Unipercare - Ikäihmisten ja erityisryhmien toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tukena

Helppokäyttöinen Unipercare palvelu

Sopii terveysalueille, palvelukeskuksille ja erityisesti kotona asuville, joilla on pitkä matka palvelukeskuksiin tai jokin muu este, ettei itsenäisesti kykene matkustamaan.

Käyttäjätutkimuksen mukaan 88 % kertoi elämänlaadun parantuneen!

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Unipercare - Ikäihmisten ja erityisryhmien toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tukena
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Helppokäyttöinen Unipercare palvelu

Sopii terveysalueille, palvelukeskuksille ja erityisesti kotona asuville, joilla on pitkä matka palvelukeskuksiin tai jokin muu este, ettei itsenäisesti kykene matkustamaan.

Käyttäjätutkimuksen mukaan 88 % kertoi elämänlaadun parantuneen!

Toteutuspaikka
Unipercare on käytössä jo laajasti. Palvelun kehitys on USA ja Israel, kansallinen kehitys Tampereella
Paikkakunta tai maakunta
Valtakunnallinen
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta
Tietoa muualla

Luotu

19.04.2021

Viimeksi muokattu

21.06.2021
Ratkaisun perusidea **

Helppokäyttöinen Uniper palvelu

Unipercare palvelualusta vahvistaa ikäihmisten sosiaalisia kontakteja ja aktiviteetteja sekä tukee itsenäistä toimintaa. Uniper TV sovitin sisältää kameran, kaukosäätimen, jossa mikrofoni ja se voidaan yhdistää mihin tahansa televisioon. Palvelua voidaan käyttää myös tietokoneella ja mobiilisti. Yhteydenpito on interaktiivista, jolloin keskustelu vastapuolen kanssa käydään kasvotusten livenä. Suojattu hallintaportaali on hoivahenkilöiden työkalu, jolla seuranta ja yhteydenpito asiakkaisiin tapahtuu.

Unipercare palvelualusta toteuttaa eri palvelutuottajien sähköiset etäpalvelut vaivattomasti, oikea-aikaisesti ja yhdenvertaisesti

  • sähköiset sosiaali- ja terveyspalvelut
  • asiakkaan käytön raportointi, Unipercare kerää dataa palvelun käytöstä
  • palvelu käytettävissä 24/7 valituille palvelun tuottajille (kotihoito, kuntoutus, lääkäri ym.)
  • henkilökohtainen etä-huolenpito ja hoito (lääkemuistutukset, hoitaja, fyssari, jumppari jne.)
  • henkilökohtaiset etäkontaktit (kauppa, kampaaja, läheiset, ystävät, jne.)
  • ryhmäkohtaamiset (bingo, lauluhetket, yhteisjumpat, keskustelu- ja lukuryhmät, ym.)
  • itsehoitotaidot, pärjää arjessa (ruoka ja ravitsemus kurssit, apuvälineuvonta)
  • elämänlaadun parantaminen (etä-kontaktit, vertaisryhmät, erilaiset luennot, livenä tai tallenteina)

 

Unipercare aktivoi

  • Erilaisia interaktiivisia tapahtumia kuten bingo, lauluhetket, jooga, keskustelukerhot, tietovisat, jumppa, lukuryhmä livenä tai tallenteina jne.
  • Nähdä ja kuulla läheisiä, ystäviä tai yhteisöön kuuluvia henkilöitä
  • Soitto ja näköyhteys lähipiirin kanssa
  • Ruudulle ilmestyy ilmoitus kuka soittaa (PopUp)
  • Yhteydenpito terveydenhuollon henkilöstöön
    • Ruudulle näkyviin tiedote, hoitaja soittaa
    • Muistutus lääkkeen ottamisesta
    • Suojattu videopuhelu, henkilötietosuoja, HIPAA
    • ....ja paljon muuta
Toimintaympäristö **

Unipercare palvelualusta toteuttaa eri palvelutuottajien sähköiset etäpalvelut vaivattomasti, oikea-aikaisesti ja yhdenvertaisesti.

Valitse päätelaite mieltymyksesi mukaan - käytä Unipercare palvelua joko Mobiilisti tai TV:n kautta!

Unipercare tuo aktiviteetteja tuttuun television tai mobiililaitteeseen. Nyt Covid-19 tuomat haasteet, kuten liikkumisrajoitukset, ovat tuoneet sekä fyysistä, että henkistä pahoinvointia. Unipercare tuo virikkeitä arkeen ja ylläpitää sosiaalisia kontakteja, lisäten hyvinvointia, joka pitkällä aikavälillä tulee säästämään yhteiskunnan kustannuksia ja helpottamaan hoivahenkilöstön arjen tehtäviä.

