Monialainen sote-tiimi, Keusote
Asiakkaan ympärille kootaan palvelutarvettaan vastaava moniammatillinen tiimi. Palvelualueiden ammattilaiset osallistuvat tiimityöhön kulloisenkin tarpeen mukaisesti. Lisäksi tiimiin voi kuulua muitakin kuin sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia.
Monialaisen toimintamallin kehittäminen on osa Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman toimenpiteitä Keski-Uudellamaalla. Toimintamallia rakennetaan ja pilotoidaan Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen eli Keusoten sosiaali- ja terveyspalveluissa eri palvelutoimintojen yhteistyönä.
Monialaisen sote-tiimimallin kehittämisen tavoitteet:
- Monialaista tukea tarvitsevan asiakkaan hyvinvoinnin, terveyden ja elämänlaadun koheneminen.
- Monialaista tukea tarvitsevan asiakkaan palvelupolku on sujuva.
- Monialaista tukea tarvitsevan asiakkaan palveluiden kohdentuminen entistä tarkoituksen mukaisemmin. Tarpeettomien käyntien väheneminen.
- Monialaista tukea tarvitseva asiakas on tyytyväinen saamiinsa palveluihin ja niiden laatuun.
- Monialaisen sote-tiimin toiminta on kustannustehokasta.
- Ammattiryhmien välinen monialainen yhteistyö helpottuu ja sosiaali- ja terveyspalveluiden välinen yhteistyö lisääntyy.
Edellä kuvattuja monialaisen sote-tiimimallin kehittämisen tavoitteita mitataan ja seurataan näillä mittareilla (numerointi vastaa edellä kuvattuja tavoitteita):
- EUROHISS, asiakkuussegmentointi
- Asiakaskokemus, työntekijäkokemus, toteutuneiden verkostotapaamisten lkm ja osallistuneiden ammattilaisten lkm, keskimääräinen aika palvelupolun eri vaiheiden välillä
- Asiakaskokemus, työntekijäkokemus, suunnittelemattomien käyntien lkm.
- Asiakaskokemus
- Kustannukset/palvelujen käyttö, asiakkuussegmentointi, suunnittelemattomien käyntien lkm.
- Työntekijäkokemus, toteutuneiden verkostotapaamisten lkm ja osallistuneiden ammattilaisten lkm.
Monialaisen sote-tiimimallin kehittämisen prosessitavoitteet:
- Monialainen sote-tiimimalli rakennetaan mielenterveys- ja päihdeasiakkaan palvelutarpeiden ympärille.
- Yhteensovitettuja palveluita tarvitsevien asiakkaiden tunnistamiseksi luodaan käytänteet.
- Monialaista yhteistyötä tukeva seuranta ja raportointi luodaan.
- Monialaiselle kirjaamiselle luodaan käytänteet.
- Monialainen sote-tiimimalli pilotoidaan mielenterveys- ja päihdeasiakkaille.
- Pilotoidun mallin pohjalta rakennetaan geneerinen monialainen sote-tiimalli.
- Monialainen sote-tiimimalli pilotoidaan eri asiakasryhmille.
- Monialainen sote-tiimalli vakiinnutetaan käyttöön.
Toimintamallin kohderyhmänä ovat monialaisen tuen tarpeiset asiakkaat, jotka tarvitsevat palveluiden yhteensovittamista (Suuntima: verkostoasiakkuussegmentti). Ensivaiheessa toimintamallia on kehitetty monialaista tukea tarvitseville asiakkaille, joilla on haasteita mielenterveys- ja päihdeongelmien kanssa. Jatkossa mallia laajennetaan kattamaan myös muiden monialaista tukea tarvitsevien asiakasryhmien tarpeita.
Prosessin kehittämisen kohderyhmänä ovat Keusoten sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset. Toimintamallia on rakennettu työpajoissa, joissa on ollut mukana ammattilaisia laajasti eri palvelualueilta. Kehittämisessä on tehty yhteistyötä myös Keusoten ulkopuolisten ammattilaisten, kuten erikoissairaanhoidon ja 3. sektorin toimijoiden kanssa.
Työpajoissa toimintamallin rakentamiseen ovat osallistuneet myös kokemusasiantuntijat, jotka ovat tuoneet kehittämiseen asiakasnäkökulmaa.