Ensihoitopalveluun integroitu puhelin hoidon tarpeen arvio
Ensihoidon PHTA -yksikkö vastaa tiettyjen hätäkeskuksesta tulevien ensihoitopalvelulle kuuluvien tehtävien ensikontaktista. Päivystäjä arvioi puhelimitse ensihoidon- ja palveluntarpeen, kiireellisyyden ja tarkoituksenmukaisen hoitotavan.
Ensihoidon tehtäväkirjo on laaja ja muuttuva. Väestön ikärakenteen muutos vaikuttaa myös ensihoitopalveluun. Pohjois-Pohjanmaan ensihoitopalvelu hoitaa noin 76 000 hätäkeskuksen välittämää ensihoitotehtävää vuodessa. Hätäkeskuksen riskinarvion mukaan kiireettömiä D-kiireellisyysluokan ensihoitotehtäviä on näistä noin 30 %. D-kiireellisyys luokan tehtävässä avuntarvitsijan tila on vakaa, mutta ensihoitopalvelun tulee tehdä hoidon tarpeen arviointi. Potilas pyritään tavoittamaan 2 tunnin kuluessa. Kaikista ensihoitotehtävistä 38 % ovat sellaisia, jotka eivät johda potilaan kuljetustarpeeseen hoidon tarpeen arvion, tutkimusten ja tarvittaessa hoidon perusteella. Näitä tehtäviä on enemmän virka-ajan ulkopuolella, ja ne hoituvat usein tutkimusten jälkeen ohjauksella ja neuvonnalla.