eKonsultaatio käytännöt terveyssosiaalityössä

eKonsultaatio käytännöillä vahvistetaan perusterveydenhuollon henkilöstön valmiuksia ohjata ja neuvoa asiakasta sosiaalihuollon palveluiden pariin, tavoitteena sujuvoittaa asiointia ja  vahvistaa integraatiota.

Toimintaympäristö **

Terveyssosiaalityön osaaminen Etelä-Pohjanmaan alueella perusterveydenhuollon/sote-keskusten hyödynnettäväksi.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Myönteinen suhtautuminen terveyssosiaalityössä

Ninchat - digitaalisen alustan käyttöönoton ja lisenssien selvittelyä tehty syksy 2022- kevät 2023. Mahdollisesti teknisenä ratkaisuna sovelletaan LifeCare viestitoimintoja.

Hyödynnetään muissa yksiköissä käytössä ollut sama alusta ja siinä mahdollisesti esiin nousseet haasteet, joihin konsultaatiolla haettu ratkaisua

Terveyssosiaalityöntekijöillä heränneet kysymykset/ratkaistavat asiat:

•Miten konsultaatiot ohjautuu oikealla ammattilaiselle, mitkä menettelyt (esim erikoisalat)

•Kenelle herätteet yhteydenotoista tulee?

•Tietojen luovutukseen liittyvät seikat selvitettävä

• Reaaliaikainen Chat-koettiin työvälineenä hankalaksi seurata/reaaliaikaisuus. Tämän tilalle koettiin paremmaksi yhteydenottopyyntö – vastataan palvelulupauksen määrittämällä tavalla (esim 3vrk)

•Kiireettömän viestin alusta ninchatissa voidaan silti ottaa käyttöön terveyssosiaalityön eKonsultaatiossa

•Miten teknillisesti alusta toimii?

•Face to face – etävastaanotolle ei ehkä tarvetta tässä kohtaa, voidaan pitää mahdollisuutena auki, vaikka ei heti oteta käyttöön videomahdollisuutta

•Miten etäkonsultaatio yhteydenottopyynnöllä – mihin sijoittuu asiakas/potilastietojärjestelmässä?

(Lopputavoite niin, että ammattilaisen varmennekortilla kirjaudutaan LifeCaressa/ajanvarauskirjalla suoraan Ninchattiin. Aikataulutavoite ehkä syksy 2023.)

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

•Missä asioissa on tarve konsultoida terveyssosiaalityötä -  tästä nousee se kuka konsultoi ja ketä

•Terveyssosiaalityö määrittää missä asioissa voi konsultoida – nämä voisi tulla ”kysymyksinä” yhteydenottopyyntölomakkeeseen

•Kiireellisyys luokitus? Puhelinkonsultaatio tässä hyödyllisin, kirjataan toimintamalliin

•Voi hyödyntää materiaalia, jota on käytetty osastopalavereissa/poliklinikalla esitellessä missä asioissa voi olla yhteydessä terveyssosiaalityöhön.

•Idea: seminaari, jossa esitellään terveyssosiaalityötä, tai terveyssosiaalityön jalkautuminen sote-keskuksiin kertomaan konsultaatiokäytännöistä. Tämän ajankohtaa harkittu ja vielä epäselvää.

 

Alkuvuoden 2023 aikana teknisen järjestelmän käyttöönottomahdollisuuksia odotellessa, on uudelleen noussut tarve kirkastaa mitä, miksi ja keiden tarpeita varten eKonsultaatio parhaiten palvelee. Nykytilan kartoituksen (vuoden 2022 tilastot) perusteella terveyssosiaalityössä konsultaatiot ovat tulleet talon sisältä. Selvitettävänä keväällä 2023 on sote-keskusten integraatiota tukevat muut pilotit, asiakasohjaus ja se miten ne vastaavat perusterveydenhuollon tarpeeseen saada konsultoida sosiaalihuollon ammattilaista - mikä rooli terveyssosiaalityössä tässä on?

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Terveyssosiaalityöntekijät, kysytty halukkaita työryhmään - työryhmä nimetty 1/2023

Työryhmä toiminut aj.1/2023 - 3/2023, jonka jälkeen eKonsultaatio-käytänteiden kehittäminen jätetty odottamaan etävastaanottokeskuksen kehittämisen etenemistä (22.6.2023/AR)

Vastuuhenkilöt; vt johtava sosiaalityöntekijä terveyssosiaalityö Marjaana Elsinen, kehittämissuunnittelija Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskushanke Anneli Riski, kehittämissuunnittelija Elina Nummikoski Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa hanke, ITC EPSHP Vuokko Rajala, sosiaalityöntekijä Sanna Siltala, sosiaalityöntekijä Merja Leppäaho ja sosiaalityöntekijä Satu Huhtala

