Pitkäaikaistyöttömän ohjaus suun terveydenhuollon palveluihin
Toimintamallissa terveydenhoitaja otti suun terveyden puheeksi pitkäaikaistyöttömän terveystarkastuksessa ja asiakas ohjattiin terveystarkastuksesta suun terveydenhuollon palveluihin.
Toimintamallia piloitoitiin Janakkalassa pitkäaikaistyöttömien terveystarkastuksissa. Mikäli terveydenhoitaja totesi asiakkaan tarvitsevan kontaktin suun terveydenhuoltoon hän asiakkaan luvalla lähetti viestin suun terveydenhuollon ammattilaiselle. Suun terveydenhuolto kontaktoi asiakasta suoraan.
Työttömyyden on todettu olevan riskitekijä suun terveydelle ja ongelmat näkyvät erityisesti pitkäaikaistyöttömien kohdalla.
Työttömät saattavat vähentää suun terveydenhuollon käyntejä palvelumaksujen takia.
Työttömien on todettu käyvän epäsäännöllisemmin hammaslääkärin vastaanotolla ja hampaiden peseminen ei ole yhtä säännöllistä työssäkäyviin verrattuna.
Työttömien terveystarkastukset ovat vapaaehtoisia ja maksuttomia. Hyvinvointialueet ovat velvolisia järjestämään terveystarkastukset. Terveystarkastuksessa selvitetään ja edistetään työttömänä olevan henkilön terveyttä ja hyvinvointia sekä kartoitetaan hänen työ- ja toimintakykyä, kuntoutustarpeita ja ohjataan tarvittaessa jatkopalveluihin.
Suun terveystarkastukset eivät kuulu työttömän terveystarkastus kokonaisuuteen ja ovat maksullisia.
Ammattilaiset helposti ohjaavat asiakasta ottamaan itse palveluihin yhteyttä, mutta pilotissa oli tarkoitus hoitaa asiakkaan kontakti ns. yhden yhteydenoton periaatteella. Asiakkaan ei tarvinnut ottaa yhteyttä suun terveydenhuoltoon vaan ammattilainen otti yhteyttä asiakkaaseen. Näin saatiin hoitoon ohjautuminen sujuvammaksi.