Cool Kidsin palvelupolku nuoruusikäisillä Kymenlaaksossa
Cool Kids on lievän ja keskivaikean ahdistuksen ennaltaehkäisyyn ja hoitoon tarkoitettu interventio, jota on koulutettu Kymenlaakson alueella oppilashuollon palveluihin ja nuorten matalaan.
Palvelupolun tarkoituksena on kuvata Cool Kids-interventioon ohjautumista ja toteutumista.
Perustiedot
Toimintamallin nimi
Cool Kids on lievän ja keskivaikean ahdistuksen ennaltaehkäisyyn ja hoitoon tarkoitettu interventio, jota on koulutettu Kymenlaakson alueella oppilashuollon palveluihin ja nuorten matalaan.
Palvelupolun tarkoituksena on kuvata Cool Kids-interventioon ohjautumista ja toteutumista.
Toimintamalli lyhyesti
Palvelupolun tarkemmalla kuvaamisella pyritään lisäämään ammattilaisten tietoisuutta palveluista ja varmistamaan se, että nuoret ohjautuvat Cool Kids-interventioon nopeasti silloin, kun heidän oireilunsa sopii Cool Kids-intervention kohderyhmään.
Palvelunpolun kehittämisessä on otettava huomioon samaan aikaan alueella kehityksessä olevat porrasteisen palvelukokonaisuuden rakentaminen ja alueelle käyttöön otettava interventionavigaattori.
Kymenlaakson alueella on yhteistyössä Terapiat etulinjaan- ja Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskushankkeiden kanssa koulutettu perustason ammattilaisia Cool Kids-menetelmään, jolla ennaltaehkäistään ja hoidetaan nuorten lieviä ja keskivaikeita ahdistusoireita.
Nuorten mieliala-ongelmat ovat lisääntyneet kansallisesti ja Terapiat etulinjaan-toimintamallin mukaisesti alueelle pyritään luomaan rakenteita varhaisen tuen ja haasteiden ennaltaehkäisyn lisäämiseksi.
Tavoitteena on, että perustasolla työskentelevät ammattilaiset saisivat näyttöön perustuvia menetelmiä käyttöön työnsä tueksi ja että nuoret saisivat tukea varhaisemmassa vaiheessa eikä oireilu ehdi pitkittyä / vaikeutua.
Ohjautumisen polku on kuvattava yhdessä palveluiden kanssa niin, että interventioiden toteuttajat allekirjoittavat kuvatun palvelupolun ja kokevat sen mielekkääksi. Interventionavigaattorin implementointi osana palvelupolun rakentamista voi olla merkityksellinen tekijä, jos sen koetaan yksinkertaistavan ja auttavan asiakkaiden arvioinnissa ja ohjaamisessa. Implementointiin ja sen tukeen on varattava riittävät resurssit.