Hissipuhe

Mistä työkalussa on kyse?

Hissipuhe on kiteytetty, muutaman lauseen pituinen esittely edustamastasi ja tarjoamastasi palvelusta tai tuotteesta. Nimensä mukaisesti hissipuhe kuvastaa keskustelua, joka on hissimatkan pituinen eli lyhyt ja ohimenevä. Hissipuhetta voidaan myös ajatella on suullisena käyntikorttina, kun kohtaa ihmisiä erilaisissa tilanteissa. Pähkinänkuoressa hissipuheen tulee antaa vastaus kysymyksiin Mitä myyt, kenelle ja miksi?

Mihin työkalua käytetään?

Hissipuheessa on tarkoitus kertoa kuulijalle tiivistetysti omasta palvelusta, tuotteesta tai ideasta ja saada hänet vakuuttuneeksi. Potentiaalinen rahoittaja, yhteistyökumppani tai asiakas on hukattu, ellet pysty kertomaan palvelustasi, tuotteestasi tai ideastasi nopeasti, tiiviisti ja vakuuttavasti. Hissipuhe on tärkeä hallita, sillä ensivaikutelma on tärkeä - jo yhdellä lauseella voit muuttaa sen, kiinnostuuko keskustelukumppanisi sinusta ja palvelustasi. 

Miten työkalua käytetään?

Puheen tulee antaa vakuuttavat vastaukset tiettyihin kysymyksiin:

  • Mikä on ongelma tai haaste, johon ratkaisua tarjotaan?
  • Kenellä tällainen ongelma on?
  • Mikä on ratkaisu?
  • Mitä hyötyjä ratkaisusta on sille, jolla esitetty ongelma on?
  • Miksi kannattaisi olla kiinnostunut juuri tästä ratkaisusta?

Hyvä hissipuhe on

  1. Tiivis
    Hissipuheen kesto on noin 30 – 120 sekuntia. Paperilla se on muutama lause. Älä yritä tunkea  ensimmäiseen minuuttiin kaikkea mitä tiedät ja haluaisit jakaa kuulijan kanssa.
  2. Selkeä ja yksiselitteinen
    Käytä konkreettisia verbejä ja sanoja, joita kaikki ymmärtävät. Pannassa ovat sellaiset sanat kuin “yhdistää”, “mahdollistaa” ja “edesauttaa”. Testaa vaikka puheesi sisältö lapsilla tai mummolla.
  3. Tehokas
    Käytä voimakkaita ja vahvoja sanoja. Vältä jargonia ja oman alasi kulunutta termistöä.
  4. Visuaalinen
    Luo mielikuvia. Jäät varmasti mieleen.
  5. Tarinan muodossa
    Tarinat viihdyttävät, mutta myös opettavat. Kerro tarina siitä, kuinka jollakulla on ongelma ja sinä ratkaiset sen tai muuten hän kohtaa tragedian.
  6. Kohdistettu oikein
    Hyvä hissipuhe on kohdistettu tietylle yleisölle. Jos sinulla on useita kohderyhmiä, tee jokaiselle oma hissipuhe
  7. Päämäärätietoinen
    Hissipuheella on jokin päämäärä, joka halutaan tavoittaa. Mieti mikä se on.
  8. Herättää mielenkiinnon
    Hyvä hissipuhe koukuttaa. Kuulijasi haluaa kuulla lisää siitä, miten ratkaisisit hänen ongelmansa.

Vinkkejä

  1. Kirjoita kuvaus siitä mitä teette usealla eri tavalla.
    Tässä vaiheessa ota itsesensuuri pois päältä ja esitä tarjoamasi palvelu mahdollisimman monella eri tavalla kirjoitettuna.
  2. Kirjoita tosi lyhyt tarina siitä, miten autat ihmisiä/toimijoita.
    Mieti jotakin olemassa olevaa asiakasta tai kuvitteellista asiakastilannetta. Kerro omin sanoin, mitä sinä ratkaisit asiakkaan ongelman kyseisessä tilanteessa.
  3. Kirjoita ylös päämääräsi tai tavoitteesi.
    Mitä sinä tavoittelet? Mihin haluat hissipuheellasi vaikuttaa?
  4. Kirjoita hissipuhe.
    Kannattaa kirjoittaa useampi versio. Hio ja työstä sitä, kunnes ole tyytyväinen. Tai ainakin melko tyytyväinen.
  5. Äänitä puheesi ja kuuntele se.
    Monista älypuhelimista löytyy äänitysominaisuus. Voit nauhoittaa puheesi useammankin kerran eri tavoilla puhuttuna: suoraan tekstistä luettuna ja omin sanoin kerrottuna.
  6. Anna sen muhia.
    Tee välillä jotain muuta ja anna puheen hautua alitajunnassa sillä aikaa. Palaa sitten myöhemmin samana päivänä tai seuraavana päivänä puheeseesi.
  7. Tee lopullinen editointi – karsi, järjestele, kiteytä, kunnes se kuulostaa oikealta.
    Hio puhe sellaiseksi, että olet tyytyväinen. Älä tavoittele kuitenkaan täydellisyyttä, vaan muista, että voit aina myöhemminkin muokata sitä. Tärkeämpää on aloittaa jollakin versiolla, kun odottaa, että saat sen täysin kohdilleen.
  8. Harjoittele tutuille ja pyydä palautetta.
    Voi olla helpompi pitää hissipuhe ensin tutuille. Pyydä heiltä kommentteja. Mikä oli hyvää, mikä jäi epäselväksi.
  9. Kehitä ja parantele jatkossa. Kirjoita uudelleen, kun toimintasi muuttuu.
    Hissipuhetta voi ja pitääkin kehittää jatkossa. Samalla kun toimintasi elää ja palvelusi muokkaantuvat, päivität myös hissipuhettasi.

Työkalun vahvuudet ja heikkoudet

Hyvä hissipuhe tekee lähtemättömän ensivaikutelman. Hissipuhe on lyhyt ja napakka hyvin rakennettu ja kohdennettu esitys oman organisaation päämääristä, palvelusta, tuotteesta tai ideasta. Hyvä hissipuhe herättää positiivisen mielikuvan ja saa kuulijan kiinnostumaan ja haluamaan tietää lisää. Haastavinta lienee kuitenkin poimia ne muutamat mielenkiintoa herättävät avainpointit, jottei lyhyeen esitykseen tule ahdettua kaikkea mahdollista informaatiota.

Kesto

Hissipuheen kesto on yleensä 30-120 sekunttia, eli sen verran, minkä voisi ajatella hissimatkan kestävän.

Kuinka monta osallistujaa

Hissipuhetta voi kirjoittaa, hioa ja harjoitella isollakin porukalla, jotta kaikilla se on selkärangassa.

Mitä tarvitaan

Hissipuheen voi kirjoittaa paperille tai tietokoneelle. Puheen voi varsinkin harjoitteluvaiheessa kuvata esimerkiksi kännykän kameralla.