Etäkuntoutuksen kehittäminen Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella (RRP P4 I1)

RRP-hankkeessa kehitetään etäkuntoutusta lääkinnällisen kuntoutuksen eri palveluissa

Toimintaympäristö

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue tuottaa palveluita seitsemän kunnan (Porvoo, Sipoo, Loviisa, Askola, Pukkila, Myrskylä, Loviisa) alueella asuville henkilöille. Hyvinvointialueen Lääkinnällisen kuntoutuksen tulosyksikkö palvelee kaikenikäisiä hyvinvointialueen asukkaita. Yksikköön kuuluu fysioterapeutteja, toimintaterapeutteja, puheterapeutteja, psykologeja, jalkaterapeutti, neuropsykologi, apuvälineteknikko sekä apuvälineiden huoltomiehiä.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen strategiassa 2022-2026 digitaaliset palvelut täydentävät perinteisiä kasvokkaisia sote-palveluita. Digitaalisten palveluiden avulla asiakkaiden pääsy palveluihin on nopeaa ja joustavaa. Palvelu on yhdenvertaista koko hyvinvointialueella.  

Liitteet
Tavoiteltu muutos
Muutoksen mittaaminen

Toteutuneiden etävastaanottojen määrää seurataan Lääkinnällisen kuntoutuksen tulosyksikössä. 

Ideointi

RRP-hankkeen projektikoordinaattori kiersi kaikissa yksikön paikallisissa tiimikokouksissa 02-03/2024 ja haastatteli työntekijöitä etäkuntoutuksen kokemuksista sekä toivotuista kehittämiskohteista. Kooste työntekijöiden ajatuksista esitettiin kuntoutuksen johtoryhmälle 04/2024 ja sen perusteella tehtiin etenemissuunnitelma RRP-hankekauden ajalle.

 

Lääkinnällisen kuntoutuksen tulosyksikön kehittämispäivässä 09/2024 kaikki työntekijät pohtivat tiimeittäin sitä, millä tavoin etäpalveluita voisi hyödyntää kussakin palvelumuodossa. Työpajan tuotoksia hyödynnetään hanketyössä sekä osana yksikön normaalia kehittämistä.

 

Yhdessä ICT-palveluiden kanssa ideoitiin videovastaanotoilla käytettävän sovelluksen käyttökoulutukset koko yksikölle (2 samansisältöistä koulutuskertaa Teamsilla, joihin kutsuttiin kaikki yksikön työntekijät). Koulutusten jälkeen oli myös kolme kertaa virtuaaliset aamukahvit kahden viikon välein, jolloin oli mahdollisuus pyytää lisätukea sovelluksen käyttöön tai jakaa kokemuksia muiden etävastaanottoja toteuttavien ammattilaisten kesken.