Helppokäyttöinen Uniper palvelu

Unipercare vahvistaa sosiaalisia kontakteja ja aktiviteetteja sekä tukee itsenäistä toimintaa. Yhteydenpito on interaktiivista, jolloin keskustelu vastapuolen kanssa käydään kasvotusten livenä. Suojattu hallintaportaali on hoivahenkilöiden työkalu, jolla seuranta, käytön raportointi ja yhteydenpito asiakkaisiin tapahtuu.

Käyttäjätutkimuksen mukaan 88 % kertoi elämänlaadun parantuneen!

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Unipercare palvelua käytetään maailmalla jo paljon. Käyttäjiä on USA, Australia, Israel ja Itävalta. Palvelu tukee useita kieliä englanti, espanja, venäjä, heprea, arabia. Käännöstyö Suomeksi ja Ruotsiksi on meneillään. 

Haemme kumppaneita, joilla tavoite on juurruttaa ja levittää etäpalvelut osaksi arjen toimintaa. 

Ketään ei ole tavoite sitouttaa kokeilematta palvelua ensin, vaan yhteinen päämäärä tulee olla sellainen jossa etukäteen määritellään tavoitteet, siihen eteneminen vaiheittain sisäänajon kautta.

Tässä määritelmä toimitussopimuksestamme; 

Palvelun käyttöönoton suunnitteluun osallistuu toimittajan, että asiakkaan edustajia. Toimittaja vastaa siitä, että Unipercare palvelu toteutuu sopimuksen edellyttämällä tavalla. Asiakkaan vastuuhenkilöt vastaa omalta osaltaan sopimuksesta ja vastaavat palvelun käyttöönotosta loppuasiakkaille.

Vastuuhenkilöt päättävät yhdessä mahdollisesti tarvittavista muutoksista, järjestävät tarvittavat tukitoiminnot asiakkaan ja toimittajan puolelta sekä toimivat yhteyshenkilöinä. Vaadittava ajallinen panostus sovitaan erikseen projektin alussa.

Vastuuhenkilöt tekevät päätökset toimitusten kulusta tarkistamalla tulokset tarkistuspisteissä sekä hyväksymällä ne. Toimittaja on vastuussa toimitusten suunnittelusta ja sen varmistamisesta, että hanke etenee suunnitelman mukaisesti. Toimittajan veloitusperuste on palveluhinnaston mukaan aika ja materiaali pohjalta.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

UNIPERCARE - Proof Of Concept

Tänään Israelissa on jo noin 100 palvelukeskusta jotka käyttävät Unipercare palvelua. Lisäksi kussakin palvelukeskuksessa on 35-50 senioria, joille helppokäyttöinen Unipercare TV sovitin asennettiin kotiin. Nyt he voivat osallistua ryhmäkeskusteluihin kotoaan, suoraan omasta tutusta televisioista. Lisäksi jokaiseen palvelukeskukseen asennettiin myös Unipercare TV sovitin Tämä mahdollisti kotonaan olevien osallistumisen käynnissä olevaan yhteisötoimintaan interaktiivisesti. Jokaiseen käyttölisenssiin kuuluu myös mahdollisuus mobiili app tai web pohjainen palvelu. Parhaillaan palvelua laajennetaan myös eritysryhmien käyttöön.

Käyttäjätutkimuksen mukaan 88 % kertoi elämänlaadun parantuneen!

(Tutkimus osoitti, että jokainen yhteisön jäsen, käytti Unipercare palvelua keskimäärin joka toinen päivä)

Ohessa liite, jossa tuloksista ja palvelun vaikuttavuudesta kerrotaan lisää. Tähän kyseiseen tutkimukseen oli osallistunut n. 100 ikäihmistä. Lisätietoja pyydettäessä.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Unipercare palvelualusta toteuttaa eri palvelutuottajien sähköiset etäpalvelut vaivattomasti, oikea-aikaisesti ja yhdenvertaisesti

Kun pohditte kotiin vietävien palvelujen käyttöönottoa, haluamme olla siinä teidän tukena.

 

Ole yhteydessä,

Smartvisio Group Oy

Heli Helander, Salesmanager

p. 040 416 4348

eMail. heli.helander@smartgroup.fi 

 

Kansikuva
UNIPER – hyötyjä ikäihmisille ja hoivapalvelun tarjoajalle

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Aihealueet

Kotihoito Kuntoutus Digitaaliset palvelut Etäpalvelu Aamu- ja iltapäivätoiminta

Ilmiöt

Poikkeusolot Alueellinen erilaistuminen Digitaalinen syrjäytyminen ja digitaidot Eriarvoistuminen ja segregoituminen Joukkoistaminen ja osallisuuden uudet muodot Liikuntakiinnostus / liikkumattomuus Osallistuva yksilö Syrjäytyminen Väestörakenne muutoksessa Yksinäisyys Älykäs hyvinvointi ja terveysteknologia

Kohderyhmä

Ikäihmiset Kehitysvammaiset, vammaiset Maahanmuuttajat Nuoret aikuiset Omaiset Organisaatiot Paljon palveluita tarvitsevat