VERTU-vertaistuki vieraannuttamista ja huoltokiusaamista kokeneille vanhemmille

Vertaistukipuhelin, jonka lisäksi vertaistukea tarjotaan myös chat-palvelun välityksellä. Toimintaan kuuluu myös vertaistapaamiset useilla eri paikkakunnilla. Koulutetut vapaaehtoiset voivat toimia myös tukea tarvitsevalle rinnallakulkijoina.

Toimintaympäristö

Vieraannuttaminen ja huoltokiusaaminen syntyy usein erotilanteessa tai sen jälkeen vieraannuttavan vanhemman toimina, jotka hankaloittavat tai estävät kokonaan toisen vanhemman ja lapsen tapaamisia tai merkittävästi vaikeuttavat yhteishuoltajuuden ja vuoroasumisen toteutumista. Tilanteiden ehkäisyyn tarvitaan lainsäädännöllisiä, poliittisia ja yksilö- ja yhteiskuntatason asenteeellisia muutoksia. Liian helposti nähdään, että vuoroasuminen ei ole vaihtoehto erotilanteessa ja/tai lapsen tulisi asua pääasiallisesti äidin luona. Tätä asenteellisuutta on havaittavissa sekä yksilötasolla, että viranomaistoiminnassa. Lainsäädännön tasolla keinot vieraannuttamiseen puuttumiseen ovat riittämättömiä, eikä tosiasiallista tukea tilanteiden viralliseen ratkaisuun useinkaan ole saatavilla.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmä on vieraannuttamisen ja huoltokiusaamisen kohteeksi joutuneet vanhemmat ja heidän läheisensä. Heitä voivat olla lasten isät, äidit, vanhempien uudet kumppanit, isovanhemmat, sisarukset ja muut lapsen perheenjäsenet ja läheiset, joihin lapsen suhden on vieraannuttavan vanhemman toimesta katkaistu kokonaan tai tapaamisia on vaikeutettu. Vertaistukitoiminta tarjoaa mahdollisuuden asiakkaan osallisuudelle vertaistukitoimintaan vapaaehtoisena osallistumisen muodossa sekä toiminnasta tiedottamisena. Asiakasymmärrys toiminnassa perustuu olennaisesti kokemusasiantuntijuuteen vieraannuttamisen ja huoltokiusaamisen suhteen. Tämän lisäksi myös ilmiöön liittyvään tutkittuun tietoon sekä erilaisisssa asiaan liittyvissä ammatillisissa verkostoissa tuotetun tiedon hyödyntämiseen. 

Ratkaisun perusidea

Vertaistukitoiminta tarjoaa vieraannuttamisen ja huoltokiusaamisen kohteeksi joutuneille tukea ja ohjausta yksilöllisesti kunkin tuen tarvitsijan tilanteen mukaisesti. Tuen tarvitsija saa tukea ja työkaluja tilanteessa selviämiseen ja voimaantumiseen sekä tietoa ja opastusta tarvittaviin toimenpiteisiin ja ratkaisuihin. Toiminnan myötä myös tietoisuus vieraannuttamisesta ja huoltokiusaamisesta ilmiönä kasvaa ja synnyttää mahdollisuuden aseneilmapiirin muutokseen niin yksilö- kuin yhteiskunnallisellakin tasolla. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Vapaaehtoistyöntekijöihin perustuva toimintamalli edellyttää vahvaa johdonmukaista koordinointia, riittävää substanssiosaamista vapaaehtoisten kouluttamiseen ja tukemiseen toteutettavassa vapaahetoistyössä, sekä vapaahetoisten rekrytoinnissa. Vertaisuuteen perustuva vapaaehtoisuus korostaa vapaaehtoistyötä tekevien työnohjauskestsa ja jaksamisesta huolehtimista, joka tulee toteuttaa riittävällä resurssilla ja ammatillisuudella. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Vertaistukitoiminta päivystyspuhelimen, chat-palvelun, vertaistapaamisten ja rinnalla kulkemisen muodossa on toteutettavissa muissakin asiayhteyksissä ja kohderyhmissä samoin edellytyksin kuin vieraannuttamiseen ja huoltokiusaamiseenkin liittyen. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Vertaistkuitoiminnan myötä vieraannuttamisen ja huoltokiusaamisen kohteeksi joutuneiden vanhempien sekä heidän läheisten tietoisuus heihin ja lapseen kohdistuneesta toiminnasta ja sen vaikutuksista on lisääntynyt. Välillisesti vertaistukitoiminta lisää myös tietoisuuttaa ilmiöistä yleisesti yhteiskunnassa, kuten myös viranomaisten osalta. Vertaistukitoiminnasta on myös ollut siihen osallistuville hyötyä tilanteensa käsittelyn ja edistämisen kannalta sekä heidän yleisen hyvinvoinnin ja jaksamisen näkökulmasta. Erovanhempi kykenee toimimaan rakentavasti ja viisaasti sekä suhteessa lapsen toiseen vanhempaan, että suhteessa viranomaisiin. Tämän seurauksena yhteyden säilyminen lapseen paranee tai mahdollistuu.