Avovastaanottojen kehittäminen
Sote-keskuksissa kehitetään palveluiden saatavuutta alueellisesti monialaisena ja monitoimijaisena yhteistyönä. Hanke tukee paikallisia ammattilaisia episodiasiakkaan ja pitkään palveluita tarvitsevan asiakkaan toimintamallien kehittämisen avulla.
Avovastaanotolle voi tulla paikan päälle varaamaan ajan, soittaa ajanvarausnumeroon tai käyttää digitaalisia palveluja. Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeessa tuetaan digitaalisen asioinnin kehittämistä Virtu.fi:n (linkki aukeaa uuteen välilehteen) ja Omaolon (linkki aukeaa uuteen välilehteen) palvelujen avulla.
Virtun sähköisen yhteydenottopyynnön avulla kuntalainen voi olla yhteydessä omaan terveyskeskukseen Virtu.fi -sivuston kautta. Terveyskeskuksen ammattilaiset saavat henkilökohtaiset tunnukset ekollega.fi -ammattilaispalveluun ja näin voivat vastaanottaa kuntalaisten yhteydenottopyyntöjä. Lue lisää Virtun palveluista.
Omaolo.fi on valtakunnallinen sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalinen asiointipalvelu, jonka avulla tuetaan asukkaiden oma- ja itsehoitoa, arvioidaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä sekä ohjataan tarvittavan hoidon piiriin. Lue lisää Omaolosta Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeessa.
On tunnistettu avovastaanottojen asiakkaista kahdenlaisia asiakkaita: episodiasiakkaita ja pitkään palveluita tarvitsevia asiakkaita. Episodiasiakkuus on lyhyt asiakkuus, jolla on selkeä alku ja loppu. Pitkään palveluita tarvitsevat asiakkaat voivat olla esimerkiksi pitkäaikaissairaita tai asiakkaita, joilla on paljon terveysriskejä.