Osastofarmasia- toiminnan aloittaminen perusterveydenhuollossa

Toimintamallin tarkoituksena on jalkauttaa farmasian palvelu perusterveydenhuoltoon Kainuun hyvinvointialueella. Pyrimme moniammatillisuuden edistämiseen sekä lääkitysturvallisuuden parantamiseen.

Ratkaisun perusidea
  • Toimintamallin tarkoituksena on jalkauttaa farmasian palvelu perusterveydenhuoltoon Kainuun hyvinvointialueella. Toiminta on aloitettu yleislääketieteen poliklinikalta. Toimimme moniammatillisessa ryhmässä, johon kuuluvat lääkärit, sairaanhoitajat, terveyskeskusavustajat sekä me farmaseutit. Pyrimme moniammatillisuuden edistämiseen, asiakkaan lääkitysturvallisuuden parantamiseen sekä lääkitysturvallisuusnäkökohtien huomioimiseen perusterveydenhuollon toiminnan suunnittelussa. Toimintaa on tarkoitus laajentaa myöhemmin myös muihin Kainuun perusterveydenhuollon yksiköihin. Toimintamallissamme aiomme selvittää yhteistyömahdollisuutta avopuolen apteekkien kanssa.
  • Päätavoitteenamme on aloittaa farmaseutin vastaanottopalvelu, jonka yhteydessä voidaan tehdä lääkehoidon tarkistuksia ja arviointeja, antaa lääkeneuvontaa ja neuvoa lääkinnällisten laitteiden käytössä. Toimimme farmaseuttisena asiantuntijana lääkäreille ja hoitajille. 
  • Toiminta on aloitettu lääkemääräysten uudistamispyyntöjen käsittelyllä. Takaisinsoittojen yhteydessä annamme lääkeneuvontaa, ajantasaistamme asiakkaan lääkelistan sekä nostamme esiin lääkityshuomioita. 
  • Edistämme lääkitysturvallisuutta myös pitämällä koulutuksia sekä päivittämällä ja arvioimalla yksikön ohjeita ja lääkehoitosuunnitelmaa yhdessä hoitohenkilökunnan kanssa. 
  • Toiminta aloitettiin suunnittelulla sekä tutustumalla muiden hyvinvointialueiden perusterveydenhuollon toimintamalleihin. Suunnitelma esiteltiin moniammatillisessa projektityöryhmässä, jonka ehdotusten pohjalta muokkasimme suunnitelmamme yksikölle sopivaksi malliksi. Toiminnan käyttöönotto aloitettiin pilotoinnilla. Sen tarkoituksena on kerätä käyttökokemuksia, saada tietoa mallin käytettävyydestä sekä muokata toimintamallia paremmaksi. Toimintamalli esitellään esihenkilöstölle. 
Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Uuden toimintamallin implementointi vaatii aikaa. Potilastietojärjestelmän, tietosuojakäytäntöjen, tilastointimenetelmien sekä uusien toimintatapojen luomisen selvittelyyn ja totutukseen pitää varata riittävästi aikaa.
  • Kontaktit muihin kollegoihin sekä vertaistuki tuovat laajempaa näkemystä asiaan ja auttavat oman vision hahmottamisessa, varsinkin toiminnan aloittamisvaiheessa. 
  • Suunnittelutyö vaatii hyviä neuvottelutaitoja, laaja-alaista kokemusta ja kykyä tarkastella asiaa myös muiden ammattiryhmien kannalta.
  • Työskentely kannattaa jalkauttaa yksikköön paikanpäälle jo kehitysvaiheessa. Paikan päällä on helppo tutustua henkilöstöön, osallistaa henkilöstöä suunniteluun ja saada arvokasta tietoa osaston käytänteistä ja toimintatavoista. 
Arvioinnin tulokset tiivistettynä
  • Asiakkaille tarjotaan kokonaisvaltaisempia lääkehoidon palveluita, koska lääkehoidon kysymyksiin vastaa farmasian ammattilainen. Asiakkaan lääkitysturvallisuusnäkökohdat tulee paremmin huomioitua. 
  • Tarjoamme matalan kynnyksen konsultaatiopalveluita lääkehoidon kysymyksiin hoitohenkilökunnalle.