Walk In -toiminta ja mielen hyvinvoinnin terveystarkastukset.
Walk In -toimintamallissa kehitetään nuorten (9.lk) mielen hyvinvoinnin terveystarkastuksia ja nuorille suunnattua ryhmätoimintaa koulussa. Mielen hyvinvoinnin jatkokäyntejä tarjotaan nuorille Walk In - tyylisesti mahdollisimman varhain.
Mielen hyvinvoinnin terveystarkastusten kohderyhmänä ovat 9lk:n oppilaat. Toiminnan toteuttaa terveydenhoitaja. Toimintamallissa mielen hyvinvoinnin jatkokäynneillä käytetään näyttöön perustuvien menetelmiä IPC ja Ohjattu Omahoito sekä keskustelukäyntejä.
Walk In-toiminta tapahtuu nuoren arkiympäristössä koululla matalan kynnyksen lähipalveluna ja siihen kuuluu mielen hyvinvoinnin terveystarkastuksen lisäksi myös muu matalan kynnyksen vastaanotto nuorten tarpeet huomioiden.
Nuorten mielenterveyden haasteet ovat lisääntyneet (valtakunnallinen kouluterveyskysely).
Walk In -toimintamallilla pyritään matalan kynnyksen palvelun saatavuuden helpottamiseen nuorten mielenterveyden haasteissa.
Kehitettävä asia linkittyy RRP2 -hankkeen lapset, nuoret ja perheet. Kohderyhmänä erityisesti 13-29 -vuotiaat nuoret, joilla on tunnistettuja tai vielä tunnistamattomia mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia.
Nuorten matalan kynnyksen mielenhyvinvoinnin tuen lisääminen.
Jatkokäyntejä seurataan Excel-taulukolla. Halutaan selvittää mistä nuori ohjautuu jatkokäynnille, mistä syystä/ kohdeoire, valittu hoitomuoto, odotusaika, jatkokäyntien määrä, keskeytyminen, käytettävien mielialamittareiden alku- ja loppupisteet (esim. PHQ9 ja GAD7), raskaampiin palveluihin ohjautuminen käyntien jälkeen.
Asiakaspalaute jatkokäynneistä.
Hankkeessa mahdollistettu riittävän ajan käyttö mielen hyvinvoinnin terveystarkastuksiin ja Walk in-vastaanottoihin. Käytössä ollut myös struktoroidut lomakkeet, joilla saatu kattavasti tietoa nuorten mielenhyvinvoinnista. Jatkossa nämä toimenpiteet mahdollistaisivat myös toiminnan jatkumisen opiskeluterveydenhuollossa, näin pystyttäisiin huomioimaan kasvussa olevat nuorten mielenhyvinvoinninhaasteet yksilöllisesti ja oikea aikaisesti.
Toimintamallissa keskeisenä kohderyhmänä ovat 9.lk:n oppilaat.
Toimintamallissa on tarkoituksena löytää ja ennaltaehkäistä mahdollisimman varhain nuoren mielenhyvinvoinnin haasteet.
Toimintamallissa kehitetään uuden tyyppistä työkalua terveystarkastusten tekemiseen vastaamaan lisääntyviin mielenterveydenhaasteisiin.
SWOT -analyysi:
Mahdollisuudet:
• Oppilailta tuleva toive ja tarve mielen hyvinvoinnin terveystarkastuksille
(mm. Pohteen nuorisovaltuusto)
• Digitalisten palveluiden kehittäminen ja niihin ohjaaminen (mm. Ohjattu Omahoito,
normaali.fi- ja enjaksa.fi –sivustot)
Uhat:
• Terveydenhoitajien hankkiman koulutuksen hyödyntämättömyys (mm. IPC).
• Käytettävissä olevat aikaresurssit mielen hyvinvoinnin terveystarkastuksiin
(60min->30min) sekä jatkokäynteihin.
Vahvuudet:
• Terveydenhoitajien ammattitaito ja hankittu lisäkoulutus
(mm. Ohjattu Omahoito ja IPC).
• Toimiva moniammatillinen yhteistyö.
• ”matalan kynnyksen vastaanotto”.
Heikkoudet:
• Aikaresurssit mielen hyvinvoinnin terveystarkastuksiin.