Palvelu on inarin- ja pohjoissaamelaisille lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen digipalvelu, jossa voi pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön omaan tai läheisen tilanteeseen. 

Toimintaympäristö **

Pyydä apua! -saamenkielinen palvelu on tarkoitettu kaikille inarin- ja pohjoissaamenkielisille nuorille ja perheille.

Palvelussa voi pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön omaan tai läheisen tilanteeseen ympärivuorokauden. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen saamenkielen ja kulttuurinmukaisten palveluiden työntekijät.

Pyydä apua! -palvelu on alun perin kehitetty Raision perhepalveluissa ja se on käytössä ympäri Suomen. Pyydä Apua -palvelu on otettu Lapin hyvinvointialueella käyttöön Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen tuella. Lokakuussa 2023 palvelu on käytössä Lapin hyvinvointialueen kaikilla palvelualueilla suomenkielen lisäksi inarin- ja pohjoissaamenkielillä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä on inarin- ja pohjoissaamenkieliset nuoret ja perheet.

Ratkaisun perusidea **

Pyydä apua! - saamenkielinen palvelu on inarin- ja pohjoissaamelaisille nuorille ja perheille suunnattu matalan kynnyksen digipalvelu.

Palvelussa voi pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön omaan tai läheisen tilanteeseen. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen saamenkielen ja kulttuurinmukaisten palveluiden työntekijät. 

Palvelusta ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana puhelimitse tai sähköpostilla. Palvelu ei ole tarkoitettu akuuttien tai hätätilanteiden hoitoon. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Pyydä apua! -saamenkielinen palvelu edellyttää Lapin hyvinvointialueelta saamenkielen ja kulttuurinmukaisia työntekijöitä. Tavoitteena on, että työntekijät ovat lasten, nuorten ja perheiden palveluista eli henkilöitä jotka ovat perehtyneitä  kohderyhmän saamenkielen ja kulttuurinmukaisiin palveluihin. Palvelun saamenkielisen työntekijän on tärkeää pysyä ajan tasalla palveluista ja ilmiöistä.

Palvelun markkinointi on keskeisessä roolissa toiminnan vakiinnuttamisen osalta. Tulevaisuude sote-keskus-hankkeessa on tehty palvelusta inarin- ja pohjoissaamenkielillä julisteita sekä markkinointiin tarkoitettuja sarjakuvia, joiden tarkoitus on kuvat esimerkein palvelun käytön ideaa.

Liitteet
Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamallia kannattaa soveltaa saamenkielisen ja kulttuurinmukaisten digipalveluiden kehittämisessä.  Kehittämistyötä kannattaa tehdä rinnakkain suomenkielisen palvelun kanssa. Markkinointi kohderyhmälle kannattaa suunnitella hyvin, jotta uusi palvelu tavoittaa saamelaisen väestön, paras tapa viestiä saamelaisväestölle uusista palveluista on jalkautua paikalliselle tasolle. Työntekijöiden perehdytys ja selkeä tehtävänkuva vahvistaa palvelun luotettavuutta.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Pyydä apua! -saamenkielinen palvelu on otettu käyttöön lokakuussa 2023. Palvelu ei vielä ole vakiintunut toiminta ja vaatii edelleen markkinointia, jotta tavoittaa kohderyhmän. Paikallisella tasolla käytyjen keskustelujen perusteella, palvelu koetaan madaltavan kynnystä avun hakemiseen liittyen ja etenkin yhteydenoton helppous koetaan hyödylliseksi. Se, että palvelu on inarin- ja pohjoissaamenkielillä mahdollistaa asioimisen omalla kielellä ja näin ollen luo luottamusta palveluun.