Sosiaalisen kuntoutuksen toimintamalli Aikuissosiaalityössä

Sosiaalinen kuntoutus on intensiivisen sosiaaliohjauksen keinoin annettavaa tehostettua tukea sosiaalisen toimintakyvyn vahvistamiseksi, syrjäytymisen torjumiseksi ja osallisuuden edistämiseksi. Sosiaalinen kuntoutus voi sisältää myös ryhmätoimintaa. 

Toimintaympäristö **

Soitessa aikuissosiaalityön sosiaalisen kuntoutuksen kehittäminen on aloitettu Thl:n OTSO- pilotin yhteydessä, ja kehittämistä jatketaan edelleen Tulevaisuuden Sote-keskus hankkeessa osana Toimiva kuntoutus -kokonaisuutta.

Aikuissosiaalityön sosiaalinen kuntoutus on osa työikäisten palveluvalikoimaa Soitessa. Sosiaalisesta kuntoutuksesta säädetään sosiaalihuoltolaissa §17. 

Sosiaalihuoltolaki 1301/2014 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ® 

 

Työikäisen väestön parissa ilmenee yhä enemmän tarvetta sosiaaliselle kuntoutukselle, ja asiakkailla on usein tunnistettu monialaista palveluiden tarvetta. Asiakkaiden haasteet arjessa ilmenevät mm. pitkäaikaistyöttömyytenä, toimintakyvyn laskuna, arjen rutiinien puutteena, yksinäisyytenä ja näköalattomuutena tulevaisuuden suhteen. Asiakkaat tarvitseva usein pitkäkestoista, intensiivistä sosiaalisen kuntoutuksen palvelua sekä yksilö- että ryhmämuotoisena. Kun sosiaalisen kuntoutuksen palvelu toteutetaan strukturoituna prosessina asiakkaan toimintaympäristössä hänen omat tavoitteet huomioiden, voidaan sosiaalisen kuntoutuksen keinoin vahvistaa asiakkaan toimintakykyä ja arjessa selviytymistä. 

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kehittämistyö liittyy vahvasti suunnitelmalliseen ja tavoitteelliseen aikuissosiaalityöhön.

Kehittämistyön tavoitteena on saada sosiaalisen kuntoutuksen palvelu asiakkaiden näkökulmasta saavutettavaksi ja toimivaksi kokonaisuudeksi. Tavoitteena kehittää sosiaalisen kuntoutuksen sisältöä ja menetelmiä hyvinkin moninaisiin tilanteisiin, ja vastaamaan siihen kuinka sosiaalisen kuntoutuksen avulla pystytään asiakasta auttamaan. 

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Sosiaalisen kuntoutuksen saavutettavuus koko Soiten hyvinvointialueella ja yhteisen toimintamallin luominen.

Digipalveluiden hyödyntäminen.

 

Tavoiteltu muutos

Parhaimmillaan sosiaalisella kuntoutuksella onnistutaan tukemaan asiakkaan omia tavoitteita ja aikaansaadaan asiakkaan toivomia muutoksia hänen elämäntilanteessa. Muutoksella tavoitellaan asiakkaan turvallista ja toimivaa arkea sekä eteenpäin menemisen mahdollisuutta. 

Muutoksen mittaaminen

Sosiaalisen kuntoutuksen palvelussa oleville asiakkaille tehdään AVAIN suunnitelma ja arviointi. Lisäksi jokaisen asiakkaan kanssa täytetään Sosiaali Effican työikäisten palveluiden toteuttamissuunnitelma, jossa asiakas itse määrittää palvelulle tavoitteet, sekä seurataan tavoitteeseen pääsemistä.

Tarkoituksena on ottaa käyttöön EuroHIS-8-elämänlaatumittari, jolla voidaan tarkastella sosiaalisen kuntoutuksen palvelun vaikuttavuutta elämänlaatuun. 

Liitteet
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Soiten aikuissosiaalityön sosiaalisen kuntoutuksen asiakkaaksi ohjaudutaan aikuissosiaalityön tai monialaisen yhteispalvelun sosiaalityöntekijän tekemän palvelutarvearvion kautta.

 

Ratkaisun perusidea **

Soiten aikuissosiaalityö ja TYP toiminta tuottavat sosiaalista kuntoutusta intensiivisen sosiaaliohjauksen ja ryhmätoiminnan keinoin sekä työ- ja toimintakyvyn selvittelyä pääasiassa pitkäaikaistyöttömille aikuissosiaalityön ja TYP:n asiakkaina oleville henkilöille.

Sosiaalisen kuntoutuksen asiakkaaksi ohjaudutaan aikuissosiaalityön tai TYP:n sosiaalityöntekijän kautta. Sosiaalityöntekijä tekee asiakkaalle palvelutarvearvion, jossa sosiaalisen kuntoutuksen tarve nousee esille. Sosiaalisesta kuntoutuksessa sovitaan aktivointisuunnitelmassa, asiakassuunnitelmassa  tai monialaisessa työllistymissuunnitelmassa, ja palvelusta tehdään päätös. Päätöksessä määritellään asiakkaan itse asettamat tavoitteet sosiaaliselle kuntoutukselle. 

Sosiaalisen kuntoutuksen tapaamisia ja yhteydenottoja sovitaan viikoittain tai tarpeen mukaan. Tapaaminen voi tapahtua joko kasvokkain tai esimerkiksi etävastaanottona. Palvelun sisältö on suunniteltu jaksoittain sisältäen alkuvaiheen, työskentelyvaiheen ja loppuvaiheen. Työskentely suunnitellaan asiakkaan asettamien tavoitteiden pohjalta, ja se voi olla esimerkiksi

  • asiakkaan saattamista palveluiden piiriin ja virastoissa asiakkaan tukena toimiminen
  • esimerkkinä toimiminen asioiden hoitamistilanteissa, ja täten vahvistaa asiakkaan uskoa omaan toimintakykyyn ja asioiden hoitamiseen
  • huolehtia asiakkaan aikavarauksien toteutumisesta esim. talous- ja velkaneuvontaan, psykiatrian poliklinikalle ja päihdehuoltoon
  •  asiakkaan kotona tapahtuvaa ohjausta
  •  ohjaus mielekkääseen vapaa-ajan toimintaan
  •  tutustuminen mahdollisiin kuntouttavan työtoiminnan paikkoihin
  • asiakkaan jatkosuunnitelmien teossa avustamista
  • työ- ja toimintakyvyn selvittelyt

Sosiaalisen kuntoutuksen kasvokkain tapahtuvaa ryhmätoimintaa järjestetään kerran viikossa. Ryhmän toiminta on teemoitettu eri käytännön asioiden ympärille. Aiheena voi olla mm. omasta itsestä huolehtiminen, Green Care- toiminta tai saatavilla oleviin palveluihin tutustumin.

Sosiaalisen kuntoutuksen etäkuntoutusryhmä kokoontuu ennakkoon määritetyllä ajanjaksolla n. 10 kertaa.  Etäryhmä on tarkoitettu asiakkaille joilla on haasteita hyvinvoinnin eri osa-alueilla ja vaikeus tulla paikan päälle tapaamiselle. Tavoitteena on etäyhteyden avulla lisätä asiakkaiden tietoutta omasta hyvinvoinnistaan elintapaohjauksen keinoin.