Ikäkeskuksen neuvonta (TulKoti-hanke Pohjois-Savo)
Ikäkeskuksen neuvonta tarjoaa matalan kynnyksen ohjausta ja neuvontaa kaikille pohjoissavolaisille ikäihmisille ja heidän läheisilleen, jotka eivät ole vielä kotihoidon, asumispalveluiden tai omaishoidon tuen piirissä.
Pohjois-Savo on korkean sairastavuuden maakunta (THL:n sairastavuusindeksi 2019), jonka väestö vähenee ja vanhenee. Pohjois-Savossa asui vuonna 2022 lähes 248 000 ihmistä, joista yli 66 000 on täyttänyt 65 vuotta (THL Sotkanet, Väestö 31.12.; 65 vuotta täyttäneet, % väestöstä). Ikääntyvien osuus asukkaiden määrästä on kasvava ja samanaikaisesti kasvaa myös ikääntyvien palvelutarve. Ikääntyvät tarvitsevat monipuolisia vaihtoehtoja tukemaan arjessa pärjäämistä ja laadukasta kotona asumista.
Sosiaali- ja terveysministeriö nostaa julkaisussaan Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023 asiakas- ja palveluohjauksessa keskeiseksi tekijäksi yhden luukun periaatteen. Tarkoituksena on, ettei asiakkaan tarvitse itse tietää tarkasti, millaista palvelua hän tarvitsee tai mistä apua voisi löytää. Keskitetyn neuvonnan mahdollistamana yksi yhteydenotto asiakkaalta riittää siihen, että hän saa tarvitsemansa tiedon ottaessaan yhteyttä neuvontaan. Laatusuosituksen mukaan asiakkaiden asiointi tulee mahdollistaa helposti hoituvaksi chatilla, puhelimitse, sähköpostitse tai käynnillä. Lisäksi suositellaan sähköisiä palveluhakuja, joiden avulla sekä asukkaat itse että asiakasohjaajat saavat tietoa erilaisista palveluntuottajista.
Toimintamallin pohjana toimi TulSote-hankkeessa Kuopion ikäihmisten neuvonnan kehittäminen vuosina 2021–2022. Pohjana on toiminut myös keskitetyn alueellisen asiakas- ja palveluohjauksen KAAPO-malli, joka on ensivaiheen neuvonnan ja ohjauksen, palvelutarpeen arvioinnin ja asiakkaan palvelukokonaisuuden koordinoinnin toimintamalli. Lainsäädännöstä erityisesti esimerkiksi Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista sekä Sosiaalihuoltolaki ovat ohjanneet neuvonnan toimintamallin kehittämistä.
Neuvontatyössä tärkeitä sidosryhmiä ovat kunnat, järjestöt, yhdistykset, yksityiset palveluntuottajat sekä hyvinvointialueen ammattilaiset. Neuvonnan ja edellä lueteltujen sidosryhmien välinen yhteistyö on tärkeässä roolissa. Sidosryhmät voivat esimerkiksi jakaa tietoa neuvonnasta sekä ohjata asiakkaita ottamaan yhteyttä neuvontaan. Lisäksi neuvonnasta kerrotaan asiakkaille sidosryhmien toiminnasta ja palveluista. Neuvonta osallistuu myös sidosryhmien järjestämiin tapahtumiin tai esittelyihin kertomaan palvelusta.
Kohderyhmänä on Pohjois-Savon alueella asuvat ikääntyvät, heidän omaisensa ja läheisensä sekä ikääntyviä työssään kohtaavat hyvinvointialueen ulkopuoliset ammattilaiset. Tavoitteena on, että ikääntyvät ottaisivat itse yhteyttä neuvontaan. Läheinen voi ottaa yhteyttä neuvontaan yhdessä ikääntyneen kanssa tai sovitusti hänen suostumuksellaan. Lisäksi neuvonta ottaa vastaan huoli-ilmoituksia sekä läheisiltä että hyvinvointialueen ulkopuolisilta ammattilaisilta. Hyvinvointialueen ammattilaiset ovat yhteydessä asiakasohjauksen viranomaislinjaan (Ikääntyneiden palveluiden asiakasohjauksen viranomaislinja (TulKoti-hanke Pohjois-Savo) | Innokylä (innokyla.fi)).
