Ensihoitopalveluun integroitu puhelin hoidon tarpeen arvio

Ensihoidon PHTA -yksikkö vastaa tiettyjen hätäkeskuksesta tulevien ensihoitopalvelulle kuuluvien tehtävien ensikontaktista. Päivystäjä arvioi puhelimitse ensihoidon- ja palveluntarpeen, kiireellisyyden ja tarkoituksenmukaisen hoitotavan. 

Toimintaympäristö

Ensihoidon tehtäväkirjo on laaja ja muuttuva. Väestön ikärakenteen muutos vaikuttaa myös ensihoitopalveluun. Pohjois-Pohjanmaan ensihoitopalvelu hoitaa noin 76 000 hätäkeskuksen välittämää ensihoitotehtävää vuodessa. Hätäkeskuksen riskinarvion mukaan kiireettömiä D-kiireellisyysluokan ensihoitotehtäviä on näistä noin 30 %. D-kiireellisyys luokan tehtävässä avuntarvitsijan tila on vakaa, mutta ensihoitopalvelun tulee tehdä hoidon tarpeen arviointi. Potilas pyritään tavoittamaan 2 tunnin kuluessa. Kaikista ensihoitotehtävistä 38 % ovat sellaisia, jotka eivät johda potilaan kuljetustarpeeseen hoidon tarpeen arvion, tutkimusten ja tarvittaessa hoidon perusteella. Näitä tehtäviä on enemmän virka-ajan ulkopuolella, ja ne hoituvat usein tutkimusten jälkeen ohjauksella ja neuvonnalla.

Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa potilaan 112 hätäpuhelu käsitellään normaalisti hätäkeskuksessa. Mikäli hätäkeskuspäivystäjä arvioi tehtävän ensihoidon D-kiireellisyysluokkaan, tehtävälle hälytetään ensihoidon tilannekeskus perinteisen ensihoitoyksikön sijasta. Tilannekeskuspäivystäjä soittaa potilaalle ja arvioi tarkemmin tilanteen, kiireellisyyden, hoidon tarpeen ja tarkoituksenmukaisen hoitotavan. Tämän jälkeen ensihoidolle välitettävissä tehtävissä ensihoidon tilannekeskuspäivystäjä ja ensihoidon kenttäjohtaja sopivat yhteistyössä operatiivisen kokonaistilanteen kannalta tarkoituksenmukaisimman ensihoidon resurssin. Tilannekeskuspäivystäjä voi tarkentaa tehtävän kiireellisyyden.

Mikäli tehtävä ei vaadi ensihoitoa, voidaan tilannetta tarjota suoraan kotona asumisen tuen -keskuksen (KOTAS) tai tiettyjen kotisairaalan yksiköiden hoidettavaksi heidän potilaiden osalta. Tilannekeskuspäivystäjät toimivat ensihoidon ja muiden toimijoiden yhteistyön linkkinä. Myös sosiaalipäivystys on tiiviissä yhteistyössä. Mikäli potilaan tilanne hoituu ohjauksella ja neuvonnalla eikä ensihoitopalvelua tarvita, tilannekeskuspäivystäjä voi soittaa tarvittaessa potilaalle myöhemmin vielä uudelleen ja tarkistaa, onko potilas noudattanut puhelun aikana saamiaan ohjeita tai onko tilanne muuttunut. Tilannekeskuspäivystäjä pyytää tarvittaessa hoito-ohjetta päivystävältä lääkäriltä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ensihoitopalveluun liitetty kiireettömien ensihoitotehtävien puhelin käsittely on vähentänyt noin 5o % ensihoitoyksiköille välitettäviä tehtäviä ja ensihoidon resurssi voidaan kohdentaa kiireellisten potilaiden hoitoon.