Nivelrikon digihoitopolku, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1)

Nivelrikon digihoitopolku on KymenHVA asiointi -sovelluksen avulla kuntoutuksessa käyttöönotettava hoitopolku nivelrikkoa sairastaville tai niveloireisille asukkaille. Pilotissa polulle etsitään asiakkaita mainostuksen kautta. 

Toimintaympäristö

Kymenlaakson hyvinvointialue sijaitsee Kaakkois-Suomessa kuuden kunnan alueella, jossa on useita eri keskuksia sekä haja-asutusalueita. Kymenlaakson hyvinvointialueella kehitetään uusia digitaalisia palveluita palveluvalikon laajentamiseksi ja palveluiden turvaamiseksi kaikille alueen asukkaille. Etäpalveluita voidaan hyödyntää moniin asiakkaiden tarpeisiin muun muassa omahoidon ja kuntoutumisen tukena. 

Kymenlaakson hyvinvointialueen kuntoutuspalveluissa lähdettiin kehittämään nivelrikkopotilaalle digitaalista hoitopolkua hankkeen tuella. Sotepalveluiden lisäksi ennaltaehkäisevä työ, eri toimijoiden välinen yhteistyö sekä asiakkaiden omahoitokykyisyys ovat merkittäviä tekijöitä monien pitkäaikaissairauksien hoidossa. Digihoitopolun tekninen toteutus on rahoitettu ICT-muutoshankkeesta. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Nivelrikon digihoitopolun kehittämiseen koottiin moniammatillinen ryhmä ammattilaisia, joiden kanssa tehtiin polun määrittelyä ja materiaalien valintaa. Työpajasarjan avulla yhteistyössä sovelluksen toimittajan kanssa luotiin malli polusta, jonka pilotointi alkaa syyskuussa 2024. 

Kuntoutuspalveluissa vuonna 2023 aloittaneessa digiterapiakeskuksessa työskentelevät fysioterapeutit käynnistävä toiminnan Suomen kestävän kasvun ohjelman, digitaalisen sote-keskus -hankkeen tuella. Kaikki keskuksen fysioterapeutit osallistuivat polun kehittämiseen kaikissa vaiheissa. Lisäksi kehittämisessä oli mukana muita terapeutteja ja esihenkilöitä, hyte-palveluihin liittyviä ammattilaisia sekä projekteissa työskenteleviä ja tietohallinnon ammattilaisia. 

Tavoiteltu muutos

Digihoitopolut täydentävät tai voivat jopa korvata lähikäyntinä toteutuvia vastaanottokäyntejä. Toimintoja voidaan automatisoida sovellukseen, jolloin asiakkaat saavat samat yleistiedot aiheesta. Materiaalien tulostaminen  ja manuaalinen työ pystytään minimoimaan. Sovelluksen viestitoiminnon avulla asiakkaiden on mahdollista kysyä suoraan ammattilaisilta yksilöllisesti hoitoon liittyvistä asioista, puhelimella keskitettyyn numeroon soittamisen sijaan. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Nivelrikko on yleinen sairaus ja sen etenemiseen voidaan osin vaikuttaa elämäntavoilla ja omilla valinnoilla. Nivelrikkoon sairastuvat ohjautuvat usein kuntoutukseen liian myöhään. Riittävän varhain aloitettu soveltuva liikunnallinen elämäntapa vois hidastaa taudin etenemistä tai ennaltaehkäistä sen syntyä. On tärkeää, että sairaudesta on saatavilla tietoa sekä tarpeen mukaan ohjausta ja neuvontaa omahoidon tueksi.

Kymenlaakson hyvinvointialueella on asukkaista kerätty kehittäjäjoukko, joiden mielipiteitä hyödynnetään esimerkiksi palveluiden kehittämisessä. Kysyimme tältä joukolta esimerkkien avulla, missä muodossa he haluaisivat saada tietoa sairauksiinsa liittyen digitaalisella hoitopolulla. Eniten kannatusta sai lyhyet oppaat, videot sekä kuvalliset ohjeet, joita kaikkia on käytetty nivelrikon digihoitopolulla. 

Ratkaisun perusidea

Nivelrikon digihoitopolku on kaksiosainen ja koostuu omahoitopolusta sekä personoidusta hoitopolusta. Omahoitopolku on avoin kaikille niveloireisille ja nivelrikkoon sairastuneille ja löytyy KymenHVA asiointi -sovelluksesta. Siihen kuuluu tietopaketti, johon kaikki halukkaat pääsevät tunnistautumalla ja hyväksymällä käyttöehdot. Omahoitopoluilta on ohjaus kuntien liikuntaneuvontaan ja tarvittaessa fysioterapeutille chatin tai sähköisen ajanvarauksen kautta.

 Digiterapeutti voi avata asiakkaalle personoidun hoitopolun, jossa on mahdollista viestiä ammattilaisen kanssa sovelluksen välityksellä. Polun kautta näkyy myös asiakkaalle varatut digiterapeutin ajanvaraukset sekä hänelle luodut tehtävät, joita voivat olla esimerkiksi harjoiteohjeet tai liikuntapäiväkirja. 

Digihoitopolku käynnistyy 4.9.2024 alkaen pilottina. Polulla ei ole etukäteen päätettyä loppumisaikaa, mutta se voidaan sulkea ammattilaisen toimesta, asiakkaan halutessa. Polulla olevat tiedot jäävät tällöin asiakkaalle näkyviin. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Digihoitopolusta tiedotetaan Kymenlaakson hyvinvointialueen verkkosivuilla, Intrassa, somessa sekä eri toimipisteiden inforuuduilla. Pilotin kautta toivotaan kokemusta digipolun toiminnasta, että toimintoja voidaan edelleen kehittää. 

Polun kehittämiseen kului aikaa noin 5kk, jolloin työpajoja pidettiin säännöllisesti suunnitellun mukaisesti. Kehittäminen toteutettiin hankkeen tuella sekä rahan että aikaresurssin suhteen. Hyvän lopputuloksen saavuttamiseen tarvitaan sitoutuneet ammattilaiset, jotka ovat mukana koko prosessin ajan.