Asiakaspalautekysely mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumisenpalvelujen asiakkaille, Pirkanmaan HVA (RRP,P4,I1)

Asiakaspalautekysely Työikäisten mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumispalvelujen asiakkaille ja heidän läheisilleen.

Toimintaympäristö

Pirkanmaan hyvinvointialueen muodostaminen vuonna  2023 alkaen yhdisti samaan sote-alueeseen monta kuntaa. Kunnissa oli  käytössä eri sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasjärjestelmät ja sosiaalihuoltolain mukaisten  asumisen palveluiden osalta kunnissa oli  omia puitesopimuksia muun muassa ostopalveluiden hankinnan osalta. Kunnissa oli  myös erilaisia tapoja kysyä asiakkailta palautetta saamastaan  asumisen palvelusta. Palautekyselyitä oli toteuttaneet pääosin palveluntuottajat ja  kyselyn aiheet ovat vaihdelleet. Palautteen käsittelyssä ja hyödyntämisessä oli myös ollut kunnittaisia eroja. Hyvinvointialueen muodostumisen myötä näitä käytäntöjä on pyritty yhtenäistämään. 

THL:n kautta on luotu käyttöön kansallisen asiakaspalautteen malli, jonka tavoitteena on yhtenäistää palautteiden sisältöä ja tiedon käytettävyyttä. Tätä kansallisen asiakaspalautteen mallia hyödynnettiin myös Pirkanmaan hyvinvointialueen asiakaspalautemallin kehittämisessä. 

 

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pirkanmaan hyvinvointialueen strategian yksi kärkiteemoista on Tärkeintä ihminen. Tämä tarkoittaa mm. sitä, että hyvinvointialue tavoittelee asukkaiden luottamusta ja haluaa tarjota sekä erinomaisen asiakaskokemuksen että saavutettavat palvelut. Palveluiden suunnitteluun halutaan ottaa asukkaat mukaan ja siten tuoda heidän äänensä kuuluviin.  Palautteen keruun tulee olla systemaattista ja yhtenäistä, vain siten asukkaiden tarpeet, odotukset ja kokemukset voidaan ymmärtää. Saadun tiedon avulla palveluita voidaan kehittää asiakaslähtöisemmiksi.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asiakaspalautetta kerätään työikäisiltä päihde- ja mielenterveyskuntoutujilta, jotka saavat asumisen palveluita. 

Asiakaspalautekyselyä pilotointiin keväällä 2024.  Pilotoinnin perusteella  muokattiin asiakaskyselyä enemmän kansallisen asiakaspalautekyselyn mallin mukaiseksi.  Muokattu asiakaspalautekysely otetaan käyttöön syksystä 2025 alkaen. 

Ratkaisun perusidea

Työikäisten mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumisenpalvelujen asiakkaille on laadittu asiakaspalautekysely. Kyselyssä kysytään asiakkaiden saama palvelutaso (tuettu asuminen, yhteisöllinen asuminen, ympärivuorokautinen palveluasuminen) ja  palvelun suositteluindeksi eli NPS.  Lisäksi kysytään palautetta THL- kansallisten perusväittämien mukaisesti. Palautekyselyyn lisättiin kansallisten väittämien lisäksi yksi lisäväittämä   (asian hoitaminen oli helppoa).

Asiakaskysely toteutetaan kerran vuodessa sovittuina viikkoina. Pirkanmaan hyvinvointialue lähettää asumisen palvelujen yksiköiden yhteyshenkilöille asiakaspalautelomakkeen hyvissä ajoin ennen kyselyjaksoa. Yksiköiden yhteyshenkilöt jakavat tiedon/lomakkeen yksikön työntekijöille ja laittavat esimerkiksi ilmoitustaululle tiedotteen kyselystä. Yksikön työntekijät informoivat asiakkaita kyselystä ja auttavat ja kannustavat asiakkaita vastaamaan kyselyyn. Asiakkaat vastaavat kyselyyn älypuhelimen avulla (QR-koodi). Pirkanmaan hyvinvointialue kerää tiedot ja hyödyntää niitä palvelujen kehittämisessä.  

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Asumispalveluissa toteutettava asiakaspalautekysely linkittyy koko hyvinvointialueen laajempaan asiakaspalautemallin kehittämiseen.  Asumispalveluissa tehtävän kyselyn toteuttaminen on sovittu, että se toteuttaa Työikäisten asumis- ja päihdetyön palveluiden asiakasohjaus tiimi.  Raportoinnin tukena on kehittämistiimin suunnittelijat. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Asiakaspalautemallia voi hyödyntää myös muiden sosiaalipalveluiden asiakaskokemustiedon keräämiseksi. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Asiakaspalautemallin saaminen käyttöön koko Pirkanmaan hyvinvointialueella antaa jatkossa yhteneväistä tietoa asiakaskokemuksesta palvelun kehittämiseksi.