eKonsultaatio käytännöt terveyssosiaalityössä
eKonsultaatio käytännöillä vahvistetaan perusterveydenhuollon henkilöstön valmiuksia ohjata ja neuvoa asiakasta sosiaalihuollon palveluiden pariin, tavoitteena sujuvoittaa asiointia ja vahvistaa integraatiota.
Terveyssosiaalityön osaaminen Etelä-Pohjanmaan alueella perusterveydenhuollon/sote-keskusten hyödynnettäväksi.
Myönteinen suhtautuminen terveyssosiaalityössä
Ninchat - digitaalisen alustan käyttöönoton ja lisenssien selvittelyä tehty syksy 2022- kevät 2023. Mahdollisesti teknisenä ratkaisuna sovelletaan LifeCare viestitoimintoja.
Hyödynnetään muissa yksiköissä käytössä ollut sama alusta ja siinä mahdollisesti esiin nousseet haasteet, joihin konsultaatiolla haettu ratkaisua
Terveyssosiaalityöntekijöillä heränneet kysymykset/ratkaistavat asiat:
•Miten konsultaatiot ohjautuu oikealla ammattilaiselle, mitkä menettelyt (esim erikoisalat)
•Kenelle herätteet yhteydenotoista tulee?
•Tietojen luovutukseen liittyvät seikat selvitettävä
• Reaaliaikainen Chat-koettiin työvälineenä hankalaksi seurata/reaaliaikaisuus. Tämän tilalle koettiin paremmaksi yhteydenottopyyntö – vastataan palvelulupauksen määrittämällä tavalla (esim 3vrk)
•Kiireettömän viestin alusta ninchatissa voidaan silti ottaa käyttöön terveyssosiaalityön eKonsultaatiossa
•Miten teknillisesti alusta toimii?
•Face to face – etävastaanotolle ei ehkä tarvetta tässä kohtaa, voidaan pitää mahdollisuutena auki, vaikka ei heti oteta käyttöön videomahdollisuutta
•Miten etäkonsultaatio yhteydenottopyynnöllä – mihin sijoittuu asiakas/potilastietojärjestelmässä?
(Lopputavoite niin, että ammattilaisen varmennekortilla kirjaudutaan LifeCaressa/ajanvarauskirjalla suoraan Ninchattiin. Aikataulutavoite ehkä syksy 2023.)
Terveyssosiaalityöntekijät, kysytty halukkaita työryhmään - työryhmä nimetty 1/2023
Työryhmä toiminut aj.1/2023 - 3/2023, jonka jälkeen eKonsultaatio-käytänteiden kehittäminen jätetty odottamaan etävastaanottokeskuksen kehittämisen etenemistä (22.6.2023/AR)
Vastuuhenkilöt; vt johtava sosiaalityöntekijä terveyssosiaalityö Marjaana Elsinen, kehittämissuunnittelija Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskushanke Anneli Riski, kehittämissuunnittelija Elina Nummikoski Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa hanke, ITC EPSHP Vuokko Rajala, sosiaalityöntekijä Sanna Siltala, sosiaalityöntekijä Merja Leppäaho ja sosiaalityöntekijä Satu Huhtala
Työnjako sovittu:
- Terveyssosiaalityön työryhmä lähtee työstämään eKonsultaation toimintamallia (Missä asioissa voi olla yhteydessä/konsultoida), tapaamiset loppuvuonna 2022 x2
- ICT ja Hyvinvoina EP-hanke lähtee selvittämään vaihtoehtoja miten voisi toimintamallin toteuttaa ICT:n osalta
- Vastuuhenkilöiden kesken yhdessä suunnitellaan seminaari/tapahtuma (kevät tai syksy 2023) – ajatuksena levittää sanaa terveyssosiaalityön erikoisosaamisesta ja miten sitä voi hyödyntää perusterveydenhuollossa. Joku info-paketti, tallenne tms. Alueiden terveyssosiaalityöntekijät mukaan jalkauttamiseen
- Selvitetään tietojen luovuttamiseen liittyvät kysymykset, olemassa olevaa materiaalia hyödyntäen ja tietosuojavastaavaa konsultoiden
- Toimintamalliin tulee sisältyä tietojen luovutuksen käytänteet
- Vastuutyöryhmän palaveri pidetty 5.1.2023, johon pyydetään ICT-osaamista lisää mukaan (alusta Ninchat- käyttöönoton osalta).
- Pilotin aikataulua ja tavoitteita tarkennettu ja selvitetty 1/2023 sekä 3/2023.
- Nimetty työryhmä kokoontunut 9.2.2023, 17.2.2023 ja 9.3.2023.
--> eKonsultaatio käytänteiden kehittäminen jätetty odottamaan 3/2023 mm pilotissa olevan "sosiaalityöntekijä vastaanottopalveluissa" toimintamallin laajentamista alueen sote-keskuksiin, jolloin konsultaatio liittyisi mahdollisesti luontevammin tähän terveydenhuoltoon jalkautuvaan sosiaalipalveluun (3.4.2023/AR).
eKonsultaatio toimintamallin käyttöönoton tavoiteaikataulu alkujaan oli kevät 2023.
eKonsultaatio tarpeen kirkastamisen ja teknisten ratkaisujen viivästymisen myötä, päädyttiin (kevät 2023) miettimään konsultaatiokäytänteiden yhteensovittamista sosiaalityöntekijä vastaanottopalveluissa - toimintamalliin. Selvitystyö käynnissä kevät-syksy 2023.
Pilotin etenemisen suunnitelma:
•eKonsultaatiokäytäntöjen esitteleminen terveyssosiaalityöntekijöiden kehittämispäivässä 30.9.2022
•Kansalliset mallit ja benchmarking muilta alueilta 6.10.2022 ja 12.10.2022
•Sähköinen alusta (ninchat) etäkonsultaatiotarpeeseen selvittelyssä, syksyllä 2022, pitäisi olla käyttöönotettavissa 12/2022 --> viivästynyt
Aikataulua muutettu 12/2022:
•Käytännön toimintamallien ja prosessien suunnittelu 1-1/2023, työryhmä nimetty 1/2023
•Organisointiryhmä kokoontunut 2.11.2022, askelmerkit sovittu, seuraava tapaaminen 9.12.2022 - siirtyi ja pidetty 5.1.2023
•eKonsultaatio-ohjeiden laadinta työntekijöille 2-4/2023 --> siirretty myöhempään (4/2023 AR)
•eKonsultaatiomahdollisuuden systemaattinen tiedottaminen 2-4/2023 --> siirretty myöhempään (4/2023 AR)
Tavoite: eKonsultaatio toimintamalli käytössä syksy 2023?? tai liitettynä terveydenhuollon sosiaalipalveluihin muiden toimintamallien kautta ?? (4/2023 AR)
eKonsultaatio toimintamallien kehittäminen sovittu jätettävän odottamaan etävastaanottokeskuksen kehittämisen etenemistä. Digitaalisten palvelujen kehittämisen vastuu sisältyy Suomen Kestävän Kasvun ohjelmaan, jonka kanssa yhteistyössä selvitetään myöhemmin uudestaan eKonsultaatio-käytänteiden kehittämisen tarvetta ja aikataulua (5.9.2023/AR).
Perusterveydenhuollon henkilöstö
Mietitään konsultaatiokäytänteiden kytkemistä osaksi sosiaalityöntekijä vastaanottopalveluissa - toimintamalliin mikäli toimintamalli saadaan jalkautumaan alueen kaikkiin sote-keskuksiin vuoden 2024 alusta.
Linkit toimintamalliin alla.