Vastaanottopalveluihin on kehitetty tiimimalli, jossa asiakkaan hoitaminen alkaa heti yhteydenotosta ja asiakkaan palvelutarve pyritään ratkaisemaan ensikontaktissa kevyimmällä mahdollisella tavalla ja moniammatillisella yhteistyöllä.

 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Soite terveyskeskuksen vastaanottouudistus
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Vastaanottopalveluihin on kehitetty tiimimalli, jossa asiakkaan hoitaminen alkaa heti yhteydenotosta ja asiakkaan palvelutarve pyritään ratkaisemaan ensikontaktissa kevyimmällä mahdollisella tavalla ja moniammatillisella yhteistyöllä.

 

Toteutuspaikka
Keski-Pohjanmaa
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Pohjanmaa
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Antti J. Saari

Luotu

04.12.2020

Viimeksi muokattu

23.01.2024
Ratkaisun perusidea **

Potilaan huoli terveydentilastaan on keskeinen palvelujen kysyntää aiheuttava tekijä ja sen vuoksi ammatillisesti korkeatasoisen lääketieteen ja hoitotyön ammattilaisten työn lisäksi potilaan huolen vähentäminen on keskeinen toiminnan tavoite.

Pitkäaikaissairauden hoidossa potilaan rooli on keskeinen ja ammattilaiset hyödyntävät sairauden hoitoa parhaiten tarjoamalla seurannalle rakenteen potilaslähtöisen terveys- ja hoitosuunnitelman muodossa.

Digitaalisten tiedonkeruutapojen käyttö tilanteissa, joissa ne nopeuttavat työtä tai parantavat kerätyn tiedon käytettävyyttä, lisää kustannustehokkuutta.

Toistensa työtä arvostavien tiimiläisten keskinäinen yhteistoiminta potilaan parhaaksi lisää työhyvinvointia ja parantaa potilaan hoidon kokonaisuutta ja laatua.

Paljon tukea tarvitsevien potilaiden arvioinnin tulee olla riittävän laaja-alaista ja moniammatillista, jotta potilaan toimintakykyä ja vastuunottoa parantavat toimet voidaan suunnitella tarkoituksenmukaisiksi.

Toimintaympäristö **

Terveyskeskuksen vastaanottouudistus on osa tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskushankkeen uudistusta. Ohjelmassa kehitetään perustason sosiaalipalveluja että terveyspalveluja – niiden saatavuutta parannetaan ja palvelut yhteensovitetaan ihmisen tarpeita vastaavaksi. Otettu käyttöön uudenlainen, laaja-alainen sosiaali- ja terveyskeskus, jossa ihmiset saavat tarvitsemansa avun sujuvasti yhdellä yhteydenotolla. 

Tavoitteena on palveluiden yhdenvertaisen saatavuuden, oikea-aikaisuuden ja jatkuvuuden parantaminen. Toiminnan painotuksen siirtäminen raskaista palveluista ehkäisevään ja ennakoivaan työhön. Palveluiden laadun ja vaikuttavuuden parantaminen.  Palveluiden monialaisuuden ja yhteen toimivuuden varmistaminen sekä kustannusten nousun hillitseminen.

Väestön vanheneminen ja väkiluvun lasku asettavat haasteita palvelujärjestelmälle, jonka pitäisi tuottaa potilaille heidän tarvitsemansa terveyspalvelut entisin resurssein. Erikoissairaanhoidon toiminnan pirstaloituminen vaatii perusterveydenhuollolta entistä laajempaa kokonaistilanteiden hahmottamista ja potilaan hoidon suunnitelmallisuutta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Perusterveydenhuollon asiakaskunta on kaikista terveydenhuollon sektorien asiakaskunnista monipuolisin. Se pitää sisällään hyvin terveitä, hyvin monisairaita, hyvin nuoria, hyvin iäkkäitä, hyvin toimintakykyisiä, hyvin toimintakyvyltään rajoittuneita potilaita näin esimerkiksi. Tämä tietoisuus avaa hyvin sitä, että meillä pitää olla palvelujärjestelmä, joka joustaa asiakkaitten erilaisten tilanteiden mukaisesti tuottaen kuitenkin tasalaatuista terveyshyötyä. Asiakasraateja on konsultoitu muun muassa suunniteltaessa Soiten sähköistä esitietolomaketta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Toimintamalli rakennettiin yhteistyössä arkityön ammattilaisten kesken ja sen osa-alueita arvioitiin ja toteutettiin myös työpajojen kautta. Mallin osia vietiin käytäntöön toimipistekohtaisilla ja tiimikohtaisilla koulutustilaisuuksilla, joissa uudenlaisen toimintatavan periaatteet juurrutetaan työyhteisön toimintatavoiksi. Tiimeille annetaan riittävä ammatillinen autonomia sekä raamit yli- ja alikuormitustilanteiden välttämiseksi. Sijaismäärärahoja tarvitaan koulutuksen mahdollistamiseksi päivittäisen työarjen ohessa. Taloudellisia menetyksiä tulee koulutustyötuntien lisäksi joistakin teknisistä hankinnoista (vastamelukuulokkeet, sermit työrauhan varmistamiseksi tiimitiloissa) sekä motivoivan työmenetelmän koulutuksista.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Tiimimalli ja toimintatapa on henkilökunnan keskuudessa otettu hyvin ja positiivisesti vastaan. Asiakkaat ovat tykänneet, kun yhä useammin tavoittavat saman ammattilaisen.

Tiimimalli vaatii päivittäisjohtamiselta uutta otetta.

Tiimimalli yksin ei riitä saatavuuden ja jatkuvuuden parantamiseksi

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamallia voidaan soveltaa, hyvin pieniin yksikköihin malli ei sellaisenaan sovi. Henkilökunta mukaan kehittämiseen.

Tiimihengen kasvattaminen vie aikaa ja vaatii myös muutosta lähiesimiehiltä. Valtameri laivaa ei käännetä hetkessä.

Selkeät linjaukset/raamit toiminnalle on hyvä sopia ennen kehittämisen aloittamista ja luoda esimiesten kanssa selkeä kuva kehittämisestä ja sen etenemisestä. Ennen kehittämisen aloittamista on hyvä sitouttaa henkilöstö kehittämiseen.

Kansikuva
Vastaanottopalvelut

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis