Omaolon hallinta- ja ylläpitomallin kehittäminen Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella (Pohde)

Digitaalisen Omaolo-palvelun hallinta- ja ylläpitomallin kehittäminen Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueelle.

Toimintaympäristö **

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde on yksi Suomen 21 hyvinvointialueesta. Se on  aloittanut toimintansa 1.1.2023. Alueeseen kuuluu 30 kuntaa ja se vastaa noin 416 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta Pohjois-Pohjanmaalla. Pohteella työskentelee 18 500 ammattilaista. Digitaalisia palvelu- ja asiointikanavia on käytössä jo usean kunnan alueella. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pohde on aloittanut toimintansa 1.1.2023 ja sitä ennen jokaisella kunnalla on ollut omat toimintatavat ja ohjeet, myös digitaalisissa palveluissa. Omaolon kohdalla kuntien toimintatavat ovat olleet erilaisia, ja nyt kun olemme siirtyneet kaikki yhteisen Pohteen alle, haluamme yhtenäistää toimintatapoja. Pohteen alueella Omaolo-palvelulle ei ole ollut selkeää hallinta- ja ylläpitomalloa.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Riikka Schroderus, projektisuunnittelija / kehittämisen palvelualue, sähköiset palvelut ja digi​

Marita Eskola, projektisuunnittelija / kehittämisen palvelualue, sähköiset palvelut ja digi​

Sanna Sarajärvi, digitaalisten palveluiden kehittämiskoordinaattori / kehittämisen palvelualue, sähköiset palvelut ja digi​

Kirsi Tuomikoski, palveluvastaava / tietohallinto

Anna Kujala, ICT-asiantuntija / tietohallinto

Tavoiteltu muutos

Pohteelle yhtenäinen ja selkeä Omaolo-palvelun hallinta- ja ylläpitomalli. Tietohallinnon on helpompi seurata alueittain Omaolon käyttöä ja sen tuomia hyötyjä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Toimintamallin kohderyhmä on Omaolo-palvelua käyttöönottavat ja käyttävät organisaatiot Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella. Laaditun hallinta- ja ylläpitomallin avulla tuetaan ja seurataan Omaolon yhtenäistä käyttöönottoa ja käyttöä.