Kohtaamisen käsikirja lapsiperheiden avoimet kohtaamispaikat Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella
Käsikirjan avulla pystymme toteuttamaan yhdessä luomalla toimintatavalla edellytykset lasten, nuorten ja perheiden kohtaamiseen, kuulemiseen, kunnioitukseen ja osallisuuteen perustuvan toimintakulttuurin.
Lapsiperheiden avoimet kohtaamispaikat sijaitsevat eri puolilla hyvinvointialuettamme lähellä ihmisiä. Osa kohtaamispaikoista ovat Vantaan varhaiskasvatuksen ja siellä järjestettävän kerhotoiminnan toimintayksiköitä, joihin jalkautuvat eri toimijat. Osa kohtaamispaikoista ovat järjestövetoisia toimipisteitä, joiden rahoitus mahdollistuu kuntien puolelta. Ja yksi suurin toimipisteistämme on hyvinvointialueen toimipiste, jossa järjestö koordinoi yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa tuotetaan yhteistoiminnallisesti toimintaa yhteistoimijuuden ja yhteisjohtajuuden mallilla. Toimitilat ovat hyvin erilaisia; kerrostalojen yhteydessä, omana toimitilanaan tai esimerkiksi päiväkodin yhteydessä. Suurimmassa osassa toimintaympäristö mahdollistaa eri toimijoiden samanaikaisen läsnäolon ja jalkautumisen kohtaamispaikkaan, osassa toimipisteissä on mahdollisuus myös ryhmämuotoiselle toiminnalle.
Perheiden matalan kynnyksen palvelujen kehittäminen, oikea-aikaisempia ja vaikuttavampia palveluja perheiden tarpeisiin.
perheiden hyvinvoinnin lisääntyminen, palveluohjauksen oikea-aikaistuminen, työntekijöiden ja toimijoiden perehdytyksen tueksi ja työn hahmottamiseksi
Kohtaamispaikan toiminnan kohderyhmänä on alueen lapsiperheet. Käsikirjan kohderyhmänä ovat hyvinvontialueellamme työskentelevät lapsiperheiden avointen kohtaamispaikkojen toimijat, niin säännölliset kuin jalkautuvat järjestöt, seurakunnat, kunnan ja hyvinvointialueiden toimijat, vapaaehtoiset ja harjoittelujaksolla olevat opiskelijat. Tarjoamme toimintaamme ja palvelujamme kohderyhmien tarpeista lähtien osallistaen heitä ja heitä varten. Osallisuuden kautta asiakasymmärrys sekä lisääntyy että syvenee. Samalla palvelujen kohdentaminen asiakkaiden tarpeita vastaaviksi vahvistuu. Tämä johtaa oikea-aikaiseen palvelujen saatavuuden lisääntymiseen sekä osallisuuden kokemuksen vahvistumiseen. Keräämme säännöllisesti kaikissa toimipisteissämme kävijä- ja toimijapalautteita ja kohtaamispaikoissa on mahdollisuus antaa välitöntä palautetta sekä toiveita toiminnasta.