Etähoivan laajentaminen Keski-Suomen hyvinvointialueella
Etähoivaa tuotetaan jatkossa kotihoidon digi- ja etäteknologiakeskuksesta, joka jakautuu pohjoisen ja eteläisen alueen yksikköön. Etähoivan palveluja tarjotaan asiakkaalle ensisijaisena kotihoidon muotona, mikäli asiakas täyttää kotihoidon kriteerit.
Etähoivan laajentamista suunniteltaessa tehtiin etähoivan laajentamisesta tarkka suunnitelma yhteistyössä etä- ja digipalvelukeskuksen ja ikääntyneiden palveluiden kanssa.
Etähoivan laajentaminen ja koulutukset totetutettiin yhteistyössä etä- ja digipalvelukeskuksen kanssa.
Tavoitteena on laajentaa eteläisellä alueella Jyväskylässä ja pohjoisella alueella Saarikassa ja Äänekoskella toimivia etähoivan yksikköjä koko Keski-Suomen hyvinvointialueella toimiviksi. Keskitetyistä yksiköistä käsin toteutetaan etähoivan käynnit kotihoidon etähoivan asiakkaille hyvinvointialueella. Projektin aikana laajennetaan aiemmin luotua mallia maakunnalliselle etähoivayksikölle tulevan hyvinvointialueen organisaatiorakenteen mukaisesti.
Tarkoituksena on laajentaa etähoidon palveluita eteläisellä ja pohjoisella alueella siten, että etähoivan asiakasmäärä olisi 10 % kotihoidon kokonaisasiakasmäärästä. Tämä tarkoittaa Keski-Suomen alueella yhteensä 394 asiakkaan palvelutuotantoa. Keväällä 2022 etähoivan asiakkaita Keski-Suomen maakunnassa oli yhteensä 244, jolloin tavoitteen mukainen lisäystarve on 150 asiakkaalle. Etähoivan lisäämisen tavoitteena on helpottaa kotihoidon kentän painetta ja tuottaa asiakkaille asiakaslähtöistä ja kohtaamiseen perustuvaa arkea tukevaa palvelua. (Tavoite vuonna 2022).
Mikäli palvelun lisäystavoitteen mukaiselle etähoivan asiakasmäärälle tehtäisiin vähintään yksi etäkäynti päivässä (korvattaisiin perinteinen käynti), poistaisi se perinteisestä kenttätyöstä 150 asiakkaalla 4572 käyntiä kuukaudessa. TulKoti-hankkeesta katetaan laajentamiseen liittyviä henkilöstö- ja laitekustannuksia.
Vuoden 2023 tavoitteena on laajentaa etähoidon palveluita siten, että etähoivan asiakasmäärä olisi 15% kotihoidon asiakasmäärästä.
Etähoivan hyödyt:
Etähoivan avulla asiakas kohdataan kasvokkain ja koko käynnin ajan keskitytään asiakkaaseen sekä hänen tarpeisiinsa. Asiakaskokemuksen mukaan asiakkaat ovat kokeneet luottamusta etähoivan hoitajan kanssa. Etähoivaa voi hyödyntää myös virikkeellisiin ja kuntouttaviin toimiin, kuten asiakkaan kanssa laulamiseen, aivojumppaan, muistelukeskusteluun, oman elämänkerran läpikäymiseen.
Etähoivan avulla saadaan hoidettua yhden työvuoron aikana puolet enemmän asiakkaita kuin perinteisillä kotihoidon käynneillä. Etähoivan tekemä soitto on keskimäärin 7–15 minuuttia. Vapautunut aika käytetään niiden asiakkaiden hyväksi, jotka tarvitsevat fyysisen kotihoidon käynnin, eivätkä selviä pelkällä ohjauksella. Kun etähoiva vapauttaa resursseja kotihoitoon, voidaan samalla hoitajamäärällä hoitaa enemmän asiakkaita ilman lisärekrytointeja – tuottavuuden nousu.
Muita hyötyjä:
- Matkat jäävät pois (5-30min / asiakas siirtymää jää pois)
- Hoitajien vaihtuvuus pientä
- Käynnit toteutuvat sovittuun aikaan
- Kirjaaminen tapahtuu käynnin aikana
- Käynnit ovat tiiviimpiä
- Kuntouttava työote joka käynnillä
- Läheisten yhteydenpito asiakkaan kanssa mahdollistuu myös kuva-ääni-yhteydellä
Etähoivan toteutumista seurataan kuukausittain aluekohtaisesti:
- Etähoivan piirissä olevien asiakkaiden määrällä
- Etähoivan suorittamien käyntien määrällä
- Asennuskäyntien määrällä
- Etähoivakäyntien kestojen pituudella
- Välittömällä työajalla etähoivassa
- Etähoivakäyntien määrällä kaikista kotihoidon käynneistä
Lisäksi tehdään vuosittain asiakastyytyväisyyskyselyt.
Ennen laajennuksen toteutusta Tulkoti-hankkeesta osallistuttiin aktiivisesti kotihoidon myöntämisen kriteereiden ja soveltamisohjeiden päivittämiseen, sekä asiakassegmentointiin. Etähoivan asiakkaiden tunnistamista varten laadittiin RAI:hin laatumoduuli, joka antaa herätteen sopivasta asiakkuudesta.
Etähoivan tavallisimpia asiakkaita ovat yksinasuvat iäkkäät, joista monella on myös muistisairaus. Asiakkaana voi olla myös mielenterveys-, päihde- tai vammaispalvelun asiakas. Ohjauksesta ja keskusteluhetkistä hyötyvät asiakkaat, jotka kokevat turvattomuutta. Asiakkaat, joilla esiintyy ajoittaista harhaisuutta tai psyykkistä epävakautta, ovat kokeneet etähoitajan säännölliset yhteydenotot rauhoittavina ja ajanhallintaa rytmittävänä apuna. Etähoitaja muistuttaa asiakasta hygienian hoidosta, seuraa asiakkaan vointia sekä edistää asiakkaan hyvän ravitsemuksen toteutumista seuraamalla ja ohjaamalla ruokailun aloittamisen. Tavallisimpia etähoivan käyntejä ovat valvottu ja ohjattu lääkkeiden otto, verensokerin mittaaminen ja insuliinin pistäminen.
Etähoivan avulla toteutettavia käyntejä voivat olla:
- Ruokailun ohjaus ja seuranta
- Lääkehoidon ohjaus
- Insuliinin pistämisen ohjaus
- Verensokerin mittaamisen ohjaus
- Tukisoitot kotona pärjäämisen tueksi sekä psyykkisen toimintakyvyn tukemiseksi
- Kuntoutus asiakkaan henkilökohtaisia jumppaohjeita noudattamalla
- Turvallisuuden tunteen vahvistaminen