Toimintamallin pohjana toimi TulSote-hankkeessa vuosina 2021-2022 tehty Kuopion ikäihmisten neuvonnan kehittämistyö. TulSote-hankeen aikana on kerätty runsaasti asiakasymmärrystä, esimerkiksi rekrytoimalla haamuasiakkaita asioimaan ikäihmisten neuvonnassa sekä jalkautumalla kauppakeskuksiin kysymään ohikulkeneilta ikäihmisiltä kommentteja. Aiemmin kerättyä asiakasymmärrystä on hyödynnetty Ikäkeskuksen neuvonnan toimintamallia kehittäessä.
Ikäkeskuksen neuvonnan kehittämisen aikana jalkauduimme syksyn 2022 erilaisiin ikääntyneille suunnattuihin tapahtumiin. Tapahtumissa kysyttiin ikääntyneiltä mielipiteitä ja kehittämisen kohteita tulevasta Pohjois-Savon hyvinvointialueesta ja ikääntyneiden palveluista. Ikääntyneillä oli mahdollisuus täyttää kyselomake, joka oli suunniteltu yhteistyössä Tarjoomo-osuuskunnan kanssa. Kyselyllä haettiin tietoa Kuopion ikääntyneiden neuvonnasta, yksityisistä palveluista sekä ikääntyvien tulevista mahdollisista palveluiden tarpeesta ja maksuvalmiudesta. Kyselyssä kysyttiin Kuopion ikäihmisten neuvonnan tunnettavuudesta, ikääntyneen avuntarpeesta ja mahdollisesta palveluiden käytöstä nyt tai 5 vuoden päästä sekä korkeimmasta hinnasta kuukaudessa, jonka ikääntynyt olisi valmis maksamaan palveluista. Kysely auttoi osittain neuvonnan markkinoinnin suunnittelussa sekä hahmottamaan ikääntyneiden mahdollista palveluiden tarvetta sekä maksuvalmiutta esimerkiksi ostaessa palvelua yksityiseltä palveluntuottajalta.
Asiakasymmärrystä sekä kuntatietoutta kerättiin myös syksyn 2022 aikana jalkautumalla Pohjois-Savon kuntiin tapaamaan ikääntyneiden palveluissa toimivia asiakas- ja palveluohjaajia sekä heidän esihenkilöitään. Tapaamisissa kysyttiin kuntien alueiden yksityisistä palveluista, yhdistys- ja järjestötoiminnoista, kuntien palveluista sekä palveluaukoista ikääntyvien palveluissa. Asiakas- ja palveluohjaajat toivat esille tapaamiskerroilla myös kuntien erityispiirteitä, esimerkiksi heikot kuljetusmahdollisuudet ja kehittämistä vaativat digitaidot ikääntyneillä. Kunnista kerätty tieto ja erityispiirteet auttoivat neuvonnan työntekijöitä toimintamallin käynnistymisessä. Kuntien palveluista ja toiminnoista kerätyistä tiedoista pystyttiin asiakkaalle kertomaan, esimerkiksi mitä palveluita on saatavilla.
Ikäkeskuksen neuvonnan käynnistymisen jälkeen yhteydenottajilta sekä neuvonnan esittelyitä seuranneilta on saatu suullista palautetta, joka ei ole valitettavasti pitkälti kohdistunut suoraan neuvonnan toimintaan. Neuvonnan saama palaute koskee harvemmin itse neuvontapalvelun toimintaa, vaan suuremmissa määrin esimerkiksi erilaisten terveyspalveluiden toimintaa. Positiivinen palaute, jota neuvonta on saanut omasta toiminnastaan, on koskenut esimerkiksi palvelukanavien selkeyttä ja nopeaa reagointia yhteydenottoihin. Kehittämistä on palautteen perusteella vaatinut esimerkiksi kasvokkaisten palvelupisteiden sijoittelu. Arvioimme saadun palautteen ja yhteydenottojen tilastoinnista saadun palvelukanavien käyttöasteen tietojen avulla tarvetta kehittää neuvonnan palvelukanavia. Otamme tulevaisuudessa käyttöön hyvinvointialueen yhtenäisen asiakaspalautteen keräämisen järjestelmän, jolloin kirjallisen palautteen antaminen ja käsitteleminen helpottuvat.
Toimintamallin pohjana toimi TulSote-hankkeessa vuosina 2021-2022 tehty Kuopion ikäihmisten neuvonnan kehittämistyö (linkki toimintamalliin Innokylässä).