Moniammatillisessa tiimimallissa sote-keskuksen palvelut toteutetaan moniammatillisena tiimityönä. Lisäksi pilotoitiin uusien ammattilaisten toimenkuvia osana sote-keskuksen moniammatillista tiimiä.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Moniammatillinen tiimimalli sote-keskuksessa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Moniammatillisessa tiimimallissa sote-keskuksen palvelut toteutetaan moniammatillisena tiimityönä. Lisäksi pilotoitiin uusien ammattilaisten toimenkuvia osana sote-keskuksen moniammatillista tiimiä.

Toteutuspaikka
Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Asikkalan, Heinolan, Hollolan ja Padasjoen sote-keskukset
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Luotu

23.03.2022

Viimeksi muokattu

11.12.2023
Ratkaisun perusidea **

Kaikille sote-keskuksessa asioiville asiakkaille nimetään oma tiimi. Tiimiin kuuluu lääkäreitä, hoitohenkilöstöä (sairaanhoitajia, terveydenhoitajia ja lähihoitajia), fysioterapeutti, farmaseutti, mielenterveys- ja päihdetyön ammattilaisia sekä Case Manager, sosiaaliohjaaja, geronomi, työkykykoordinaattori ja suun terveydenhuollon ammattilainen.

Moniammatillinen tiimi hoitaa asiakkaan niin satunnaiset kuin pitkäaikaisetkin haasteet ja sairaudet. Näin toimien tiimi huolehtii omien asiakkaidensa kokonaisvaltaisesta hoidosta ja palveluista.  Lisäksi monialaista tukea tarvitseville asiakkaille nimetään tiimistä oma yhteyshenkilö, joka koordinoi asiakkaan hoidon ja palveluiden kokonaisuutta.

Asiakkaan asian ratkaisu käynnistetään ensikontaktissa (hoidon- ja palvelutarpeen arvio). Asiakkaan tilanteen ja tarpeiden mukaisesti tiimissä hyödynnetään eri ammattilaisten osaamista sujuvasti, joustavasti ja oikea-aikaisesti. Asiakkaille tarjottavia palveluita ovat esimerkiksi etä- ja lähivastaanotot, omahoidon ohjaus ja erilaiset verkostojen kautta tehtävät ratkaisut. Tiimi tekee tiivistä yhteistyötä eri toimijoiden ja verkostojen, kuten erikoissairaanhoidon, kolmannen sektorin toimijoiden sekä kuntien kanssa. Moniammatillisen tiimityön mallin tavoitteena on tarjota asiakkaalle yhtenäinen ja sujuva palvelupolku.

Hoidon jatkuvuutta ja kokonaisvaltaista hoitoa edistetään Päijät-Hämeen moniammatillisessa tiimimallissa monin tavoin. Näitä ovat esimerkiksi yhdessä asiakkaan kanssa laadittu terveys- ja hoitosuunnitelma ja tiimirakenne. Ammattilaisten vaihtuvuuden minimoimiseksi mikään tiimi ei rakennu ainoastaan koulutusvaiheessa olevien tai /ja määräaikaisten ammattilaisten varaan. Tiimirakenne lisää tiimien toimintavarmuutta ja palveluiden jatkuvuutta yllättävissäkin tilanteissa, kuten poissaolojen aikana.  Tavoitteena on myös, että ajan kuluessa tiimi oppii tuntemaan tiiminsä väestön ja muodostuu pitkäaikaisia hoito- ja palvelusuhteita. Ajan myötä tiimityössä ammattilaiset oppivat toinen toisiltaan ja koko tiimin osaaminen kasvaa.

Jokaiselle tiimille valitaan tiiminvetäjä. Tiimillä on käytössään yhteinen tiimityötila, jossa tehdään asiakastyötä (puhelintyö ja digitaalisten yhteyksien kautta toteutuva työ sekä konsultaatiot) sekä järjestään muun muassa tiimin säännölliset palaverit. Tiimin käytössä on asiakastyötä varten myös vastaanotto- ja toimenpidehuoneita sekä verkostotyötiloja.

