Toimintamallin tarkoituksena on tehostaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten yhteistyötä sekä tavoittaa erityisesti haavoittuvassa asemassa olevia asiakkaita. Kokemuksia hyödynnetään moniammatillisen toimintamallin kehittämisessä Keski-Suomen hyvinvointialueelle.

Toimintaympäristö **

Toimintamalli keskittyy perusterveydenhuollon kiireettömään hoitoon pääsyn parantamiseen ja hoitotakuun toteutumisen edistämiseen hyvinvointialueella. Toimintamallissa sosiaaliaseman moniammatillisuutta vahvistetaan sairaanhoitajien jalkautumisella sosiaalihuollon ammattilaisten rinnalle.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pitkäaikaissairauksien hoito on heikentynyt selkeästi korona-aikana ja kiireettömään hoitoon pääsy vaikeutunut. Keski-Suomen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmassa on aloitettu moniammatillisen toimintamallin jalkauttaminen vastaanotoille, ja tästä geneeriseen malliin johdetusta toimintatavasta on saatu hyvä pohja laajentaa toimintaa muihin palveluihin.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Toimintamalli kiinnittyy hyvinvointialueen strategian kaikkiin päätavoitteisin: ihmislähtöiset ja kustannusvaikuttavat palvelut sekä saumaton palvelujen yhteensovittaminen, hyvinvoiva, osaava ja osallistuva henkilöstö, vankka tietopohja ja systemaattinen tiedon hyödyntäminen, sujuva ja saumaton kumppanuus, aktiiviset ja osallistuvat asukkaat sekä toimivat ennaltaehkäisevät palvelut, toiminnan tavoitteellinen kehittäminen ja uudistaminen.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittäjäjoukko koostuu Kestävän kasvun kehittäjistä, hyvinvointialueen laaja-alaisen sosiaali- ja terveyskeskuksen sekä sosiaalihuollon palveluiden johdosta, sekä asiakastyön osaajista.

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena hoitoon pääsyn parantaminen ja hoito-/palveluvelan purku ja kansansairauksien ja mielenterveys- ja päihdesairauksien riskissä olevien asiakkaiden tunnistamisen vahvistaminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Pilotin aikana kerätään kokemuksia siitä, miten monialaisen työskentelyn mallia voidaan jalkauttaa myös muihin palveluihin.

Muutoksen mittaaminen

Asiakas- ja ammattilaiskokemuksen keruu toiminnasta, käynti- ja suoritemäärien sekä asiakkaan hoitoon pääsyn seuranta.

Toteutussuunnitelma

Kaksi sairaanhoitajaa on jalkautunut sosiaaliasemalle ja toimintamallin/pilotin aikana heidän työnkuvaa kehitetään yhteistyössä kehittäjäjoukon kanssa. Monialaisen tiimimallin valmentajat ovat kehittämisen ja työskentelyn tukena. Kehittämisen työskentelytapoina käytetään mm. työpajoja sekä kerätään jatkuvasti asiakaspalautteita sekä ammattilaisten huomioita työn kehittymisestä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä sosiaalihuollon aikuiset asiakkaat. Asiakkaiden osallisuus varmistetaan keräämällä asiakaskokemuksia ja toiveita palvelusta. Kokemusasiantuntija osallistuu aktiivisesti toimintamallin suunnitteluryhmän tapaamisiin hankkeen aikana. 

Idean konkretisointi ja visualisointi

Sosiaalihuollon työntekijöille on pilotissa kehitetty konsultaatiomalli. Konsultointien tarkoituksena on mahdollistaa asiakkaalle saavutettavampaa ja laadukkaampaa sote-palvelua, kun hoidon- ja palvelutarpeen arvioinnit toteutetaan kokonaisvaltaisemmin ja monialaisesti. Myös ammattilaiset hyötyvät kun päällekkäinen ja toisista tietämätön työskentely vähenee ja yhdessä tekemisen vahvistuu.

Liitteet
Kuva
Hoitajan konsultaatiomallin prosessikaavio. Sisältää yhteydenottotavat, konsultaatiossa tapahtuvia asioita ja jatkohoidon suunnitelman toimintoja.
Sairaanhoitajan konsultaation prosessikaavio
Idean testaus asiakkaalla

Asiakkailta on kerätty sanallista palautetta ja se on ollut positiivista:

”Kerrankin joku kuunteli kiireettömästi” 

 “Ihan mahtavaa kun siellä sosiaaliasemalla on nyt tämmöstä palvelua, vihdoinkin sai asioita eteenpäin. Vuoden yrittänyt näitä asioita hoitaa ja aina sanottu vaan että ei oo kiireellinen asia soita myöhemmin uudelleen, ja arvaa onko tullu sitten soitettua”