Ammattilaisen digituen ja -osaamisen kehittäminen, Satakunnan hyvinvointialue ( RRP, P4, I4 )
Tavoite on kehittää sote-ammattilaisten digituen ja osaamisen kehittämisen malli Satakunnan hyvinvointialueelle.
Toiminta koostuu digivastaava-toiminnan, perehdytyksen ja koulutuksen kehittämisestä.
Kestävän kasvun ohjelman rahoituksella puretaan koronakriisin aikana
syntynyttä hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa uudistamalla sosiaali- ja terveydenhuollon
toimintamalleja ja ottamalla käyttöön uusia digitaalisia palveluja. Toimenpiteillä edistetään perustason hoitotakuun toteutumista, kavennetaan eriarvoisuutta, panostetaan ongelmien nykyistä varhaisempaan tunnistamiseen ja vaikuttavampaan ennaltaehkäisyyn sekä vahvistetaan palveluiden laatua ja
kustannusvaikuttavuutta. (Suomen kestävän kasvun ohjelma)
Satakunnan hyvinvointialueen strategiaan perustuvan ja sitä toteuttavan muutosohjelman keskeisiä kehittämistoimenpiteitä ovat muun muassa panostukset liikkuviin ja kotiin vietäviin palveluihin sekä digitaalisten palvelujen kokonaisuuteen.
Digipalveluilla on mahdollista parantaa esimerkiksi asiakkaiden hoitoon pääsyä. Kehittäminen edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdon sitoutumista. Tavoitteena on, että asiakas saa palvelun yhdenvertaisesti, sujuvasti, turvallisesti ja kustannusvaikuttavasti. Toiminnan muutos edellyttää myös henkilöstön sitoutumista ja osaamista. (Sosiaali- ja terveysministeriön verkkosivu 2023)
Digitaalisten palvelujen kehittämisellä tavoitellaan sosiaali- ja terveydenhuollossa ratkaisuja esimerkiksi resurssien järkevään kohdentamiseen ja palvelujen saatavuuteen. Digipalvelut ovatkin sosiaali- ja terveydenhuollossa kehittyneet viime vuosina voimakkaasti ja korvanneet esimerkiksi perinteistä puhelinkontakteja ja vastaanottokäyntejä. Digipalvelut myös muuttavat ammattilaisten työtehtäviä ja palveluprosesseja. Näin ollen sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset tarvitsevat uudenlaista osaamista. Digiosaamisen tarpeet eivät merkitse ainoastaan teknologiaosaamista, mikä auttaa ammattilaista esimerkiksi tieto- ja viestintätekniikan käytössä, hyödyntämään tiedonhaun ja -hallinnan menetelmiä tai digipalvelujen käytettävyyden arvioinnissa. Digitaalisen osaamisen kehikkoon sisältyy myös kliinisen ja substanssiosaamisen taidot, laaja palveluosaaminen sekä eettisten periaatteiden huomioiminen sekä asiakkaiden tasapuolisuuden , oikeuksien ja tietosuojan turvaamisen taidot. (Digitaalisten palvelujen vaikutukset sosiaali- ja terveydenhuollossa, Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2023:5)
Satakunnan hyvinvointialueella digipalvelujen käyttö on viime vuosina lisääntynyt. Lisäksi alueella on käyttöönotettu yhteinen digiasiointialusta. Ammattilaisten digikoulutukset ovat keskittyneet erityisesti järjestelmien käyttöönottokoulutuksiin. Osaamista halutaan kuitenkin kehittää niin, että esimerkiksi palvelujen laatu ja vaikuttavuus vahvistuvat.
Kehittämistä on koordinoitu Kestävän kasvun Satakunta 2 hankekoordinaattorin toimesta. Kehittämiseen on osallistunut laajasti eri hyvinvointialueen toimijoita, kuten henkilöstökehittämisen ja ICT- ja digipalveluiden työntekijöitä sekä oppilaitosten ja korkeakoulujen ammattilaisia. Valmistelussa on huomioitu toimialueilta tulleet tarpeet ja näkemykset, kuultu eri alueen asiantuntijoita, perehdytty eri hyvinvointialueiden käytänteisiin ja saatuihin kokokemuksiin. Osana kehittämistyötä tehtiin kysely Sata-alueen ammattilaisille. Kysely tullaan toistamaan kahdesti vuoden 2025 aikana.
