Ajasta riippumattomien etäkuntoutusmenetelmien kehittäminen
Kymenlaakson hyvinvointialueella on kehitetty ajasta riippumattomien etäkuntoutusmenetelmien käyttöä sekä tehty selvitystyötä uusista mobiiliteknologioista, joilla voisi tukea kuntoutuksen asiakkaiden omaharjoittelua ja kuntoutuksen seurantaa.
Kymenlaakson hyvinvointialue järjestää sosiaali-ja terveyshuollon sekä pelastustoimen palvelut Kymenlaaksossa Haminassa, Kotkassa, Kouvolassa, Miehikkälässä, Pyhtäällä ja Virolahdella. Noin 161 000 asukkaan hyvinvointialue työllistää 6600 työntekijää.
Kymenlaakson hyvinvointialueella tarjotaan alueen asukkaille monipuolisesti kuntoutus- ja apuvälinepalveluja, jotka auttavat arjessa sekä sairaudesta tai tapaturmasta kuntoutumisessa. Kuntoutuspalvelut toimii organisaatiossa omana tulosalueenaan osana terveyden ja sairaanhoidon palvelujen toimialuetta.
Asumispalveluyksiköiden fysioterapiaresurssien vähenemisen myötä kuntoutuksen toteutus siirtyy yhä enemmän hoitohenkilökunnan vastuulle. Lähtötilanteessa oletuksena oli, että kuntoutusta tukevat digitaaliset menetelmät hoitohenkilökunnan käytössä voisivat edesauttaa systemaattisen kuntouttavan toiminnan järjestämistä asumisyksiköissä.
Yhtenä osana aiemman Kymsoten ja nykyisen Kymenlaakson hyvinvointialueen strategiaa on ollut se, että etäkuntoutus, sähköiset palvelut ja digitaalisuus kokonaisuudessaan olisivat luonnollinen osa kuntoutuksen palveluketjua. Päämääränä on ollut, että etävastaanottotoiminta tulisi olemaan kiinteä osa asiakkaan kuntoutuksen polkua sekä avo- että kotikuntoutuksessa. (Kymsote 2019, 33-35.)
Hankkeessa lähdettiin liikkeelle tilanteesta, jossa etäteknologiaa ja erilaisia etäkuntoutuksen toimintamalleja oli organisaatiossa otettu käyttöön jo vuonna 2019. Tausta- ja toimintamallityötä oli tehty laajasti sekä palvelutuotannossa että aiemmin hankkeessa (50% projektityöntekijä). Osaamista ja kokemusta etäpalvelujen toteuttamisesta oli jo muutamilla terapeuteilla. Säännöllisesti etäpalveluja toteuttavia kuntoutusalan ammattilaisia oli kuitenkin vain yksittäisiä työntekijöitä. Etäpalvelutoiminta oli jossain toimipisteissä ollut alkuun hyvinkin aktiivista, mutta jäänyt pois käytöstä suurilta osin teknologian toimintahaasteiden vuoksi. Yleisellä tasolla etäpalvelut eivät olleet vielä vakiintunut osa avo- ja kotikuntoutuksen toimintaa, ja siltä osin etäpalvelujen jatkokehitystarve oli kuntoutuspalveluissa tunnistettu.
-
Laitteiden käyttömäärä ja käyttötarkoitukset
-
Teknologiaa käyttäneiden ammattilaisten määrä ja ammattiryhmät
-
Teknologian toimivuus osana fysioterapeuttien työtä sekä hoitohenkilökunnan kuntouttavaa hoitotyötä
-
Asiakasryhmät, joilla laitteita hyödynnetty (asukas, intervalliasiakas vai muu asiakasryhmä)
Ajasta riippumattoman etäkuntoutusteknologian pilottikokeilun kohderyhmänä olivat tehostetun palveluasumisen asukkaat, kotona asuvat intervallihoidon asiakkaat sekä fysioterapeuttien ja liikunnanohjaajan ohjaaminen tasapaino- ja kuntosaliryhmiin osallistujat.
Digitaalisten sovellusten suunnittelussa ja esivalmistelutyössä hyödynnettiin mm. Online Prototyypeille (asukasraati) kohdennetun Kuntoutuksen etäpalvelut -kyselyn tuloksia. Digitaalisten sovellusten (Physitrack sekä digitaaliset hoitopolut) kohderyhmänä ovat laajasti kuntoutuksen asiakkaat iästä ja oirekuvasta riippumatta. Sovelluksia voidaan hyödyntää niin aikuisten kuin lasten kuntoutuspalveluissa, Kaatumisseulassa sekä psykiatrian kuntoutuspalveluissa.
Pilotista saadun kokemuksesi perusteella teknologia-avusteista kuntoutusta/ arjen aktiivisuutta asumisyksiköissä voisi edistää mm. seuraavien näkökulmien avulla:
-
Laitteen liikuteltavuus tärkeä ominaisuus --> kynnys lähteä osastoilta varsinaiseen harjoitustilaan voi olla korkea, liikuteltava laite tavoittaisi mahdollisesti enemmän osallistujia
-
Laitteessa riittävän iso kuva ja selkeä ohjaus muistisairaus huomioiden
-
Teknologian käyttöönotto suurelta osin kulttuurin muutosta. Ratkaisuina muutokseen nähtiin esim.
-
Esimiesten tuki ja koko työyhteisön sitoutuminen uuteen toimintamalliin
-
Edellyttää sen, että jokaiselle vahva suositus/velvoite toteuttaa sekä esimiesten seuranta
-
Miten myydään kaikille ajatus?
-
Asenteet teknologiaa kohtaan voivat vaihdella
-
Vaatii henkilöä, joka on motivoitunut
-
Virikkeen pitäminen voi olla hoitajalle hankalaa
-
”Kädestä pitäen saatellen ja jatkuva tuki”
-
”Resurssit kunnossa ja lähdettävä toteuttamaan all in –ajatuksella, vaatii koko koneiston”
-
”Ollaan saamassa lisäresurssia ja tulossa lisää välillisen työn tekijöitä”--> Lisäresurssin avulla avautuu uusia mahdollisuuksia kuntouttavan työotteen tukemiselle teknologian keinoin
-