Työkyvyn tuen tiimi koostuu asiakkaan tarpeita vastaavista oikea-aikaisista työkyvyn tuen monialaisista palveluista. Tavoitteena on, että asiakkaiden työkyvyn tuen tarve tunnistetaan varhain. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
RRP Pohjois-Savo: Työkyvyn tuen tiimi
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Työkyvyn tuen tiimi koostuu asiakkaan tarpeita vastaavista oikea-aikaisista työkyvyn tuen monialaisista palveluista. Tavoitteena on, että asiakkaiden työkyvyn tuen tarve tunnistetaan varhain. 

Toteutuspaikka
Pohjois-Savon hyvinvointialue, Kuopion keskinen alue (Kaavi, Juankoski, Tuusniemi)
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Savon hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

05.06.2023

Viimeksi muokattu

26.03.2024
Toimintaympäristö **

Pohjois-Savon hyvinvointialueelta puuttuu strukturoitu työkyvyn tuen palvelukokonaisuus ja työkyvyn tuen palveluilta toteutetaan vaihtelevasti ja fragmentaarisesti hyvinvointialueen sisällä. Työttömien työnhakijoiden sekä työ- ja opiskelijaterveydenhuollon ulkopuolella olevien työikäisten terveystarkastuksia tehdään pääsääntöisesti perusterveydenhuollossa terveyskeskuksissa. Pohjois-Savon hyvinvointialueelta puuttuu kuitenkin yhtenevä terveystarkastusten toimintamalli. 

Työllisyyspalvelut siirtyvät kokonaisuudessaan valtiolta kunnille vuoden 2025 alusta. Pohjois-Savon hyvinvointialueella on 1.1.2025 alkaen kolme työllisyysaluetta. Työllisyyspalvelut ovat olennainen osa työkyvyn tuen palvelukokonaisuutta, ja muutosvaihe on otollinen aika ottaa käyttöön ja juurruttaa  työkyvyn tuen tiimin toimintamalli Pohjois-Savon hyvinvointialueelle.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Palvelun kohderyhmä on osatyökykyiset, työttömät työnhakijat tai ilman työtä olevat työ- ja opiskelijaterveydenhuollon ulkopuolella olevat työikäiset 18-65-vuotiaat pohjoissavolaiset. Palvelussa voidaan tukea sellaisten asiakkaiden työ- ja toimintakykyä, joilla ei ole akuuttia vakavaa mielenterveys- ja päihdeongelmaa. Asiakkaalla on oltava motivaatiota ja riittävät edellytykset edistää työ- ja toimintakykyään ja aito tahtotila aloittaa kuntoutus, opiskelu tai työllistyä. 

Asiakasymmärrystä on kerrytetty ja asiakkaita osallistettu käyttämällä PROM-mittausta. Asiakas täyttää PROM-mittariston, kun hän aloittaa palvelussa ja uudestaan puolen vuoden kuluttua asiakkuuden alkamisesta. Asiakkaan tilanne kartoitetaan asiakkuuden alussa syväluotaavalla haastattelulla. Haastattelussa käytetään asiakkaan tilanteen mukaan myös mm. AUDIT, BDI ja GDA7-kyselyitä. Alkukeskustelussa muodostetaan ymmärrys asiakkaan kokonaistilanteesta, hänen tarpeistaan, toiveistaan ja motivaatiostaan, jotka ovat asiakastyön perusta. Asiakkaalle kootaan moniammatilliset palvelut em. seikkoihin perustuen. Moniammatillinen tiimi kokoontuu asiakkaan läsnä ollessa ja hänen suostumuksellaan. Asiakas tekee itseään koskevat päätökset. 

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä