eKonsultaatiokäytännöt terveyssosiaalityössä
eKonsultaatio käytännöillä vahvistetaan perusterveydenhuollon henkilöstön valmiuksia ohjata ja neuvoa asiakasta sosiaalihuollon palveluiden pariin.
Tavoitteena on sujuvoittaa asiointia ja vahvistaa oikea-aikaisempaa palveluiden saantia sekä toteuttaa integraatiota.
Oivalla ja ymmärrä
Terveyssosiaalityön osaaminen Etelä-Pohjanmaan alueella perusterveydenhuollon/sote-keskusten hyödynnettäväksi.
Myönteinen suhtautuminen terveyssosiaalityössä
Ninchat - digitaalinen alusta 11/2022 lopussa käyttöönotettavissa
Hyödynnetään muissa yksiköissä käytössä ollut sama alusta ja siinä mahdollisesti esiin nousseet haasteet joihon konsultaatiolla haettu ratkaisua
Terveyssosiaalityöntekijöillä heränneet kysymykset/ratkaistavat asiat:
•Miten konsultaatiot ohjautuu oikealla ammattilaiselle, mitkä menettelyt (esim erikoisalat)
•Kenelle herätteet yhteydenotoista tulee?
•Tietojen luovutukseen liittyvät seikat selvitettävä
• Reaaliaikainen Chat-koettiin työvälineenä hankalaksi seurata/reaaliaikaisuus. Tämän tilalle koettiin paremmaksi yhteydenottopyyntö – vastataan palvelulupauksen määrittämällä tavalla (esim 3vrk)
•Kiireettömän viestin alusta ninchatissa voidaan silti ottaa käyttöön terveyssosiaalityön eKonsultaatiossa
•Miten teknillisesti alusta toimii?
•Face to face – etävastaanotolle ei ehkä tarvetta tässä kohtaa, voidaan pitää mahdollisuutena auki, vaikka ei heti oteta käyttöön videomahdollisuutta
•Miten etäkonsultaatio yhteydenottopyynnöllä – mihin sijoittuu asiakas/potilastietojärjestelmässä?
Lopputavoite niin, että ammattilaisen varmennekortilla kirjaudutaan LifeCaressa/ajanvarauskirjalla suoraan Ninchattiin. Aikataulutavoite ehkä syksy 2023.
Terveyssosiaalityöntekijät, kysytty halukkaita työryhmään - työryhmä nimetty
Vastuuhenkilöt; vt johtava sosiaalityöntekijä terveyssosiaalityö Marjaana Elsinen, kehittämissuunnittelija Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskushanke Anneli Riski, kehittämissuunnittelija Elina Nummikoski Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa hanke, ITC EPSHP Vuokko Rajala
Työnjako sovittu:
- Terveyssosiaalityön työryhmä lähtee työstämään eKonsultaation toimintamallia (Missä asioissa voi olla yhteydessä/konsultoida), tapaamiset loppuvuonna 2022 x2
- ICT ja Hyvinvoina EP-hanke lähtee selvittämään vaihtoehtoja miten voisi toimintamallin toteuttaa ICT:n osalta
- Vastuuhenkilöiden kesken yhdessä suunnitellaan seminaari/tapahtuma (kevät 2023) – ajatuksena levittää sanaa terveyssosiaalityön erikoisosaamisesta ja miten sitä voi hyödyntää perusterveydenhuollossa. Joku info-paketti, tallenne tms. Alueiden terveyssosiaalityöntekijät mukaan jalkauttamiseen
- Selvitetään tietojen luovuttamiseen liittyvät kysymykset, olemassa olevaa materiaalia hyödyntäen ja tietosuojavastaavaa konsultoiden
- Toimintamalliin tulee sisältyä tietojen luovutuksen käytänteet
- Vastuutyöryhmän palaveri joulukuussa 2022, johon pyydetään ICT-osaamista lisää mukaan (alusta Ninchat- käyttöönoton osalta).
eKonsultaatio toimintamalli käytössä kevät 2023
Pilotin etenemisen suunnitelma:
•eKonsultaatiokäytäntöjen esitteleminen terveyssosiaalityöntekijöiden kehittämispäivässä 30.9.2022
•Kansalliset mallit ja benchmarking muilta alueilta 6.10.2022 ja 12.10.2022
•Sähköinen alusta (ninchat) etäkonsultaatiotarpeeseen selvittelyssä, syksyllä 2022, pitäisi olla käyttöönotettavissa 12/2022
•Käytännön toimintamallien ja prosessien suunnittelu 11-12/2022, työryhmä nimetty 10/2022
•Organisointiryhmä kokoontunut 2.11.2022, askelmerkit sovittu, seuraava tapaaminen 9.12.2022
•eKonsultaatio-ohjeiden laadinta työntekijöille 12/2022 -
•eKonsultaatiomahdollisuuden systemaattinen tiedottaminen 12/2022 -
Tavoite: eKonsultaatio toimintamalli käytössä kevät 2023
Perusterveydenhuollon henkilöstö