116117 päivystyapupuhelin Pohteen mielenterveys- ja päihdepalveluissa
Hyvinvointialuemuutoksen myötä Pohteen virka-ajan ulkopuolisten palveluiden siirtäminen 116117 päivystysapupuhelimelle alueella aikaisemmin itsetuotetuista puhelinpalveluista.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue lyhyesti
Pohde on yksi Suomen laajimmista hyvinvointialueista. Vastaamme noin 416 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta Pohjois-Pohjanmaalla. Rakennamme maailman älykkäintä sairaalaa palvelemaan niin alueemme asukkaita kuin ympäröiviä hyvinvointialueitakin. Meillä on töissä lähes 18 500 alan osaajaa. Joka päivä haluamme vaalia myös heidän hyvinvointiaan ja osaamistaan.
Pohteen toimintojen yhdenmukaistamiseen liittyen Oulun kaupungin alueellinen Oululaisille tarkoitettu mielenterveys- ja päihdepuhelinpalvelu lakkautettiin. Tehtävä annettiin POP-sote mielenterveys- ja päihdekehitysohjelman koordinoitavaksi ja fasilitoivaksi.
Sami Kainulainen, projektisuunnittelija, digitaaliset palvelut
Mari Viljas, projektisuunnittelija, hoidon tarpeen arvio ja hoidon porrastus
Tehtävänä viedä muutostarve Oulun kaupungin mielenterveys- ja päihdepalveluista vastaaville, koordinoida asiaan kuuluva asiantuntijaryhmä ja fasilitoida tapaamiset muutoksen aikaansaamiseksi. Koordinoida viestinnän yhteistyö muutoksesta tiedottamisen ja palveluohjauksen järjestämiseksi digitaalisissa palveluissa.
Oulun kaupungin mielenterveyspalveluiden tuottama mielenterveys- ja päihdepuhelinpalveluiden lakkauttaminen ja uudelleen ohjaaminen virka-ajalla hyvinvointikeskuksiin ja sen ulkopuollella 116117 -päivystysapupuhelimeen. Tähän liittyvä palvelukuvauksen muutos sähköisissä palveluissa.
Muutoksen vaikutusta Oululaisiin arvoidaan mielenterveys- ja päihdepalveluista vastaavan organisaation sisällä. Palautekanavina on asiakkaiden suora palaute ammattilaisille sekä Pohteen palautekanavat.
Koollekutsutaan Pohteen Oulun alueen mielenterveys- ja päihdepalveluista vastaavat. Tuodaan työryhmälle muutostarve ja fasilitoidaan tapaamiset kohti vaadittavaa muutosta. Työskentelyn aikana palveluista vastaavat toimittivat dataa palveluiden kysynnästä minkä pohjalta tehtiin arviota tulevaisuuden tarpeista ja kuormituksen jakautumisesta tulevaisuuden palvelumallissa. Prosessin aikana asiasta päättävät viranomaiset vastasivat palveluista vastaavien kysymyksiin.
Oululaiset mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakkaat.
Kyseisessä toimeksiannossa tieto tulevasta muutoksesta ei ollut siirtynyt organisaation sisällä päätöksen tehneiltä viranomaisilta palveluista vastaaville. Tämän seurauksena ennen varsinaiseen muutostyöhön pääsemistä oli läpikäytävä muutokseen liittyvä tunnekuorma.
Päätöksenteon vastuuseen tulisi sisältyä myös päätöksen kohteen tiedottaminen organisaation sisällä.
Mahdollisissa vastaavissa tilanteissa muutosta ja kehitystyötä koordinoivan ja fasilitoivan tahon olisi hyvä selvittää, että onko muutoksen kohteena oleva organisaation osa saanut tiedon tulevasta muutoksesta.