Lue lisää eri ammattilaisten toiminnasta osana sote-keskuksen moniammatillista tiimiä:

Toimintaympäristö **

Osana kansallista Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmaa kehitetään ja jalkautetaan Päijät-Hämeessä moniammatillinen tiimityön malli perustason sote-keskuksiin.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä oli avosairaanhoidon, suunterveydenhuollon, kuntoutuksen, mielenterveys -ja päihdepalveluiden ja sosiaalipalveluiden henkilökunta perustason palvelujen osalta.

Kehittäjäasiakas oli mukana kehittämistyössä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Edellytyksenä on johdon ja henkilöstön sitoutuminen muutokseen.  Henkilöstölle on tärkeää luoda edellytykset osallistumiseksi jatkuvaan kehittämiseen. Toimintamallien jalkauttaminen ja juurtuminen edellyttävät myös henkilöstön sitoutumista yhteiseen työskentelymalliin. Teknisten ratkaisujen, kuten yhteydenottokanavien, potilastietojärjestelmän ja toimitilojen, tulee tukea tiimityön mallia.  Moniammatillinen tiimimalli edellyttää uudenlaista, eri toimialoja yhteensovittavaa sote-keskusjohtamista ja viestintää. Tiimi tarvitsee toimiakseen riittävän henkilöstöresurssin.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **
  • Tiimit käynnistyivät 10/2021 ja keväällä 2022 voitiin todeta, että moniammatillisuus toteutuu. Sote-keskusten yhteiset kuukausikokoukset pyörivät ja ovat lisänneet eri ammattilaisten välistä yhteistyötä. Tiimipalaverit hitsaavat tiimiä yhtenäisemmäksi.
  • Asiakkaiden ohjautuminen kuntoutuksen suoravastaanotolle (tiimin fysioterapeutti) on parantunut. 
  • Asiakkaiden ohjaaminen farmaseutin vastaanotolle lisääntyi vauhdilla, eikä aikoja pystytty lopulta tarjoamaan kysyntää vastaavasti. 
  • Geronomin vastaanotolle ohjautuneista asiakkaista vain 1-2 % päätyi raskaampaan palvelutarpeen selvittelyyn.
  • Case Manager -toiminnalla pystyttiin vähentämään asiakkaiden epätarkoituksenmukaisia yhteydenottoja eri palveluihin.
  • Työkykykoordinaattorin toiminnalla pystyttiin sujuvoittamaan työkykyselvittelyjä sekä välttämään väärää aikaan varattuja lääkärikäyntejä. Osittain lääkärikäyntiä tai B-lausuntoa ei tarvittu lainkaan, jos työkykykoordinaattorin kirjaus oli riittävä esimerkiksi TE-palveluille.
  • Vanhat työtilat ovat osoittautuneet yllättävän toimimattomiksi tiimityön kannalta.
  • Yhteinen tiimityötila on koettu hyväksi, sillä kollega, toinen ammattilainen, on helpompi tavoittaa.
  • Uuteen toimintamalliin siirtyminen on vaatinut aikaa ja kertausta.
  • Tiimien valmius tiimityöhön on ollut erilaista, toiset ovat omaksuneet tiimityön toisia nopeammin.
  • Vaatii vahvaa johdon sitoutumista, myös toimialarajojen yli.
Vinkit toimintamallin soveltajille **
  • Tarvitaan riittävä henkilöstöresursointi, jotta moniammatillinen tiimimalli saadaan toimimaan.
  • Vaatii hyvää muutosjohtamisen osaamista ja johdon sitoutumista.
  • Lisäksi toimintamalli vaatii jatkuvaa, monialaista ja -ammatillista kehittämishalukkuutta ja -kyvykkyyttä moniammatillisen tiimin henkilöstöltä sekä johdolta. 
  • Viestintää, tiedottamista ja periaatteiden kertaamista ei voi koskaan tehdä liikaa.
  • Mikäli aiemmin ei ole ollut käytössä tiimityön mallia, on tärkeää, että tulevat tiimiläiset koulutetaan tiimityöskentelyyn (mitä tiimityö on, mitä se muuttaa, miten tiimeissä toimitaan jne.).
  • Toimintamallia voi soveltaa missä tahansa moniammatillisessa tiimissä.
Kansikuva
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen logo, sydämet

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis