Etävastaanottojen ja -tapaamisten kehittäminen sosiaali- ja terveyspalveluissa, Lapin HVA, (RRP, P4, I4)

Lapin hyvinvointialueella kehitetään etävastaanottoja ja -tapaamisia sosiaali- ja terveyspalveluissa. Lapin hyvinvointialue on laaja maantieteellisesti sekä alue on harvaanasuttua. Etävastaanottojen avulla parannetaan palveluiden saatavuutta. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Etävastaanottojen ja -tapaamisten kehittäminen sosiaali- ja terveyspalveluissa, Lapin HVA, (RRP, P4, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Lapin hyvinvointialueella kehitetään etävastaanottoja ja -tapaamisia sosiaali- ja terveyspalveluissa. Lapin hyvinvointialue on laaja maantieteellisesti sekä alue on harvaanasuttua. Etävastaanottojen avulla parannetaan palveluiden saatavuutta. 

Toteutuspaikka
Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Lapin hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Maria Pehkonen

Luotu

24.04.2024

Viimeksi muokattu

02.05.2024
Toimintaympäristö **

Lain sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä mukaan hyvinvointialueella on oltava valmius vastata sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä ja sen  on huolehdittava asukkaiden palvelutarpeen mukaisesta sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden saatavuudesta kaikissa tilanteissa. Palvelut on toteutettava yhdenvertaisesti hyvinvointialueen väestön tarpeet huomioon ottaen lähellä asiakkaita. 

Sosiaali- ja terveysministeriö on linjannut, että etäpalvelut ovat pääosin rinnastettavissa perinteisiin vastaanottokäynteihin. Etäpalveluiden tulee olla asianmukaisia ja potilas/asiakasturvallisuus tulee ottaa huomioon. Digitaalisten palveluiden tarjoamisesta -lain mukaan viranomaisen on suunniteltava ja ylläpidettävä digitaalisia palveluita niin, että niiden tietoturvallisuus, tietosuoja, löydettävyys ja helppokäyttöisyys on varmistettu. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä toimii koko Lapin hyvinvointialueen asiakkaat. Etävastaanottojen ja -tapaamisen päätteeksi asiakkaille lähetetään linkki palautekyselyyn keskustelukenttään. 

Toimintamalli koskee kaikkia Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia.

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä