Minä olen! - hyvinvointia työttömille henkilöille kulttuurin keinoin
Toimintamallilla tuetaan heikommassa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden hyvinvointia ja osallisuutta kulttuurin keinoin. Omia voimavaroja ja itsetuntemusta tuetaan matalan kynnyksen kulttuurilähtöisillä menetelmillä eri sektoreilla.
Toimintaympäristöön liittyy muutoksia sekä trendejä ja muutosilmiöitä, jotka vaikuttavat toimintaympäristöön esimerkiksi luomalla uusia mahdollisuuksia tai tuomalla haasteita. Muutostekijöihin lukeutuu esimerkiksi:
- Petteri Orpon hallitusohjelma, jossa on kuvattu:
- kulttuuripoliittinen selonteon tuottaminen, jonka tarkoitus on tuottaa tulevaisuuskuva, joka mahdollistaa ja tukee pitkäjänteisesti Suomen taide- ja kulttuuripolitiikan kehittämistä
- työllistymisen kasvuun tähtäävät linjaukset, esimerkiksi muutokset työttömyysturvaan
- Hyvinvointialueiden käynnistyminen, jonka myötä kuntien tehtävä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä on korostunut hyvinvointialueiden aloitettua toimintansa, mikä ilmenee esimerkiksi vapaa-ajan- sekä kulttuuripalveluiden järjestämisessä.
- Kuntien kulttuuritoimintalaki (166/2019) jonka tehtävänä on esimerkiksi edistää kaikkien väestöryhmien yhdenvertaisia mahdollisuuksia ja osallistumista kulttuuriin ja taiteeseen sekä sivistykseen. Lain myötä pyritään vahvistamaan väestön hyvinvointia ja terveyttä, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä taiteen ja kulttuurin keinoin.
- Tarve vahvistaa eri sektoreiden välistä yhteistyötä
- Väestön kehitys, ikääntyminen
- Geopoliittinen tilanne, ennakoimattomat kriisit
- Eriarvoistuminen
- Kulttuurinen moninaistuminen
Kulttuuri nähdään yhä vahvemmin osana hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä. Maailman terveysjärjestö WHO:n mukaan taiteilla voidaan tukea hoitoa ja auttaa sairauksien kanssa selviämistä ja ehkäistä terveysongelmia.
Kohderyhmänä ovat heikommassa työmarkkina-asemassa olevat henkilöt, esimerkiksi pitkäaikaistyöttömät tai osatyökykyiset henkilöt.
Asiakasymmärrys on eri tietojen ja havainnoinnin pohjalta muodostunut näkemys koskien asiakkaiden tarpeita, odotuksia ja kokemuksia toiminnasta. Monipuolisesti kerättyä asiakasymmärrys-tietoa on hyödynnetty toiminnan tarkastelussa, arvioinnissa ja toiminnan suunnittelussa.
Asiakkaat ovat osallistuneet toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Asiakkaat ovat osallistuneet IdeAPAJA-työpajoihin ja asiakkaat ovat tuoneet ajatuksiaan esiin kertomalla kokemuksia, antamalla spontaania palautetta, vastaamalla palautekyselyihin ja osallistumalla oppilaitosyhteistyössä toteutettuihin haastatteluihin.