Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun shortlista 2021
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuun osallistui 46 kilpailutyötä. Tässä on esitelty shortlistalle valitut kilpailutyöt. Kilpailun voitti Iisalmen kaupunki & By Iisalmi -kumppaniverkosto: ROCK By Iisalmi! - Tehdään ihmeitä 100 % rockilla asenteella. 2, sija: Pudasjärven kaupunki: Järjen äärellä -kampanja. 3. sija: Helsingin kaupunkiympäristön toimiala: Parempaa katutyöviestintää. Seitsemän kilpailutyötä ansaitsi kunniamaininnan. Yleisöäänestyksessä eniten tykkäyksiä keräsi Kuntajohtajien marssi – yhteistyöstä voimaa aluemarkkinointiin.
Perustiedot
Kokonaisuuden nimi
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuun osallistui 46 kilpailutyötä. Tässä on esitelty shortlistalle valitut kilpailutyöt. Kilpailun voitti Iisalmen kaupunki & By Iisalmi -kumppaniverkosto: ROCK By Iisalmi! - Tehdään ihmeitä 100 % rockilla asenteella. 2, sija: Pudasjärven kaupunki: Järjen äärellä -kampanja. 3. sija: Helsingin kaupunkiympäristön toimiala: Parempaa katutyöviestintää. Seitsemän kilpailutyötä ansaitsi kunniamaininnan. Yleisöäänestyksessä eniten tykkäyksiä keräsi Kuntajohtajien marssi – yhteistyöstä voimaa aluemarkkinointiin.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu järjestetään nyt 16. kerran kaikille kuntataustaisille organisaatioille. Kilpailuun on osallistunut vuosien varrella jo noin 650 markkinointiprosessia tai -kampanjaa muun muassa elinkeino-, matkailu- ja asukasmarkkinoinnin sekä henkilöstöviestinnän alueilta. Tavoitteena on korostaa markkinoinnin merkitystä alueen elinvoiman ja kehityksen tukena sekä tarjota innovatiivisia ja hyödyllisiä ideoita ja malleja hyödynnettäväksi koko kuntakentälle.
Järjestäjinä toimivat Kuntaliitto, SEKES ry ja SUOMA ry. Kilpailun yhteistyöyritykset Sanoma ja Miltton mahdollistavat vuosittain kampanjapalkinnot.
Kilpailuaika 1.3.2021-9.4.2021. Materiaalien viimeinen palautuspäivä on 16.4.2021
Tuomaristo kokoontuu 4.5.2021 ja 12.5.2021
Semifinalistit (viisi kappaletta) julkaistaan 1.6.2021
Semifinalistit esitellään ja palkintaan Kuntamarkkinat tapahtumassa 15.9.2021
Tuomaristossa on vahva kokemus elinkeinon-, matkailun-, työllisyyden ja brändimarkkinoinnin saralta.
Toiminnanjohtaja Jaakko Helenius, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry
Asiantuntija Ida Honkanen, Työ- ja elinkeinoministeriö
Toiminnanjohtaja Hannu Komu, Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA ry
Toiminnanjohtaja Sanna Laakkio, MARK Suomen Markkinointiliitto ry
Tutkimusjohtaja Teemu Moilanen, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Markkinointipäällikkö Eija Rautiainen, Kuntaliitto, tuomariston puheenjohtaja.
Yhteistyökumppanit Sanoma ja Miltton mahdollistavat palkinnot.
Päämäärä ja tavoitteet
Kuntaliitto haluaa tuoda kuntien markkinointiviestinnän tekoja esille ja malliksi koko kuntakentälle.
Päämääränä on korostaa markkinoinnin merkitystä alueen elinvoiman ja kehityksen tukena. Tavoitteena on koota kuntien hyviä toimintamalleja hyödynnettäväksi koko kuntakentälle.
Löytääksemme koko kuntakentän kirjolle hyödynnettäviä malleja, toivomme osallistujia sekä isolla että pienellä budjetilla toteutetuista kampanjoista.
SM-kilpailun sääntöjen mukaan kilpailutyön aiheena voi olla esimerkiksi kunnan kilpailukyvyn parantaminen, matkailu, rekrytointi tai kuntaa markkinoiva tuote. Kilpailutyö voi käsittää koko seudun tai kunnan markkinointiviestinnän kokonaisuuden, tietyn palvelukokonaisuuden (esimerkiksi asuin- tai yritysalue) tai yksittäisen palvelun (esimerkiksi tapahtuma tai matkailukohde) markkinoinnin. Kilpailuun voivat osallistua kunnat, seudut ja alueet sekä kuntien omistamat ja rahoittamat organisaatiot. Mainostoimistot voivat osallistua kilpailuun yhdessä asiakkaidensa kanssa.
Arviointi
Kuntakentän markkinointiviestintä on edennyt visuaalisempaan suuntaan ja yhteistyökumppaneiden ammattitaitoa osataan hyödyntää. Digitaalisuus ja virtuaalisuus ovat tulleet jäädäkseen myös markkinointiviestinnän työkaluina.
Semifinalistien ja voittajien toteutuneista kampanjoista on otettu mallia kuntakentällä. Lisäksi kilpailutyöt ovat tehneet kuntien markkinointiviestintää näkyvämmäksi sekä sisäisten että ulkoisten asiakkaiden keskuudessa.