Etätutkimusvälineiden hyödyntäminen etävastaanotoilla
Etätutkimusvälineillä rikastettujen etävastaanottojen avulla voidaan lisätä palveluiden saatavuutta ja oikea-aikaisuutta perusterveydenhuollon lääkärinvastaanotolla, sujuvoittaa etäkonsultointia ja parantaa informaation laatua Satakunnassa.
Satakunnassa, kuten muuallakin Suomessa, on perusterveydenhuollon terveysasemilla ollut paikoitellen haasteita taata riittäviä lääkäripalveluita asukkaille. Lähipalvelujen määrä on vähentynyt ja saatavilla olevat palvelut ovat muuttuneet koko ajan enemmän hoitajavetoisiksi. Hoitajien konsultaatiomahdollisuudet ovat samalla heikentyneet.
Pilotti etätutkimusvälineiden käytöstä toteutettiin yhteistyössä Satakunnan Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen sekä Kestävän kasvun Satakunta - ja Kestävän kasvun Satakunta 2 -hankkeiden kesken. Tulevaisuuden sote-keskus -hanke vastasi pilotin toiminnasta ja Kestävän kasvun Satakunta -hankkeet vastasivat hankittujen etätutkimusvälineiden ja etävastaanotto-ohjelmiston kustannuksista.
Satakunnan Tulevaisuuden sote-keskus –hankkeessa päämääränä on valtakunnallisen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman tavoitteiden mukaisesti, että asiakkaat saavat tarpeidensa mukaisia oikeita palveluja, oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. Tätä tavoitetta voidaan tukea hyödyntämällä digitaalisia apuvälineitä tarkoituksenmukaisesti ja tehokkaasti. Hankkeen toiminta-aikana tarkoituksena on mahdollistaa uusien etätutkimusvälineitä hyödyntävien toimintamallien käyttöönotto. Suurimmassa osassa pilottiyksiköitä etävastaanotoista ei ollut aiempaa käyttökokemusta. Toimintamallin kehittämiseksi toteutettiin vuoden 2023 aikana Satakunnan hyvinvointialueella perusterveydenhuollon yksiköissä etätutkimusvälinepilotti.
Ennen etätutkimusvälineiden käyttöönottoa tehtiin potilassegmentointi. Videovälitteisiä etätutkimusvälineillä rikastettuja vastaanottoja pidettiin tietyille aikuisväestön potilasryhmille, joiden katsottiin soveltuvan tutkittavaksi ks. laitteilla. Etävastaanotto tapahtui ennalta sovitusti ja potilaat olivat ei-kiireellisiä. Ei-reaaliaikaisia konsultaatioita varten ei laadittu tiettyjä kriteerejä, vaan konsultaatio perustui hoitajan arvioon tilanteesta.
Ammattilaiset koostuivat terveysasemien hoitajista ja lääkäreistä. Ammattilaiset olivat mukana alusta alkaen tunnistamassa tarvetta ja luomassa toimintatapaa. Ammattilaisilta kerättiin systemaattisesti palautetta kokeilujakson ajan.
Asiakkaille kerrottiin uudesta toimintatavasta ja tarjottiin mahdollisuutta osallistua lääkärin vastaanotolle uuden toimintamallin mukaisesti, mikäli he olivat soveltuvia etävastaanotolle. Vastaanoton jälkeen asiakkailta kerättiin palautetta kokemuksestaan.