Lyhyt opas nepsypiirteisen asiakkaan tasa-arvoiseen kohtaamiseen. Opas soveltuu käytettäväksi kaikissa palveluissa sekä muissa tilanteissa, joissa kohdataan henkilöitä, joilla on neuropsykiatrisia piirteitä.

Toimintaympäristö **

Kehityksellisten neuropsykiatristen häiriöiden tunnistaminen on kehittynyt 2000-luvulla, jonka seurauksena myös diagnosoinnin tarve on lisääntynyt. Vähintään 10% väestöstä kärsii neuropsykiatrisista oireista, jotka vaikuttavat päivittäiseen elämään. Neuropsykiatrisia piirteitä voi ilmetä myös henkilöillä, joiden piirteet eivät täytä diagnostisia kriteerejä. Tästä huolimatta piirteet vaikuttavat päivittäiseen elämään. Neuropsykiatrilla piirteillä olevat ihmiset ja perheet kokevat usein olevansa palveluissa väliinputoajia.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Satakunnan hyvinvointialueen strategiassa linjataan, että asiakkaita palvellaan yhdenvertaisesti ja kohdataan inhimillisesti. Neuropsykiatrisisten piirteiden kanssa elävien tasavertainen kohtaaminen edellyttää riittävää tietoa piirteistä ja niiden mukanaan tuomista haasteista. Neuropsykiatrisia piirteitä omaavia kohdataan kaikissa palveluissa, joita yhteiskunta tuottaa, mutta tietoisuus on edelleen matalalla tasolla. Kohtaamisen oppaalla tavoitellaan lisääntynyttä tietoisuutta neuropsykiatrisia piirteitä omaavien kohtaamiseen ja sitä kautta inhimillisiä ja onnistuneita palvelutilanteita.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Satakunnan Hyvinvointialueen valmistelun tueksi perustettiin työikäisten palveluihin nepsypalveluiden kehittämisen alatyöryhmä, jossa oli edustajia maakunnan sosiaali- ja terveyspaveluista perustasolta, erikoissairaanhoidosta, kolmannelta sektorilta ja kokemusasiantuntijoista. Alatyöryhmän jäsenet työskentelivät pääsääntöisesti neuropsykiatrisia piirteitä omaavien asiakkaiden kanssa. Työryhmässä nousi esiin tarve kohtaamisen oppaasta, jota kehittämään koottiin ryhmän sisältä pienryhmä. 

Tavoiteltu muutos

Oppaan tavoitteen on laajentaa tietoisuuttaa niin, että osataan kohdata neuropsykiatrisia piirteitä omaava asiakas ja ymmärretään hänen erityistarpeitaan. Opas on matalan kynnyksen tapa lisätä tietoisuutta tiiviillä tietopaketilla ilman, että lukijalla pitää olla pohjatietoa aiheesta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Oppaalla tavoitellaan parempaa asiakasymmärrystä ammattilaisilta ja muilta neuropsykiatrisia piirteitä kohtaavilta. Oppaasta on pyydetty kommentteja nepsy-kokemusasiantuntijaryhmältä. Kommentit ovat vaikuttaneet oppaan sisältöön ja viimeistelyyn.

Ratkaisun perusidea **

Oppaaseen on koottu kymmenen kohdan muistilista, miten kohdataan neuropsykiatrisia piirteitä omaava henkilö. Lista on käytännönläheinen ja sitä pystyy soveltamaan kaikkeen ihmisen tasa-arvoiseen ja osallisuutta vahvistavaan kohtaamiseen. Opas on pieni askel kohti nepsy-ystävällisempää ympäristöä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Opas julkaistaan niin sähköisenä kuin painettunakin tuotteena. Sähköinen opas löytyy Satakunnan hyvinvointialueen verkkosivuilta. Painettua opasta jaetaan laajasti ympäri maakuntaa hyvinvointialueen toimintayksiköihin, valtion ja kuntien palvelupisteisiin ja järjestöille.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Opas on sovellettavissa kaikkeen kohtaamistyöhön ja ihmisen kohtaamiseen.