Combo -hanke: Opiskelijat mukaan! Vinkkejä oppilaitostapahtuman järjestämiseen
Combo -tutkimus- ja kehittämishankkeessa (2015-2018) kehitettiin uusia toimintatapoja, valmiuksia ja menetelmiä, jotka tukevat nuorten osallisuutta ja hyvinvointia sekä työelämään kiinnittymistä. Opas sisältää toimintaohjeita ja ideapankin erilaisten tapahtumien suunnitteluun.
Oivalla ja ymmärrä
Valtakunnallisen Combo-hankkeen tavoitteena on luoda uudenlaista yhteistyötä kulttuuri-, kirjasto-, liikunta- ja nuorisoalan toimijoiden, oppilaitosten sekä järjestötoimijoiden välille. Hankkeessa kehitetään uusia toimintatapoja, valmiuksia ja menetelmiä, jotka tukevat nuorten osallisuutta ja hyvinvointia. Näin hanke uudistaa systemaattisesti moniammatillista nuoria tukevaa toimintaa ja vahvistaa erilaisten nuorten miesten ja naisten osallisuutta ja hyvinvointia.
Hanke tuottaa myös tietoa hanketoimenpiteiden vaikuttavuudesta nuorten osallisuuteen, hyvinvointiin ja työelämävalmiuksiin.
Combo-hankkeen päätavoitteena on nuorten opiskelu- ja työkyvyn, hyvinvoinnin sekä osallisuuden edistäminen. Hankkeessa lisätään nuorten vaikutus- ja harrastusmahdollisuuksia. Hankkeessa tuotetaan uutta tietoa nuorten osallisuuden osatekijöistä sekä luodaan mahdollisuuksia uusille luoville toimintatavoille. Hankkeen myötä kertynyt tieto ja toimintamallit saavuttavat nuoret useilla arjen toimintakentillä (kuten nuorisotalot, kirjastot, oppilaitokset).
Hankkeen tavoitteena on
I. Luoda uusia vahvoja osaamis- ja yhteistyöverkostoja nuoriso-, kirjasto-, liikunta- ja kulttuurialan toimijoiden sekä oppilaitosten välille
II. Vahvistaa nuorten osallisuutta sekä hyvinvointia erilaisissa arjen toimintaympäristöissä
III. Selvittää osallisuutta lisäämään pyrkivien kohdennettujen toimenpiteiden vaikuttavuutta nuorten näkökulmasta (osallistuminen, hyvinvointi, työelämävalmiudet)
-
Hankkeessa syntyy osaamis- ja yhteistyöverkosto, joka muuntuu uudenlaiseksi toiminnaksi nuorten arjessa. Nuorten osaaminen, osallisuus sekä opiskelu- ja työkyky paranevat. Tukemalla laaja-alaisesti nuorten osallisuutta erilaisilla elämänkentillä ehkäistään syrjäytymistä, vahvistetaan nuorten opiskelu- ja työkykyä sekä luodaan pohjaa vakaille koulutus- ja työelämäpoluille.
-
- Toisen asteen oppilaitoksissa opiskelevat noin 16–29 –vuotiaat nuoret
- Maahanmuuttajataustaiset nuoret
- Nuoriso-, opetus-, kulttuuri-, liikunta- sekä kirjastoalan toimijat
- Toisen asteen oppilaitosten opettajat, ohjaajat ja opinto-ohjaajat
Kuvittele ja kokeile
Toiminnan tavoitteena oli vahvistaa nuorten osallisuutta kulttuuri- ja liikuntatoimintaan pitkäjänteisillä projekteilla, joissa nuoret pääsivät itse suunnittelemaan ja toteuttamaan paikallisia kulttuuri- ja liikuntatapahtumia. Näissä projekteissa nuorilla oli mahdollisuus oppia tapahtumajärjestämistä ja toimia erilaisissa vastuullisissa rooleissa, kuten markkinoinnissa, viestinnässä, ohjelmasuunnittelussa, tilajärjestelyissä, ilmoittautumistehtävissä sekä valo- ja äänisuunnittelijoina.
Työpajaan osallistuneet opiskelijat saivat päättää, haluavatko he liikunta- vai kulttuuriteemaisen työpajan.
- Työpajat olivat 1–3-osaisia
- yksi työpaja kesti 2–4 tuntia.
- Työpajan vetäjä mietti etukäteen idea-aihioita, jotka helpottivat tapahtuman suunnittelua opiskelijoiden kanssa.
- Tapahtuman järjestämisen perusteet kuuluivat työpajan sisältöihin.
Työpajan vetäjinä toimivat SAKU ry:n työntekijä sekä oppilaitoksen yhteyshenkilö. Työpajan ohjaajana voi toimia myös esimerkiksi asuntolaohjaaja, tutortoiminnasta vastaava tai opiskelijakuntatoimintaa ohjaava henkilö.
Tapahtumanjärjestämisen työpajan toteuttaminen voi olla osa tutorkoulutusta, tutortoimintaa tai opiskelijakuntatoimintaa. Työpajojen toteuttaminen osana hyvinvoinnin vuosikelloa auttaa suunnittelemaan tapahtumia ympäri lukukauden ja näin rytmittämään oppilaitoksen toimintaa hyvinvointia ja osallisuutta edistävillä toiminnoilla.