Nivelinfo-tilaisuuksien laajentaminen alueittain sekä etätoteutukseksi

Kymenlaaksossa TulSote-hankkeen kehittämisenä laajennettiin Kouvolassa jo käytössä ollutta, nivelrikko-oireisille suunnattua nivelinfo-toimintamallia myös muille alueille sekä käynnistettiin Teams-videoyhteyspalvelun välityksellä toteutetut etäinfot.

Toimintaympäristö

Kymenlaakson hyvinvointialue järjestää sosiaali-ja terveyshuollon sekä pelastustoimen palvelut Kymenlaaksossa Haminassa, Kotkassa, Kouvolassa, Miehikkälässä, Pyhtäällä ja Virolahdella. Noin 161 000 asukkaan hyvinvointialue työllistää 6600 työntekijää.

Kymenlaakson hyvinvointialueella tarjotaan alueen asukkaille monipuolisesti kuntoutus- ja apuvälinepalveluja, jotka auttavat arjessa sekä sairaudesta tai tapaturmasta kuntoutumisessa. Kuntoutuspalvelut toimii organisaatiossa omana tulosalueenaan osana terveyden ja sairaanhoidon palvelujen toimialuetta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Nivelinfojen alueittaisen laajentamisen ja etätoteutuksen toimintamallin luomisen kohderyhmänä ovat Kymenlaakson hyvinvointialueen yli 16-vuotiaat, nivelrikko-oireiset asukkaat. Asiakasymmärrystä kerrytettiin alueen nivelrikkopotilaiden hoitopolkuun sekä muuhun tietoperustaan perehtymällä.

Nivelinfoissa ohjaajina toimivat Kouvolan, Kotkan, Haminan sekä Digiterapiakeskuksen fysioterapeutit, joita osallistettiin tiiviisti sekä lähi- että etätoteutuksen kehittämiseen Teams-työpajoissa sekä -keskusteluissa.

Ratkaisun perusidea

Kymenlaakson hyvinvointialueen Nivelinfot ovat fysioterapeutin ohjaamia ryhmätilaisuuksia ja osa nivelrikon hoitopolkua. Nivelinfot ovat tarkoitettuja omahoidon ja -kuntoutuksen tueksi kaikille nivelrikko-oireisille Kymenlaakson asukkaille. Tilaisuuksissa saa yleisesti tietoa nivelrikosta sekä kuntoutusalan ammattilaisen suunnitteleman harjoitusohjelman oireilevan nivelalueen omahoitoon. Omahoidon avulla nivelrikko-oireinen voi ylläpitää tai parantaa toimintakykyään ja lievittää nivelrikosta johtuvia oireita.

Lähi-infot

Nivelinfoon osallistuminen edellyttää nivelrikkodiagnoosin tai epäilyn nivelrikosta, ja tilaisuuteen tullaan terveydenhuollon ammattilaisen suosituksesta. Tarkemmat ohjeet osallistumiseen annetaan ajanvarauksen yhteydessä.

Asiakasmaksu nivelinfoon osallistumisesta on 3,50 euroa.

Kaikille avoimia nivelinfoja etäyhteyksin

Kymenlaakson asukkailla on toimintamallin kehittämisen myötä mahdollisuus osallistua nivelinfoon myös etänä videotapaamispalvelu Teamsin välityksellä. Etäinfo on kaikille avoin, matalan kynnyksen palvelu eikä siihen osallistuminen edellytä nivelrikkodiagnoosia tai lääkärin lähetettä. Mikäli asiakas itse epäilee oireensa johtuvan nivelrikosta, voi hän ilmoittautua etäinfoon Kymenlaakson hyvinvointialueen verkkosivujen kautta Teams-rekisteröinnillä, jonka jälkeen hän saa sähköpostiin Teams-linkin. Etäinfo on osallistujille maksuton.

Nivelinfoja järjestetään 1-2 kertaa kuukaudessa alueesta ja toteutuksesta riippuen, ja niiden kesto on 75 minuuttia kertaa kohden. Kaikki infot ovat kertaluontoisia ja samansisältöisiä toteutustavasta riippumatta.

Nivelinfojen jälkeen asiakkailla on mahdollista saada niin halutessaan vielä yksilöllistä fysioterapeutin ohjausta avovastaanotolla samalla lähetteellä tai Digiterapiakeskuksen matalan kynnyksen palveluissa, soitto- tai etävastaanottoajoilla.

