Ikäihmisten liikkuva päivystys - ensihoidon ja kotiin annettavien palveluiden rajapintaan sijoittuva toimintamalli
- Ikääntyneen asiakkaan hoito- ja palveluketjua vahvistetaan asiakaslähtöisemmäksi ja moniammatillisemmaksi
- Palvelu pyritään toteuttamaan asiakkaan omassa toimintaympäristössä
- Raskaiden palvelujen käyttöä pyritään vähentämään potilasturvallisesti
Ensihoidon ja kotiin annettavien palveluiden toimintaympäristö, joka on osa hyvinvointialueen akuuttipalveluiden kokonaisuutta.
Liikkuvan päivystyspalvelun toimintamallia arvioitiin eri mittareiden avulla; potilaiden toimintakyky sekä asiakas- ja potilastyytyväisyys.
Asiakkaiden ja potilaiden toimintakykyä arvioitiin kahden eri toimintakykymittarin avulla. Toimintakyky korreloi sitä, mitkä potilaat hyötyvät kotona toteutetusta hoidosta.
- CFS (Clinical Frailty Scale
- ECOG (Ensihoidon toimintakykyluokitus)
Haavoittuvat, toimintakyvyltään alentuneet potilaat hyötyvät kotona toteutettavasta hoidosta. Heitä uhkaa pahimmillaan ennenaikainen laitostuminen päivystyskäynnin ja pitkittyneen osastohoitojakson seurauksena. Molempien toimintakykymittareiden avulla toimintamallin asiakasryhmä valikoitu oikein. Kohdatuista potilasta toimintakykyluokituksen perusteella valtaosa potilaista hyötyi kotona toteutettavasta hoidosta (CFS luokat 3-8 94 % ja ECOG luokat 1-3 80 %).
Asiakas- ja potilaskokemuksen mittaamisella haluttiin kartoittaa liikkuvan yksikön kohtaamien potilaiden tyytyväisyyttä. Yksikön kohtaamilla potilailla ja heidän omaisillaan oli mahdollisuus vastata anonyymiin asiakaspalautekyselyyn hoitokontaktin jälkeen. Valtaosa, 95 % vastaajista suositteli palvelua läheisilleen, NPS 95 (n=382).
Yksikkö hälytetään tehtäville ensihoidon puhelin hoidon tarpeen arvionnin (hätäkeskusrajapinta, D-tehtävät) tai Kotas -tilannekeskuksen kautta. Palvelu kohdistuu ikäihmisiin, yli 65 -vuotiaat.
Sidosryhmätoimijoilta on kerätty sekä suullista että kirjallista palautetta toimintamallista ja kehittämistarpeista. Lisäksi hoidevana olleilla potilailla ja/tai omaisilla on ollut mahdollisuus antaa palautetta toiminnasta anonyymin webropol -palautekyselyn avulla (QR -koodi).