Inarin perhekeskus
Lasten, nuorten ja perheiden palvelujen kehittämistä Inarissa valtakunnallisen perhekeskustoimintamallin mukaisesti Lapin Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen tukemana.
Inarin perhekeskus on lasten, nuorten ja perheiden palveluiden verkosto. Perhekeskus kokoaa yhteen kunnan, hyvinvointialueen, seurakuntien ja kolmannen sektorin palvelut. Perhekeskuksen palvelut tarjoavat tietoa, ohjausta, tukea ja toimintaa eri elämäntilanteisiin ja ikävaiheisiin.
Verkosto tekee tiivistä yhteistyötä perheiden palveluiden kehittämisessä. Tavoitteena on tarjota perheille oikea-aikaista apua ja tukea matalalla kynnyksellä. Perhekeskus ei tarkoita uutta palvelua tai fyysistä rakennusta, vaan tarkoituksena on koota kaikki jo olemassa olevat lasten, nuorten ja perheiden palvelut sekä toimijat yhteen. Näin syntyy perheitä palveleva ja toimiva kokonaisuus.
Inarin kunta sijaitsee Saamelaisten kotiseutualueella. Saamelaisilla on kotiseutualueellaan kieltään ja kulttuuriaan koskeva itsehallinto, jota säädellään lailla. Tämä huomioidaan perhekeskustoiminnan kehittämisessä ja palveluissa.
Inarin kunnan ja Lapin hyvinvointialueen sisällä on pitkät välimatkat eikä kaikkia palveluita ole saatavilla asiakkaan omassa lähiympäristössä. Perhekeskustoimintamallin avulla pyritään vaikuttamaan myös palveluiden saavutettavuuteen, esimerkiksi sähköisiä- ja etäpalveluita kehittämällä.
Kohderyhmänä ovat inarilaiset lapset, nuoret ja perheet.
Asiakkaiden osallistaminen
- Kehittäjävanhempien ryhmä
Ryhmälle lähetetään sähköisiä kyselyitä ja tarkoituksena on järjestää työpajoja. Kehittäjävanhempia lapsineen osallistui valokuvauspäivään sähköistä perhekeskusta varten. - Nuorten osallistaminen
Vierailu Inarin nuorisovaltuuston kokouksessa. Suunnitteilla nuorten perhekeskustyöpaja. Yhteistyö Lapin hyvinvointialueen nuorisovaltuuston kanssa. - Lapin alueen vanhempien tuen webinaareihin kysytty toiveaiheita sähköisellä kyselyllä yhdessä muiden Lapin perhekeskuskoordinaattoreiden kanssa.
Perhekeskusverkoston työntekijöitä osallistetaan teemallisissa työpajoissa. Ammattilaisten kautta tulee esiin palveluiden kehittämistarpeita sekä työntekijän että asiakkaan näkökulmasta.
Palveluiden kehittämisessä otetaan huomioon saamenkielet ja kulttuuri.