Etävastaanottojen ja -tapaamisten kehittäminen sosiaali- ja terveyspalveluissa, Lapin HVA, (RRP, P4, I4)

Lapin hyvinvointialueella kehitetään etävastaanottoja ja -tapaamisia sosiaali- ja terveyspalveluissa. Lapin hyvinvointialue on laaja maantieteellisesti sekä alue on harvaanasuttua. Etävastaanottojen avulla parannetaan palveluiden saatavuutta. 

Toimintaympäristö **

Lain sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä mukaan hyvinvointialueella on oltava valmius vastata sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä ja sen  on huolehdittava asukkaiden palvelutarpeen mukaisesta sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden saatavuudesta kaikissa tilanteissa. Palvelut on toteutettava yhdenvertaisesti hyvinvointialueen väestön tarpeet huomioon ottaen lähellä asiakkaita. 

Sosiaali- ja terveysministeriö on linjannut, että etäpalvelut ovat pääosin rinnastettavissa perinteisiin vastaanottokäynteihin. Etäpalveluiden tulee olla asianmukaisia ja potilas/asiakasturvallisuus tulee ottaa huomioon. Digitaalisten palveluiden tarjoamisesta -lain mukaan viranomaisen on suunniteltava ja ylläpidettävä digitaalisia palveluita niin, että niiden tietoturvallisuus, tietosuoja, löydettävyys ja helppokäyttöisyys on varmistettu. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Lapin hyvinvointialueelle ei ole ollut yhtenäistä ja tietoturvallista tapaa toteuttaa etävastaanottoja ja -tapaamisia. Tarve on yhtenäinen etävastaanottojen ja -tapaamisten toimintamalli koko Lapin hyvinvointialueelle. Lisäksi etävastaanottoihin ja -tapaamisiin tarvitaan vahva tunnistautuminen.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Lapin hyvinvointialueella tarvitaan yhtenäinen etävastaanottojen ja -tapaamisten käytäntö. Etävastaanotot on toteutettava vahvasti tunnistautuneena.

Asiakkaiden tulee saada yhdenvertaiset palvelut, jotka tuotetaan lähellä asiakkaita. Harvaanasutussa Lapissa ei voida tarjota kaikkea erityisosaamista kivijalkapalveluna, vaan palvelut voidaan toteuttaa etänä lähipalveluna.

Etävastaanottojen tulee olla tietoturvallisia. Ammattilaisen tulee olla varma siitä, että vastaanotolla on juuri se asiakas/potilas, jonka siellä kuuluu olla. Lisäksi ammattilaisten ja palveluiden käyttäjien tulee pystyä luottamaan siihen, että etävastaanotolle ei pääse ulkopuoliset henkilöt.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämistyöhön on otettu mukaan Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia. Esihenkilöille ja ammattilaisille on esitelty erilaisia etävastaanottojen ja -tapaamisten -malleja sekä kerrottu mahdollisuudesta osallistua etävastaanottojen ja -tapaamisten pilotteihin. Pilotteihin osallistumalla hankkeesta pystytään tarjoamaan ammattilaisille apua ja tukea etäpalveluiden kehitystyössä. 

Tavoiteltu muutos

Etävastaanottojen avulla palveluiden saatavuus paranee ja asiakkaat saavat yhdenvertaiset palvelut. Etävastaanottojen avulla hoitojonoja saadaan purettua,  jolloin hoitoon pääsy nopeutuu. 

Muutoksen mittaaminen

Seurataan ja arvioidaan palveluiden käytön määriä ja muutosta sekä kerätään palautetta ammattilaisilta ja asiakkailta. 

Indikaattorin avulla seurataan digitaalisesti sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa asioineiden määrää. Kansallinen tavoite on 35 % 4/25 mennessä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä toimii koko Lapin hyvinvointialueen asiakkaat. Etävastaanottojen ja -tapaamisen päätteeksi asiakkaille lähetetään linkki palautekyselyyn keskustelukenttään. 

Toimintamalli koskee kaikkia Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia.