PEX360 Insight Tietoallaskatselin, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I4 ja I2)

Tietoallaskatselin tuottaa terveydenhuollon ammattilaiselle koostetusti potilastiedon näkymän. Tämä sujuvoittaa ammattilaisen työtä ja helpottaa potilastietojen etsimistä ja asiakkaan ohjaamista palveluiden piiriin.

Toimintaympäristö **

Alueella väestön palvelutarve on suuri, syntyvyys vähäistä ja ikääntyneiden osuus väestöstä on maan suurimpia. Väestöstä yli 80 prosenttia asuu Kotkan ja Kouvolan kaupungeissa, joiden väestön väheneminen on ollut ja tulee ennusteen mukaan olemaan merkittävää. Kymenlaakson elinkeinorakenne on muovautunut 2000-luvulla erityisesti metsäteollisuuden rakennemuutoksen myötä. Työttömyys on monimuotoista, ja syrjäytymisvaarassa olevia nuoria aikuisia on suhteellisesti maan eniten.

Sosiaali- ja terveydenhuollon osaavan henkilöstön saatavuus on ollut pitkään haastavaa Kymenlaakson alueella. Erityisesti perusterveydenhuollon lääkäreiden rekrytointi on ollut vaikea jo vuosien ajan. Haasteet ovat laajentuneet yhä useampiin ammattiryhmiin.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Ammattilaisten käyttöliittymien kehittäminen on osa Kymenlaakson digitaalinen sotekeskus hanketta, jossa tavoitteena on tukea ja mahdollistaa digitaalisen sotekeskuksen ja sen toimintaa tukevien ratkaisujen sekä sovellusten yhteistoiminta. Tavoite on, että 2 näyttöpäätettä riittää ammattilaisen tehokkaaseen työskentelyyn ja tuo riittävät tiedot asiakkaan palveluun. Pyrimme tällä tavoin “piilottamaan” järjestelmien pirstaleisuuden, koska sote-järjestelmät ovat varsin hajanaisia ja eivät integroidu tai niitä ei ole järkevää edes integroida. Työpaketti liittyy Kymenlaakson hyvinvointialueen seuraaviin strategisiin tavoitteisiin: Hyvinvoiva henkilöstö ja asiakkaiden parempi ohjaaminen, sekä tietoisuus heidän hoito-/palvelutilanteesta.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakas saa laadukkaampaa palvelua. Ammattilainen löytää asiakkaan tilanteen selvittämisen vaatimat tiedot nopeammin.  Organisaatio hyötyy,  Digitaalinen sotekeskus -hanke purkaa koronan aikana syntynyttä hoito- palvelu ja kuntoutus velkaa koko hyvinvointialueella.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Palveluissa toimivat työntekijät; määrittävät ne tarpeet, jotka tulisi saada näkyviin. Oma tietohallinto; tarvittavat taustatyöt. Sovellustoimittaja: Tuottaa tarpeiden mukaisen sovelluksen, jolla saadaan työntekijöiden määrittämät tarpeet toimimaan sovelluksella. Hankkeen työntekijät: mahdollistavat kehittämiseen tarvittavien työntekijöiden koolle kutsumisen, ja koonnin aiheista. 

 

Tavoiteltu muutos

Kymenlaakson hyvinvointialueen ammattilaisten käyttöliittymien kehittäminen on osa Kymenlaakson digitaalinen sotekeskus hanketta, jossa tavoitteena on tukea ja mahdollistaa digitaalisen sotekeskuksen ja sen toimintaa tukevien ratkaisujen sekä sovellusten yhteistoiminta. Tavoite on, että 2 näyttöpäätettä riittää ammattilaisen tehokkaaseen työskentelyyn ja tuo riittävät tiedot asiakkaan palveluun. Pyrimme tällä tavoin “piilottamaan” järjestelmien pirstaleisuuden, koska sote-järjestelmät ovat varsin hajanaisia ja eivät integroidu tai niitä ei ole järkevää edes integroida.

Muutoksen mittaaminen

Työtyytyväisyyskysely ammattilaisille sekä asiakkaiden näkökulmasta ammattilaisilla on parempi kokonaisymmärrys heidän tilanteestaan (kyselytutkimus).

Toteutussuunnitelma

Sovelluksen toimittajan kanssa suunnitellaan ja määritellään yhteistyössä toimenpiteet, joilla päästään tavoitteeseen. Yhteistyöpalaverit toimittajan ja muiden sidosryhmien kanssa. Oman henkilöstön tarpeiden määrittelyt ja niiden eteenpäin vieminen toimittajalle tiedoksi. Järjestelmien osalta tarvitaan muutoksia taustoissa, jotta sovellus saadaan toimimaan kuten on tarkoitus. Sovelluksen ongelmatilanteiden hallinnasta on tehtävä suunnitelma( kuka tekee, mitä tekee ja miten hoidetaan) Henkilöstö tulee kouluttaa sovelluksen käyttöön. Ennen käyttöönottoa sovellus on testattava.