 

Työnjako sovittu:

- Terveyssosiaalityön työryhmä lähtee työstämään eKonsultaation toimintamallia (Missä asioissa voi olla yhteydessä/konsultoida), tapaamiset loppuvuonna 2022 x2 

- ICT ja Hyvinvoina EP-hanke lähtee selvittämään vaihtoehtoja miten voisi toimintamallin toteuttaa ICT:n osalta

- Vastuuhenkilöiden kesken yhdessä suunnitellaan seminaari/tapahtuma (kevät tai syksy 2023) – ajatuksena levittää sanaa terveyssosiaalityön erikoisosaamisesta ja miten sitä voi hyödyntää perusterveydenhuollossa. Joku info-paketti, tallenne tms. Alueiden terveyssosiaalityöntekijät mukaan jalkauttamiseen

- Selvitetään tietojen luovuttamiseen liittyvät kysymykset, olemassa olevaa materiaalia hyödyntäen ja tietosuojavastaavaa konsultoiden

- Toimintamalliin tulee sisältyä tietojen luovutuksen käytänteet

- Vastuutyöryhmän palaveri pidetty 5.1.2023, johon pyydetään ICT-osaamista lisää mukaan (alusta Ninchat- käyttöönoton osalta). 

- Pilotin aikataulua ja tavoitteita tarkennettu ja selvitetty 1/2023 sekä 3/2023.

- Nimetty työryhmä kokoontunut 9.2.2023, 17.2.2023 ja 9.3.2023.

--> eKonsultaatio käytänteiden kehittäminen jätetty odottamaan 3/2023 mm pilotissa olevan "sosiaalityöntekijä vastaanottopalveluissa" toimintamallin laajentamista alueen sote-keskuksiin, jolloin konsultaatio liittyisi mahdollisesti luontevammin tähän terveydenhuoltoon jalkautuvaan sosiaalipalveluun (3.4.2023/AR). 

 

Tavoiteltu muutos

eKonsultaatio toimintamallin käyttöönoton tavoiteaikataulu alkujaan oli kevät 2023.

eKonsultaatio tarpeen kirkastamisen ja teknisten ratkaisujen viivästymisen myötä, päädyttiin (kevät 2023) miettimään konsultaatiokäytänteiden yhteensovittamista sosiaalityöntekijä vastaanottopalveluissa - toimintamalliin. Selvitystyö käynnissä kevät-syksy 2023.

Toteutussuunnitelma

Pilotin etenemisen suunnitelma:

•eKonsultaatiokäytäntöjen esitteleminen terveyssosiaalityöntekijöiden kehittämispäivässä 30.9.2022

•Kansalliset mallit ja benchmarking muilta alueilta 6.10.2022 ja 12.10.2022

•Sähköinen alusta (ninchat) etäkonsultaatiotarpeeseen selvittelyssä, syksyllä 2022, pitäisi olla käyttöönotettavissa 12/2022 --> viivästynyt

Aikataulua muutettu 12/2022:

•Käytännön toimintamallien ja prosessien suunnittelu 1-1/2023, työryhmä nimetty 1/2023

•Organisointiryhmä kokoontunut 2.11.2022, askelmerkit sovittu, seuraava tapaaminen 9.12.2022 - siirtyi ja pidetty 5.1.2023

•eKonsultaatio-ohjeiden laadinta työntekijöille 2-4/2023  --> siirretty myöhempään (4/2023 AR)

•eKonsultaatiomahdollisuuden systemaattinen tiedottaminen 2-4/2023 --> siirretty myöhempään (4/2023 AR)

Tavoite: eKonsultaatio toimintamalli käytössä syksy 2023?? tai liitettynä terveydenhuollon sosiaalipalveluihin muiden toimintamallien kautta ?? (4/2023 AR)

 

eKonsultaatio toimintamallien kehittäminen sovittu jätettävän odottamaan etävastaanottokeskuksen kehittämisen etenemistä. Digitaalisten palvelujen kehittämisen vastuu sisältyy Suomen Kestävän Kasvun ohjelmaan, jonka kanssa yhteistyössä selvitetään myöhemmin uudestaan eKonsultaatio-käytänteiden kehittämisen tarvetta ja aikataulua (5.9.2023/AR). 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Perusterveydenhuollon henkilöstö

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Mietitään konsultaatiokäytänteiden kytkemistä osaksi sosiaalityöntekijä vastaanottopalveluissa - toimintamalliin mikäli toimintamalli saadaan jalkautumaan alueen kaikkiin sote-keskuksiin vuoden 2024 alusta.

Linkit toimintamalliin alla.

 

 

Liitteet