116117 päivystyapupuhelin Pohteen mielenterveys- ja päihdepalveluissa
Hyvinvointialuemuutoksen myötä Pohteen virka-ajan ulkopuolisten palveluiden siirtäminen 116117 päivystysapupuhelimelle alueella aikaisemmin itsetuotetuista puhelinpalveluista.
Toimintamallin nimi
Hyvinvointialuemuutoksen myötä Pohteen virka-ajan ulkopuolisten palveluiden siirtäminen 116117 päivystysapupuhelimelle alueella aikaisemmin itsetuotetuista puhelinpalveluista.
Koollekutsutaan palveluista vastaavat henkilöt, läpikäydään muutostatarve ja ohjataan tähän liittyvää keskustelua. Ratkaisun löydyttyä liitetään keskusteluun viestintä, suunnitellaan linjan mukainen viestintästrategia ja tehdään tarvittavat muutokset palvelukuvauksiin.
Ohjataan palvelusta vastaava taho seuraamaan ja raportoimaan muutoksen vaikutuksista päätöksen tekijöille.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue lyhyesti
Pohde on yksi Suomen laajimmista hyvinvointialueista. Vastaamme noin 416 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta Pohjois-Pohjanmaalla. Rakennamme maailman älykkäintä sairaalaa palvelemaan niin alueemme asukkaita kuin ympäröiviä hyvinvointialueitakin. Meillä on töissä lähes 18 500 alan osaajaa. Joka päivä haluamme vaalia myös heidän hyvinvointiaan ja osaamistaan.
Oululaiset mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakkaat.
Organisaation sisäinen toimintamallin muutos, sisäinen prosessi ilman hankkeen ohjausta. Viestinnän ja palveluista vastaavien tapaamisten koordinointi.
Prosessin kesto vuoden vaihteesta kevääseen, minkä lopputuloksena muutosprosessi ohjautui mielenterveys- ja päihdepalveluista vastaavien tahojen itsenäisesti toteuttamaksi palvelumallin muutokseksi. Muutoksen alullesaattaminen ja tapaamisten fasilitointi hanketyönä näyttäytyi merkittävänä, samoin viestinnän koordinointi. Kun oikeat henkilöt pääsivät organisaation sisäiseen dialogiin muutoksessa, ei hankeesta tulevaa ohjausta enää tarvittu.