Liitteet
Kuva
Nivelinfo mainos
Nivelinfo mainos
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Idea nivelinfo-toimintamallin laajentamisesta alueittain ja etäversioksi sai alkunsa avokuntoutuksen etäpalvelukehittäjien ideariihi-työpajasta. Alkuun pohdittiin ajatusta nivelinfo-tilaisuuden järjestämisestä hybriditoteutuksena eli siten, että osa asiakkaista olisi samanaikaisesti tilaisuudessa paikan päällä ja osa asiakkaista puolestaan etäyhteydellä Teams-videoyhteyspalvelun välityksellä. Kertaluontoisen testikerran jälkeen kuitenkin päädyttiin ratkaisuun, että etä- ja läsnätilaisuudet eriytetään teknisten toteutushaasteiden vuoksi. Nivelinfojen etäversion toteuttajaksi valittiin Digiterapiakeskus.

Nivelinfo-toimintamallien kehittämisen ja laajentamisen aikana sovittiin säännölliset tapaamiset nivelinfo-työryhmälle, joka toimi aktiivisesti koko vuoden 2023 ajan. Projektikoordinaattori toimi kehittämisessä fasilitoijan roolissa. Kehittämisen perustana toimi Kouvolan alueella jo noin kymmenen vuoden ajan toiminnassa ollut Nivelinfojen lähitoteutuksen toimintamalli, jota jatkokehitettiin ja päivitettiin edelleen mm. infomateriaalien, harjoitusohjeiden sekä ohjautumisen osalta. Nivelinfojen sekä lähi- että etätoteutuksen tilannetta seurattiin säännöllisesti yhteisissä kokouksissa.

Nivelinfoista, erityisesti matalan kynnyksen etäinfoista tiedotettiin alueen asukkaille ja sote-ammattilaisille laajasti eri kanavissa, mm. verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa, ammattilaisinfoissa, messuilla sekä sähköpostilla.

Sähköinen ilmoittautumiskäytäntö asiointipalveluissa osoittautui asiakkaalle haasteelliseksi ja todennäköisesti karsi osallistujamäärää, minkä vuoksi ilmoittautumiskäytäntöä yksinkertaistettiin ja helpotettiin Teams-rekisteröinniksi. Nivelinfotilaisuuksien etäversiot vietiin myös asiakkaiden nähtäville hyvinvointialueen verkkosivujen tapahtumakalenteriin, jonka kautta ilmoittautuminen oli asiakkaille varsin helppoa ja yksinkertaista.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Nivelinfojen toimintamallit sekä lähi- että etätoteutukseen ovat sovellettavissa myös muille hyvinvointialueille. Toimintamalleja voidaan hyödyntää myös eri kohderyhmille, jotka hyötyvät terveyttä ja omakuntoutusta edistävistä infoista. Ohjautuminen infoihin voi uuden palvelun käyttöönottovaiheessa olla haasteellista, joten viestintään, markkinointiin ja palvelun löydettävyyteen digitaalisissa ympäristöissä kannattaa panostaa.

Reaaliaikaisten info-tilaisuuksien ohella asiakkaiden käyttöön on mahdollista tuottaa info-materiaalista myös ajasta riippumatonta videomateriaalia, jonka voisi upottaa esimerkiksi verkkosivuille kaikkien asukkaiden käyttöön ja nähtäville. Alueilla on siis harkittava kumpi vaihtoehdoista - reaaliaikaiset infot vai videomateriaali - tuottaisivat enemmän lisäarvoa asiakkaille, ja mikä olisi myös kustannukset ja työajan käytön optimointi huomioiden järkevää.  

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Vuoden 2023 kehittämisen aikana nivelinfot laajenivat Kouvolan alueelta myös seuraaviin toimipisteisiin:

  • Kotka
  • Hamina
  • Digiterapiakeskus

Nivelinfojen kävijämäärät vaihtelivat alueittain jonkin verran. Toisilla alueilla nivelinfojen lähitoteutuksiin ohjautui asiakkaita jopa enemmän kuin oli tilan puolesta kapasiteettia osallistua. Ajoittain infoja jouduttiinkin akuutisti lisäämään kuukausitasolla. Toisilla alueilla uuden toimintamallin myötä ohjautuminen oli vielä hitaanlaista. Etätoteutukseen ohjautui asiakkaita vaihtelevasti (1-8 hlö). 

Nivelinfojen etuna on se, että asiakkaille pystytään tarjoamaan terveyttä edistävää tietoa siitä, miten voi vaikuttaa oman nivelsairautensa etenemiseen ennaltaehkäisevästi. Aiemmin alueilla asiakkaat olivat ohjautuneet ohjausta varten yksilökäynneille, joten ryhmämuotoisen toteutuksen ansiosta on mahdollista säästää merkittävä osa avokuntoutuksen terapeuttien työajasta. Säästetty työaika voidaan kohdentaa muihin työtehtäviin, jotka edellyttävät asiakkaiden yksilöllisempää ohjausta tai terapiaa. Nivelinfon ohella asiakkaille kuitenkin mahdollisestaan samalla lähetteellä myös ajanvaraus yksilökäynnille tai etäfysioterapiaan, mikäli tilanne edellyttää yksilöllisempää ohjausta ja neuvontaa.