Lapsen ääni palvelu eron kokeneille lapsille ja nuorille

Lapsen ääni palvelu on kohdennettu  eron kokeneille lapsille ja nuorille sekä heidän vanhemmilleen. Tavoitteena vahvistaa lasten ja nuorten kuulluksi tulemista vanhempien erotilanteessa. 

Toimintaympäristö

Lapsen ääni vahvistaa lapsen ja nuoren kuulluksi tulemista. 

Lapset eivät joudu kärsimään vanhempien riitelystä.

Vanhempien riitelyt oikeustoimissa vähenee.

Matalan kynnyksen palvelua.

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Eroperheiden vanhemmat ovat riidellessään lapsista työllistänyt useita perhepalveluiden yksiköitä. Lapsen ääni palvelua ryhdyttiin kehittämään 2016 Tampereen kaupungin perheoikeudellisissa palveluissa. Tavoitteena lapsen kuulluksi tuleminen ja vanhempien riitelyjen väheneminen.  Vuonna 2019 osittain uudistettu laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta velvoittaa vanhemmat keskustelemaan lapsen kanssa ja kuulla hänen ajatuksiaan asumisesta ja toisen vanhemman tapaamisesta. Jos vanhemmat ja lapsi haluaa niin Lapsen ääni palvelu tarjoaa palvelun, jossa lapsen ääni tulee esille puolueettoman työntekijän avulla. Samalla lapsella ja nuorella on mahdollisuus keskustella eroon liittyvistä ajatuksistaan. Samoin vanhemmat voivat pohtia ratakaisuja työntekijän avustamana.

Kun vanhemmat menevät lastenvalvojan luo laatimaan sopimuksia, on heillä oltava tieto lapsen ajatuksista. Lapsen ääni palvelun avulla vanhemmat saavat työkaluja tehdessään lasta koskevia päätöksiä.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Eroperheiden lapset joutuvat liian paljon kärsimään vanhempiensa riitelystä. Tämä rasittaa lasta hyvin paljon ja pahimmillaan aiheuttaa erilaisia oireita. Pitkittyessään vanhempien riitely vie energiaa myös vanhemmilta. Lapsen ääni palvelun tavoite on saada vanhemmat pysähtymään riitelyssään ja miettimään asiaa lapsen näkökulmasta. Toivottavaa on, että riitely vähenee ja ei etene oikeuteen.

Lapsen ääni palvelu on matalan kynnyksen palvelu. Tämän päivän lapset ja nuoret haluavat tulla kuulluksi ja vaikuttaa omiin asioihinsa. Kun tämän kokemuksen he saavat jo omilta vanhemmiltaan, se rohkaisee heitä omalla elämänpolullaan vaatimaan tulla kuulluksi ja saada vaikuttaa heille tärkeisiin asioihin.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Lapsen ääni palvelun  ohjausryhmässä  on esimieheni Birgitta Jyrkkä, Perhepalvelujen palveluohjaaja Anki Backman, Lastenvalvoja Anne Tuominen ja Miessakkien Kari Vilkko.

Palvelun edelleen kehittämisessä on tärkeänä palaute lapsilta ja nuorilta sekä vanhemmilta.

Joulukuussa kokoontuu lasten kehiryhmä juttelemaan palvelusta ja tammikuussa lähtee lapsille ja nuorille kyselylomake Lapsen ääni palvelun kokemuksesta ja edelleen kehittämisestä.