Koko kehittämistyön ajan henkilöstökehittämisen ja ICT- ja digipalveluiden kanssa tehtävä yhteistyö on ollut erittäin tiivistä. Tapaamiset ovat olleet säännöllisiä erityisesti hankekoordinaattorin ja osaamisen kehittämisen koordinaattorin/koulutussuunnittelijan kesken. Kehittämistyön tuloksena syntyy ammattilaisten digiosaamista lisäävät ja vahvistavat kurssit. Kurssien tavoitteet ja tavoitteita vastaavat sisällöt ovat edellyttäneet viikoittaista yhteistyötä, työn jakoa ja seuraavien edistettävien asioiden sopimista ja suunnittelua sekä työn etenemisen seurantaa. Tukea työhön on saatu järjestämällä tapaamisia säännöllisesti Sata-alueen henkilöstön kehittämispäällikön ja digiasiointialustan projektipäällikön kanssa. Lisäksi yhteistyötä on toteutettu muun muassa tutkimus- ja kehitysjohtajan, ict- ja digijohtajan ja it-kehittämispäällikön kanssa. Toimialueita on osallistutettu valmisteluun mahdollistamalla valmistelussa olevan koulutuskokonaisuuden sisällön testausta eri tavoin. Saatuja palautteita on hyödynnetty ja huomioitu sisällön kehityksessä. Alueen oppilaitosten ja korkeakoulujen kanssa tehtävä yhteistyö on ollut merkityksellistä. Yhteistyössä on laadittu osa kurssien koulutusmateriaaleista, mitkä hyödyttävät alueellisesti digiosaamisen kehittämistä.
Ensivaiheessa muutoksella tavoitellaan Satakunnan hyvinvointialueen ammattilaisten digiosaamisen kehittymistä vastaamaan paremmin sote-ammattilaisille kansallisesti määritettyjä osaamistarpeita.
Koulutusalustalle toteutetaan kyselyt, joilla koulutuskokonaisuuden hyötyjä voidaan arvioida. Kumpaankin kurssiin toteutetaan erilliset kyselyt / palautteet kurssikokonaisuuden sisään.
Koulutuskokonaisuuden käyttöönotto on hyväksytty Sata-alueella. Koulutussisältöjen suorittaminen edellyttää ammattilaisilta aikaa koulutuksen läpikäyntiin. Tämä mahdollistuu, kun sisältöjen läpikäyntiä voi jaksottaa eri ajankohdille ja suorittaa voi tarvittaessa vain osan kurssikokonaisuudesta riippuen osaamistarpeesta. Yhdessä esihenkilön kanssa määritetään, mitä osioita ammattilaisen on tärkeä suorittaa. Koulutuskokonaisuus jaetaan kahteen eri kurssiin, mikä mahdollistaa osaamisen kehittymiselle muun muassa jatkuvuutta, parempaa koulutuksessa käsiteltävien asioiden reflektointia ja mahdollisuutta kohdentaa sisältöjä tarpeita vastaaviksi. Koulutuskokonaisuuksille on määritelty selkeät tavoitteet, joiden pohjalta muodostetaan varsinainen sisältö. Tämä auttaa myös toiminnan arvioinnissa. Päällekkäisyyksiä tulee välttää niin sisällön suunnittelussa kuin suhteessa muihin alueella käytössä oleviin perehdytys sisältöihin.
Digiosaamisen kehittämisen kohderyhmä on koko Satakunnan hyvinvointialueen henkilöstö (Digiosaaja 1.0). Lisäksi osaamisen kehittämistä halutaan kohdentaa lisäkurssina (Digiosaaja 2.0) sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille sekä heidän esihenkilöille huomioiden kohderyhmälle kansallisesti määritellyt osaamisen kehittämisen tarpeet.