Miepäneuvonta ja -ohjaus, Pohjois-Savon HVA, (RRP, P4, I1)

Tuodaan miepätoimijoita yhteen ja yhtenäistetään mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvän neuvonnan ja ohjauksen käytänteitä. Pohjois-Savon alueella miepäpalvelut ovat hajanaisia.

Toimintaympäristö

Tämä on osa Kestävää hyvinvointia Pohjois-Savoon hankekokonaisuutta. Kehittämistyö on kohdentunut pääasiassa perustason miepäpalveluihin ja puhelinpalvelussa mukana on lisäksi erityistason palveluita.

Tulossa on mielenterveys- ja päihdepalveluiden uudistus osana palvelujärjestelmän uudistamista Pohjois-Savon hyvinvointialueella. Uudistuksella pyritään palveluiden integraatioon, kustannusvaikuttavuuteen ja alueelliseen tasa-arvoon.

Tavoiteltu muutos

-Luodaan miepätoimijoiden verkosto, jota kautta toimijat tulevat tutuksi ja verkostoituvat->systemaattisempaa yhteistyötä

-Yhtenäistetään neuvonnan ja ohjauksen toimintatapoja->saavutettavammat ja yhdenvertaisemmat palvelut

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Verkosto on kohdennettu hyvinvointialueen perustason mielenterveys- ja päihdetyön ammattilaisille. Kutsut verkostoon lähtenyt alun perin terveydenhuollossa toimiville esihenkilöille, joiden kautta kutsua välitetty eteenpäin ammattilaisille. Osa ammattilaisista saaneet suoran kutsun toimijoiden kartoituksen kautta saatujen yhteystietojen mukaan.

Verkosto on kuitenkin täydentynyt hankeaikana, kiinnostuneita ammattilaisia ollut mukana laajemminkin eri palveluista, kuten sosiaalipalveluista, kouluterveydenhuollosta, erikoissairaanhoidosta ja järjestöistä. Muutamat aktiiviset alueen järjestötoimijat ottaneet yhteyttä ja pyytäneet kutsua verkostoon.

Lisäksi yhtenäistämiseen kuuluu miepäpalveluiden yhteydenottoprosessien yhdenmukaistaminen, joka toteutetaan miepäpuhelinpalvelun kautta.

Ratkaisun perusidea

Tuodaan miepätoimijoita yhteen ja yhtenäistetään mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvän neuvonnan ja ohjauksen käytänteitä. Mielenterveys- ja päihdepalvelut ovat hajanaisia hyvinvointialueella, toimintakäytännöt erilaisia ja asiakkaat olleet eri arvoisessa asemassa palveluihin nähden. Verkoston miepätoimijoita ovat pääosin hyvinvointialueen perustason mielenterveys- ja päihdepalveluiden ammattilaiset. Miepäpalveluiden yhtenäistäminen hyödyttää asiakkaita monella tapaa: saatavuus, palveluiden löydettävyys ja ohjautuminen paranee. Ratkaisu on verkoston luominen ja yhtenäisen puhelinpalvelun perustaminen. Miepäverkosto kokoontuu kerran kuussa mahdollistaen vertaistuen, yhteisen keskustelun ja tiedon jakamisen. Keskitetty miepäpuhelinpalvelu selkeyttää ja yhdenvertaistaa hoitoonpääsyä. Puhelinpalvelun osalta tehdään ensimmäistä kertaa laajaa yhteistyötä perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välillä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Ammattilaiset tunnistaisivat neuvonnan ja ohjauksen osuutta työstä paremmin. Käytänteiden yhtenäistämisen kautta saadaan saavutettavampia ja yhdenvertaisempia palveluita alueen asukkaille asuinkunnasta riippumatta. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa mihn tahansa kohderyhmään, mihin verkostomallinen työskentely sopii. Lisäresurssia ei tarvita, mutta työajassa pitää olla mahdollistettu osallistuminen tai verkoston järjestelyvastuu.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Miepäverkoston kautta miepätoimijat ovat tulleet tutummaksi toisilleen, käytänteiden yhtenäistämisestä on keskusteltu ja verkostoiduttu. Miepätoimijoiden keskinäinen tiedon jakaminen on mahdollistunut tämän verkoston kautta. Verkostolta on kerätty palautetta jatkuvan kehittämisen tueksi.