Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuun osallistui 46 kilpailutyötä. Tässä on esitelty shortlistalle valitut kilpailutyöt. Kilpailun voitti Iisalmen kaupunki & By Iisalmi -kumppaniverkosto: ROCK By Iisalmi! - Tehdään ihmeitä 100 % rockilla asenteella. 2, sija: Pudasjärven kaupunki: Järjen äärellä -kampanja. 3. sija: Helsingin kaupunkiympäristön toimiala: Parempaa katutyöviestintää. Seitsemän kilpailutyötä ansaitsi kunniamaininnan. Yleisöäänestyksessä eniten tykkäyksiä keräsi Kuntajohtajien marssi – yhteistyöstä voimaa aluemarkkinointiin.

Kokonaisuuden nimi
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun shortlista 2021
Short description

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuun osallistui 46 kilpailutyötä. Tässä on esitelty shortlistalle valitut kilpailutyöt. Kilpailun voitti Iisalmen kaupunki & By Iisalmi -kumppaniverkosto: ROCK By Iisalmi! - Tehdään ihmeitä 100 % rockilla asenteella. 2, sija: Pudasjärven kaupunki: Järjen äärellä -kampanja. 3. sija: Helsingin kaupunkiympäristön toimiala: Parempaa katutyöviestintää. Seitsemän kilpailutyötä ansaitsi kunniamaininnan. Yleisöäänestyksessä eniten tykkäyksiä keräsi Kuntajohtajien marssi – yhteistyöstä voimaa aluemarkkinointiin.

Programme purpose and goals

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu järjestetään nyt 16. kerran kaikille kuntataustaisille organisaatioille. Kilpailuun on osallistunut vuosien varrella jo noin 650 markkinointiprosessia tai -kampanjaa muun muassa elinkeino-, matkailu- ja asukasmarkkinoinnin sekä henkilöstöviestinnän alueilta. Tavoitteena on korostaa markkinoinnin merkitystä alueen elinvoiman ja kehityksen tukena sekä tarjota innovatiivisia ja hyödyllisiä ideoita ja malleja hyödynnettäväksi koko kuntakentälle.



Järjestäjinä toimivat Kuntaliitto, SEKES ry ja SUOMA ry. Kilpailun yhteistyöyritykset Sanoma ja Miltton mahdollistavat vuosittain kampanjapalkinnot.

Working time

Kilpailuaika 1.3.2021-9.4.2021. Materiaalien viimeinen palautuspäivä on 16.4.2021

Tuomaristo kokoontuu 4.5.2021 ja 12.5.2021

Semifinalistit (viisi kappaletta) julkaistaan 1.6.2021

Semifinalistit esitellään ja palkintaan Kuntamarkkinat tapahtumassa 15.9.2021

Actors

Tuomaristossa on vahva kokemus elinkeinon-, matkailun-, työllisyyden ja brändimarkkinoinnin saralta.

Toiminnanjohtaja Jaakko Helenius, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry 

Asiantuntija Ida Honkanen, Työ- ja elinkeinoministeriö  

Toiminnanjohtaja Hannu Komu, Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA ry  

Toiminnanjohtaja Sanna Laakkio, MARK Suomen Markkinointiliitto ry  

Tutkimusjohtaja Teemu Moilanen, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu   

Markkinointipäällikkö Eija Rautiainen, Kuntaliitto, tuomariston puheenjohtaja.

Yhteistyökumppanit Sanoma ja Miltton mahdollistavat palkinnot.

Funding body
Ei erillisrahoitusta
Contact person name
Eija Rautiainen
Contact person's organisation
Suomen Kuntaliitto
Contact person's e-mail
eija.rautiainen@kuntaliitto.fi

Tekijä

Eero Ylinentalo

Luotu

28.05.2021

Viimeksi muokattu

25.05.2022
Baseline and strategic interfaces

Kuntaliitto haluaa tuoda kuntien markkinointiviestinnän tekoja esille ja malliksi koko kuntakentälle.

Target and main goals

Päämääränä on korostaa markkinoinnin merkitystä alueen elinvoiman ja kehityksen tukena. Tavoitteena on koota kuntien hyviä toimintamalleja hyödynnettäväksi koko kuntakentälle.  

Intended results, products and impact

Löytääksemme koko kuntakentän kirjolle hyödynnettäviä malleja, toivomme osallistujia sekä isolla että pienellä budjetilla toteutetuista kampanjoista. 

SM-kilpailun sääntöjen mukaan kilpailutyön aiheena voi olla esimerkiksi kunnan kilpailukyvyn parantaminen, matkailu, rekrytointi tai kuntaa markkinoiva tuote. Kilpailutyö voi käsittää koko seudun tai kunnan markkinointiviestinnän kokonaisuuden, tietyn palvelukokonaisuuden (esimerkiksi asuin- tai yritysalue) tai yksittäisen palvelun (esimerkiksi tapahtuma tai matkailukohde) markkinoinnin. Kilpailuun voivat osallistua kunnat, seudut ja alueet sekä kuntien omistamat ja rahoittamat organisaatiot. Mainostoimistot voivat osallistua kilpailuun yhdessä asiakkaidensa kanssa.

Products and results

Kuntakentän markkinointiviestintä on edennyt visuaalisempaan suuntaan ja yhteistyökumppaneiden ammattitaitoa osataan hyödyntää. Digitaalisuus ja virtuaalisuus ovat tulleet jäädäkseen myös markkinointiviestinnän työkaluina.

Effectiveness

Semifinalistien ja voittajien toteutuneista kampanjoista on otettu mallia kuntakentällä. Lisäksi kilpailutyöt ovat tehneet kuntien markkinointiviestintää näkyvämmäksi sekä sisäisten että ulkoisten asiakkaiden keskuudessa.