Eroperhe asiakkaan polku - Perhekeskus Etelä-Pohjanmaa
Eroperhe asiakkaan polku Etelä-Pohjanmaan perhekeskuksen asiakkaille, jotka pohtivat eroa tai ovat eroamassa parisuhteessaan. Taustana on asiakkaan polun kansallinen mallinnus (THL).
Etelä-Pohjanmaalla tehdyssä perhekeskuskonseptoinnissa eroperheet nostettiin yhdeksi kriittiseksi perhekeskuksen asiakasryhmäksi. Tilastollisesti vuoden 2022 aikana 14,4% aviopareista päätyi eroon Etelä-Pohjanmaalla ( avioeroja 25 - 64-vuotiailla / 1 000 vastaavan ikäistä naimisissa olevaa kohden, lähde Sotkanet). Luvussa ei ole mukana avoerot.
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella on yhtenäistetty eroperheiden perheoikeudelliset palvelut kahdeksan eri perhekeskusten välillä. Eroperheen asiakkaan polun tarkoituksena on täydentää tuota palvelua ja tuottaa eroavalle pariskunnalle tietoa eri palveluista ja tukimuodoista. Näin eron hetkellä asiakkaan palvelut kohtaisivat heidän palvelutarpeensa oikeaan aikaan, mahdollisimman ennaltaehkäisevästi ja matalalla kynnyksellä samanarvoisesti kaikkialla Etelä-Pohjanmaalla. Näin pyritään välttymään erotilanteiden kriisiytymiseltä.
Eroperheen asiakkaan polulla pyritään tuomaan ennaltaehkäisevästi relevanttia tietoa asiakkaille ja ammattilaiselle kun avio- tai avoero on ajankohtaista. Näin toimien pyritään vähentämään tietämättömyydestä tai tuen puutteesta johtuvia kriisiytyneitä eroja. Tällä nähdään olevan suora yhteys myös perheiden kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.
Kehittäjäjoukko koottiin Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen lastenvalvojista, perhekeskustoimijoista, sekä evankelisluterilaisen seurakunnan ja järjestöjen edustajista.
Eroava pariskunta saa tietoa avio-/avoerosta.
Eroperheen asiakkaan polun sisältö on koottu mahdollisimman informatiiviseksi ja asiakasta tukevaksi. tietopaketiksi. Polku sisältää tietoa eri palveluista, eri tukimuodoista ja erilaisista avio-/avoeron aikaisista palveluista. Polussa huomioidaan sekä vanhempien, lasten että koko perheen tarpeet.
Polun tarkoituksena on toimia ennaltaehkäisevänä materiaalina ja tuen tuottajana sekä näin pyrkiä välttämään avio/avoerojen kriisiytymistä. tiedon tai tuen puutteen vuoksi.
Mittareina toimii perheoikeudellisten palveluiden asiakasmäärät koskien haastavia eroja. Mikäli polku tuottaa oikeaa tietoa ja se vastaa asiakkaiden tarpeisiin, niin haastavien erojen lukumäärän oletetaan laskevan.
Lisäksi neuvonnan ja ohjauksen tarve avio-/avoeroon liittyen tulisi vähentyä kun tieto löytyy eroperheen asiakkaan polusta.
Eroperheen asiakkaan polun pohjana on THL kansallinen mallinnus asiakkaan palvelupolusta. Palvelupolun eri kohtia työstettiin ammattilaisten työpajoissa. Työpajojen tuotosten pohjalta luotiin Etelä-Pohjanmaalle yhtenäinen eroperheen asiakkaan polku.
Kohderyhmänä ovat eroamassa olevat tai eroa suunnittelevat avio-/avoparit.
Kohderyhmänä on eri toimijat ja ammattilaiset, jotka ovat tekemisissä eroavien tai eroa suunnittelevien perheiden kanssa.
Eroperheen asiakkaan polun kehittämisessä eivät asiakkaat olleet vielä mukana. Polun työstäminen aloitettiin jäsentämällä ammattilaisille mitä (perhekeskus)palveluita eroperheille on Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella. Tämän jäsentelyn tuotoksena tuli Eroperheen asiakkaan polku tieto- ja tukipaketti eroaville perheille.