Eroperhe asiakkaan polku - Perhekeskus Etelä-Pohjanmaa

Eroperhe asiakkaan polku Etelä-Pohjanmaan perhekeskuksen asiakkaille, jotka pohtivat eroa tai ovat eroamassa parisuhteessaan. Taustana on asiakkaan polun kansallinen mallinnus (THL). 

Toimintamallin nimi
Eroperhe asiakkaan polku - Perhekeskus Etelä-Pohjanmaa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Eroperhe asiakkaan polku Etelä-Pohjanmaan perhekeskuksen asiakkaille, jotka pohtivat eroa tai ovat eroamassa parisuhteessaan. Taustana on asiakkaan polun kansallinen mallinnus (THL). 

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan Tulevaisuuden sote-keskus -hanke
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaa
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit

Luotu

25.10.2022

Viimeksi muokattu

15.11.2023
Ratkaisun perusidea

Perhekeskuksen eroperheen asiakkaan polku eroperheille tuottaa tietoa ja tukea eroaville (avio- tai avoero) pariskunnille Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella.  

Eroperheen asiakkaan polun tarkoituksena on täydentää Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella eroperheiden palveluita tuottamalla eroavalle pariskunnalle tietoa eri palveluista ja tukimuodoista eroa ennen, sen aikana tai sen jälkeen. Tuolloin asiakas saisi tietoa ja tukea oikeaan aikaan, mahdollisimman ennaltaehkäisevästi ja matalalla kynnyksellä kaikkialla Etelä-Pohjanmaalla.  Näin toimien pyritään välttymään erotilanteiden kriisiytymiseltä.

Polun pohjana on THL kansallinen mallinnus asiakkaan polusta. 

Toimintaympäristö

Etelä-Pohjanmaalla tehdyssä perhekeskuskonseptoinnissa eroperheet nostettiin yhdeksi kriittiseksi perhekeskuksen asiakasryhmäksi. Tilastollisesti vuoden 2022 aikana 14,4% aviopareista päätyi eroon Etelä-Pohjanmaalla ( avioeroja 25 - 64-vuotiailla / 1 000 vastaavan ikäistä naimisissa olevaa kohden, lähde Sotkanet). Luvussa ei ole mukana avoerot.

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella on yhtenäistetty eroperheiden perheoikeudelliset palvelut kahdeksan eri perhekeskusten välillä. Eroperheen asiakkaan polun tarkoituksena on täydentää tuota palvelua ja tuottaa eroavalle pariskunnalle tietoa eri palveluista ja tukimuodoista. Näin eron hetkellä asiakkaan palvelut kohtaisivat heidän palvelutarpeensa oikeaan aikaan, mahdollisimman ennaltaehkäisevästi ja matalalla kynnyksellä samanarvoisesti kaikkialla Etelä-Pohjanmaalla.  Näin pyritään välttymään erotilanteiden kriisiytymiseltä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat eroamassa olevat tai eroa suunnittelevat avio-/avoparit.

Kohderyhmänä on eri toimijat ja ammattilaiset, jotka ovat tekemisissä eroavien tai eroa suunnittelevien perheiden kanssa.

Eroperheen asiakkaan polun kehittämisessä eivät asiakkaat olleet vielä mukana. Polun työstäminen aloitettiin jäsentämällä ammattilaisille mitä (perhekeskus)palveluita eroperheille on Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella. Tämän jäsentelyn tuotoksena tuli Eroperheen asiakkaan polku tieto- ja tukipaketti eroaville perheille. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Eroperheen asiakkaan polku tuodaan luontevaksi osaksi perhekeskuksen toimijoiden työtä. Jokainen  ammattilainen, joka kohtaa eroa suunnittelevan, eroamassa olevan tai jo eronneen tukea tarvitsevan asiakkaan, saa tämän polun käyttöönsä. Polku tulee myös hyvinvointialueen ulkoisten sivujen kautta suoraan asiakkaille ja yhteistyökumppaneille käyttöön. 

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Asiakaskäytön arviointia ei suoraan vielä voi tehdä koska polku ei ole vielä käytössä.

Polun kehittämisen aikana eri ammattilaiset ovat kokoontuneet yhteen, jakaneet tietoa ja oppineet tuntemaan toisensa ja toistensa toimintatavat. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Ennaltaehkäisevään toimintaan kohdistuvassa kehittämisessä on otettava huomioon laaja ryhmä eri toimijoita niin kunta, järjestö kuin yhdistystoiminnasta. Ennaltaehkäisevää työtä tehdään paljon sote-sektorin ulkopuolella ja yhteistyössä. Tärkeää on huomioida, että kaikki tulevat kuulluksi. On myös olennaista poimia kaikesta tiedosta juuri ne oikeat asiat ja kohdistaa ne polussa oikeaan kohtaan asiakkaan hyväksi.   

Tärkeää on asiakkaan polkua kehitettäessä huomioida se, että polkua kehittävät ammattilaiset itse ymmärtävät mistä polussa kerrotaan, mitä se sisältää ja ennen kaikkea miten polun sisältö näkyy asiakkaalle ja toimii asiakkaan arjessa. Olennaista on, että polku tulee luontevaksi osaksi ammattilaisten ja asiakkaiden arkea kun sille on tarvetta.

Kansikuva
Eroperheen asiakaspolku - Perhekeskus Etelä-Pohjanmaa

Kehittämisen vaihe

Valmis