Terveyspalveluiden jalkautus sosiaaliasemalle
Toimintamallin tarkoituksena on tehostaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten yhteistyötä sekä tavoittaa erityisesti haavoittuvassa asemassa olevia asiakkaita. Kokemuksia hyödynnetään moniammatillisen toimintamallin kehittämisessä Keski-Suomen hyvinvointialueelle.
Oivalla ja ymmärrä
Toimintamalli keskittyy perusterveydenhuollon kiireettömään hoitoon pääsyn parantamiseen ja hoitotakuun toteutumisen edistämiseen hyvinvointialueella. Toimintamallissa sosiaaliaseman moniammatillisuutta vahvistetaan sairaanhoitajien jalkautumisella sosiaalihuollon ammattilaisten rinnalle.
Pitkäaikaissairauksien hoito on heikentynyt selkeästi korona-aikana ja kiireettömään hoitoon pääsy vaikeutunut. Keski-Suomen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmassa on aloitettu moniammatillisen toimintamallin jalkauttaminen vastaanotoille, ja tästä geneeriseen malliin johdetusta toimintatavasta on saatu hyvä pohja laajentaa toimintaa muihin palveluihin.
Kehittäjäjoukko koostuu Kestävän kasvun kehittäjistä, hyvinvointialueen laaja-alaisen sosiaali- ja terveyskeskuksen sekä sosiaalihuollon palveluiden johdosta, sekä asiakastyön osaajista.
Tavoitteena hoitoon pääsyn parantaminen ja hoito-/palveluvelan purku ja kansansairauksien ja mielenterveys- ja päihdesairauksien riskissä olevien asiakkaiden tunnistamisen vahvistaminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Pilotin aikana kerätään kokemuksia siitä, miten monialaisen työskentelyn mallia voidaan jalkauttaa myös muihin palveluihin.
Asiakas- ja ammattilaiskokemuksen keruu toiminnasta, käynti- ja suoritemäärien sekä asiakkaan hoitoon pääsyn seuranta.
Kaksi sairaanhoitajaa on jalkautunut sosiaaliasemalle ja toimintamallin/pilotin aikana heidän työnkuvaa kehitetään yhteistyössä kehittäjäjoukon kanssa. Monialaisen tiimimallin valmentajat ovat kehittämisen ja työskentelyn tukena. Kehittämisen työskentelytapoina käytetään mm. työpajoja sekä kerätään jatkuvasti asiakaspalautteita sekä ammattilaisten huomioita työn kehittymisestä.
Kohderyhmänä sosiaalihuollon aikuiset asiakkaat. Asiakkaiden osallisuus varmistetaan keräämällä asiakaskokemuksia ja toiveita palvelusta. Kokemusasiantuntija osallistuu aktiivisesti toimintamallin suunnitteluryhmän tapaamisiin hankkeen aikana.
Kuvittele ja kokeile
Sosiaalihuollon työntekijöille on pilotissa kehitetty konsultaatiomalli. Konsultointien tarkoituksena on mahdollistaa asiakkaalle saavutettavampaa ja laadukkaampaa sote-palvelua, kun hoidon- ja palvelutarpeen arvioinnit toteutetaan kokonaisvaltaisemmin ja monialaisesti. Myös ammattilaiset hyötyvät kun päällekkäinen ja toisista tietämätön työskentely vähenee ja yhdessä tekemisen vahvistuu.
Asiakkailta on kerätty sanallista palautetta ja se on ollut positiivista:
”Kerrankin joku kuunteli kiireettömästi”
“Ihan mahtavaa kun siellä sosiaaliasemalla on nyt tämmöstä palvelua, vihdoinkin sai asioita eteenpäin. Vuoden yrittänyt näitä asioita hoitaa ja aina sanottu vaan että ei oo kiireellinen asia soita myöhemmin uudelleen, ja arvaa onko tullu sitten soitettua”