Eroperhe asiakkaan polku - Perhekeskus Etelä-Pohjanmaa
Eroperhe asiakkaan polku Etelä-Pohjanmaan perhekeskuksen asiakkaille, jotka pohtivat eroa tai ovat eroamassa parisuhteessaan. Taustana on asiakkaan polun kansallinen mallinnus (THL).
Toimintamallin nimi
Eroperhe asiakkaan polku Etelä-Pohjanmaan perhekeskuksen asiakkaille, jotka pohtivat eroa tai ovat eroamassa parisuhteessaan. Taustana on asiakkaan polun kansallinen mallinnus (THL).
Perhekeskuksen eroperheen asiakkaan polku eroperheille tuottaa tietoa ja tukea eroaville (avio- tai avoero) pariskunnille Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella.
Eroperheen asiakkaan polun tarkoituksena on täydentää Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella eroperheiden palveluita tuottamalla eroavalle pariskunnalle tietoa eri palveluista ja tukimuodoista eroa ennen, sen aikana tai sen jälkeen. Tuolloin asiakas saisi tietoa ja tukea oikeaan aikaan, mahdollisimman ennaltaehkäisevästi ja matalalla kynnyksellä kaikkialla Etelä-Pohjanmaalla. Näin toimien pyritään välttymään erotilanteiden kriisiytymiseltä.
Polun pohjana on THL kansallinen mallinnus asiakkaan polusta.
Etelä-Pohjanmaalla tehdyssä perhekeskuskonseptoinnissa eroperheet nostettiin yhdeksi kriittiseksi perhekeskuksen asiakasryhmäksi. Tilastollisesti vuoden 2022 aikana 14,4% aviopareista päätyi eroon Etelä-Pohjanmaalla ( avioeroja 25 - 64-vuotiailla / 1 000 vastaavan ikäistä naimisissa olevaa kohden, lähde Sotkanet). Luvussa ei ole mukana avoerot.
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella on yhtenäistetty eroperheiden perheoikeudelliset palvelut kahdeksan eri perhekeskusten välillä. Eroperheen asiakkaan polun tarkoituksena on täydentää tuota palvelua ja tuottaa eroavalle pariskunnalle tietoa eri palveluista ja tukimuodoista. Näin eron hetkellä asiakkaan palvelut kohtaisivat heidän palvelutarpeensa oikeaan aikaan, mahdollisimman ennaltaehkäisevästi ja matalalla kynnyksellä samanarvoisesti kaikkialla Etelä-Pohjanmaalla. Näin pyritään välttymään erotilanteiden kriisiytymiseltä.
Kohderyhmänä ovat eroamassa olevat tai eroa suunnittelevat avio-/avoparit.
Kohderyhmänä on eri toimijat ja ammattilaiset, jotka ovat tekemisissä eroavien tai eroa suunnittelevien perheiden kanssa.
Eroperheen asiakkaan polun kehittämisessä eivät asiakkaat olleet vielä mukana. Polun työstäminen aloitettiin jäsentämällä ammattilaisille mitä (perhekeskus)palveluita eroperheille on Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella. Tämän jäsentelyn tuotoksena tuli Eroperheen asiakkaan polku tieto- ja tukipaketti eroaville perheille.
Eroperheen asiakkaan polku tuodaan luontevaksi osaksi perhekeskuksen toimijoiden työtä. Jokainen ammattilainen, joka kohtaa eroa suunnittelevan, eroamassa olevan tai jo eronneen tukea tarvitsevan asiakkaan, saa tämän polun käyttöönsä. Polku tulee myös hyvinvointialueen ulkoisten sivujen kautta suoraan asiakkaille ja yhteistyökumppaneille käyttöön.
Asiakaskäytön arviointia ei suoraan vielä voi tehdä koska polku ei ole vielä käytössä.
Polun kehittämisen aikana eri ammattilaiset ovat kokoontuneet yhteen, jakaneet tietoa ja oppineet tuntemaan toisensa ja toistensa toimintatavat.