Ikäihmisten liikkuva päivystys - ensihoidon ja kotiin annettavien palveluiden rajapintaan sijoittuva toimintamalli

  • Ikääntyneen asiakkaan hoito- ja palveluketjua vahvistetaan asiakaslähtöisemmäksi ja moniammatillisemmaksi
  • Palvelu pyritään toteuttamaan asiakkaan omassa toimintaympäristössä
  • Raskaiden palvelujen käyttöä pyritään vähentämään potilasturvallisesti
Toimintaympäristö

Ensihoidon ja kotiin annettavien palveluiden toimintaympäristö, joka on osa hyvinvointialueen akuuttipalveluiden kokonaisuutta.

Muutoksen mittaaminen

Liikkuvan päivystyspalvelun toimintamallia arvioitiin eri mittareiden avulla; potilaiden toimintakyky sekä asiakas- ja potilastyytyväisyys.

Asiakkaiden ja potilaiden toimintakykyä arvioitiin kahden eri toimintakykymittarin avulla. Toimintakyky korreloi sitä, mitkä potilaat hyötyvät kotona toteutetusta hoidosta.

  • CFS (Clinical Frailty Scale
  • ECOG (Ensihoidon toimintakykyluokitus)

Haavoittuvat, toimintakyvyltään alentuneet potilaat hyötyvät kotona toteutettavasta hoidosta. Heitä uhkaa pahimmillaan ennenaikainen laitostuminen päivystyskäynnin ja pitkittyneen osastohoitojakson seurauksena. Molempien toimintakykymittareiden avulla toimintamallin asiakasryhmä valikoitu oikein. Kohdatuista potilasta toimintakykyluokituksen perusteella valtaosa potilaista hyötyi kotona toteutettavasta hoidosta (CFS luokat 3-8  94 % ja ECOG luokat 1-3 80 %).

Asiakas- ja potilaskokemuksen mittaamisella haluttiin kartoittaa liikkuvan yksikön kohtaamien potilaiden tyytyväisyyttä. Yksikön kohtaamilla potilailla ja heidän omaisillaan oli mahdollisuus vastata anonyymiin asiakaspalautekyselyyn hoitokontaktin jälkeen. Valtaosa, 95 % vastaajista suositteli palvelua läheisilleen, NPS 95 (n=382).

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Yksikkö hälytetään tehtäville ensihoidon puhelin hoidon tarpeen arvionnin (hätäkeskusrajapinta, D-tehtävät) tai Kotas -tilannekeskuksen kautta. Palvelu kohdistuu ikäihmisiin, yli 65 -vuotiaat.

Sidosryhmätoimijoilta on kerätty sekä suullista että kirjallista palautetta toimintamallista ja kehittämistarpeista. Lisäksi hoidevana olleilla potilailla ja/tai omaisilla on ollut mahdollisuus antaa palautetta toiminnasta anonyymin webropol -palautekyselyn avulla (QR -koodi). 

Ratkaisun perusidea

Toimintamallin pääpiirteet:

  • Ikäihmisiin kohdistuva liikkuva päivystyspalvelu
  • Yksikkö suorittaa puoliäkillisiä hoidon tarpeen arviointikäyntejä potilaiden luona
  • Laaja-alainen, systemaattinen hoidon tarpeen arviointi ja laajempi tutkimusvälineistö hoidon tukena
  • Kotona tapahtuva hoidon suunnittelu, toteutus ja ohjaus, monialainen yhteistyö kotona-asumisen tukemiseksi myös sairastamisen/voinnin heikkenemisen yhteydessä
  • Tukitoimi ensihoidolle, kotisairaalatoiminnalle, asumispalveluyksiköille ja kotihoidolle 

Yksikkö saa etukäteen seulottuja tehtäviä Kotas -tilannekeskuksen tai ensihoidon puhelin hoidon tarpeen arvioinnin kautta. Palvelu pystytään kohdentaan ikäihmisiin ja hoidon tarpeen arviointiin paikan päällä,  eli hoito toteutetaan asiakkaan/potilaan omassa toimintaympäristössä/kotona. Yksikkö toimii 12/7 Oulun seudulla ja Kempeleessä.

Kohdennetun palvelun avulla ikäihmisten hoito- ja palveluketjuista voidaan muodostaa sujuvampia ja jouhevampia. Lisäksi ikäihminen saa vaadittavan hoidon paikan päällä moniammatillisen hoitotiimin toteuttamana (työpari, konsultti lääkäri sekä muut tehtävän edellyttämät yhteistyötahot). Heikossa ja haavoittavussa asemassa olevat, toimintakyvyltään alentuneet potilaat voidaan hoitaa ilman päivystyskäyntiä, joka osaltaan ehkäisee ennenaikaista laitostumista, kun päivystyskäynti ja mahdollinen osastojakso onnistutaan välttämään turvallisesti. Hoito jatkuu potilaan tutussa ja turvallisessa ympäristössä yhteistyön avulla (esim. kotisairaala-asiakkuus, määräaikainen kotihoidon palveluiden lisääminen).

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Liikkuvan päivystyspalvelun oleellisimmat toimintaedellytykset:

  • Riittävä väestöpohja
  • Motivoitunut henkilöstö, jolla on korkea ammattiosaaminen, kyky päivittää osaamistaan jatkuvasti ja halu toteuttaa potilaiden hoito heidän omassa asuinympäristössään
  • Soveltuva kalusto ja hoitovälineistö
  • Hyvä konsultaatiotuki
  • Hoidon jatkuvuuden varmistaminen
Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli tulee nähdä eri toimintoja tukevana palveluna ja palveluketjuja yhteensovittavana lenkkinä. Toiminta-ajatuksen keskiössä tulee olla potilas, joka hyötyy kotona toteutettavasta hoidosta, jonka avulla välitön päivystyskäynti on vältettävissä. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toiminta käynnistyi erikseen muokatulla ensihoitoyksiköllä. Jo alkuvaiheessa toimintamallin tueksi otettiin vierianalytiikkaa ja päivystyksellisten suoniverinäytteidenottoa päätöksenteon sekä hoidon toteuttamisen tueksi. Hoito- ja tutkimusvälineistöä sekä lääkevalikoimaa on täydennetty pilotointijakson aikana tarve- ja kokemusperusteisesti. Monitahoista ja -ammatillista yhteistyötä on pyritty parantamaan koko ajan, ja työ jatkuu edelleen. Lisäksi toimintaohjeita on tarkasteltu parannettu koko kehittämistyön ajan.