Haipro tiedolla johtamisen ja yksikön toiminnan kehittämisen työkaluna
Henkilöstö pääsee antamaan anonyymisti kehitys- ja toimenpide-ehdotuksia ilmoitettuihin potilasturvallisuuspoikkeamiin ja arvioimaan vaikutusympyrän avulla esiin tulleita asioita. Sovittujen kehittämistoimenpiteiden vaikutusta seurataan yhdessä.
Toimintamallia on kehitetty Kainuun kotihoidon toiminnan näkökulmasta. Sen idea on sovellettavissa kaikkiin niihin toimintaympäristöihin, joissa on käytössä haipro-järjestelmä.
Toimintamallin kehitystyö on kohdistunut jo olemassa olevan haipro-prosessin kehittämiseen (potilasturvallisuuspoikkeamailmoitusten prosessi) ja kehitystyön lähtökohtina ovat olleet muun muassa Kainuun hyvinvointialueen strategian tietyt osa-alueet sekä huhtikuussa 2023 Kainuun hyvinvointialueelle toteutetun ulkoisen arvioinnin (ISO 9001) havainto siitä, että edellisen toimintavuoden (2022) osalta on suuri määrä käsittelemättömiä vaaratapahtumia Haipro-järjestelmässä.
Strategisista osa-alueista toimintamallin kehitystyössä on huomioitu erityisesti seuraavat osa-alueet: arvostava ja valmentava lähijohtaminen, jatkuva parantaminen, tiedon hyödyntäminen, muutosvalmiuden ja uudistamishalun jatkuva uudistaminen sekä arkityön ketterä uudistaminen.
Toimintamalli on kehitetty yhdessä Kainuun hyvinvointialueen kotihoidon esihenkilöiden kanssa työpajatyöskentelynä ja sitä on testattu kotihoidon yksiköissä esihenkilöiden johdolla kesän 2023 aikana. Työpajoihin on osallistunut esihenkilöitä koko Kainuun hyvinvointialueen kotihoidon yksiköistä. Työpajoista on toimitettu muistiot palvelu- ja apulaispalveluesihenkilöiden lisäksi myös kotihoidon palveluyksikköpäälliköille.
Työpajoissa esihenkilöt ovat pohtineet muun muassa hairpo-prosessia nelikenttäanalyysiä apuna käyttäen sekä käyneet vuorovaikutteista keskustelua työpajojen yhteydessä pienryhmissä. Toimintamallin kehitystyössä on aktiivisesti huomioitu kotihoidon yksiköiden arki ja esihenkilöiden näkemys omien yksiköidensä käytännöistä, jotta toimintamallin mukainen toiminta olisi aidosti mahdollista yksiköiden arkirealismi huomioiden.
Ennen toimintamallin kehitystyön alkua on käyty keskusteluja hyvinvointialueen laadunhallintatyöstä vastaavan laatujohtajan kanssa. Laatujohtajan kanssa on käyty lisäksi keskustelu toimintamallin valmistuttua, jotta se jalkautettaisiin mahdollisesti kotihoitoa laajemmalle joukolle.
Toimintamallin tavoitteena on lyhentää potilasturvallisuuspoikkeamailmoitusten käsittelyaikoja, vahvistaa tiedolla johtamista sekä hairpo-järjestelmän kautta saatavan tiedon nykyistä parempaa hyödyntämistä johtamisessa ja yksikön toiminnan kehittämisessä. Lisäksi toimintamallin tavoitteena on osallistaa henkilöstöä systemaattisesti kehittämistoimenpiteiden ideointiin ja toteuttamiseen sekä niiden toteutuksen seurantaan ja arviointiin.
Toimintamallin vaikutuksia ja vaikuttavuutta voidaan arvioida kehittäjäjoukon mielestä ainakin seuraavilla mittareilla:
Haipro -ilmoitukset: Erityisesti vakavat haittatapahtumat vähenevät, asiakas/potilasturvallisuus paranee.
Kustannuksia suoraan kuvaavat mittarit (esim. työaika, haitta/vaaratapahtumien aiheuttamat kustannukset): Työajan käyttö tehostuu, kun asioita hoidetaan systemaattisesti. Vaara- ja haittatapahtumien aiheuttamat kustannukset vähenevät.
Työhyvinvointia kuvaavat mittarit : Henkilöstön työhyvinvointi paranee, kun he pääsevät entistä enemmän osallistumaan ja vaikuttamaan työnsä sisältöihin sekä työn tekemiseen.
Henkilöstöresurssivaikutus: Henkilöstöresurssien käyttö tehostuu, kun asioita ratkaistaan ja kehitetään järjestelmällisesti. Vastuutetaan ja osallistetaan nykyistä paremmin myös henkilöstöä osallistumaan kehitystyöhön ja sen vaikutusten seurantaan.
Toimintamallin myötä hyvän elämän edellytykset paranevat, sillä esille tulleita potilasturvallisuuspoikkeamailmoituksia käsitellään nykyistä systemaattisemmin yksikön toiminnan kehittämisen ja henkilöstön osallistamisen näkökulmasta. Myös tieto uusista, toimintaa parantavien toimenpiteiden käyttöönotosta kulkee nykyistä paremmin, koska henkilöstö osallistuu toimenpiteiden suunnitteluun, valintaan ja niiden toteuttamisen seurantaan ja arviointiin.
Toimintamalli tulee ottaa osaksi yksiköiden toimintaa myös jatkossa. Esihenkilöt ovat olleet mukana kehittämässä ja testaamassa toimintamallia, joten heille toimintamalli ja sen idea on tuttu. Toimintamalli on esitelty organisaation laadunhallinnalle, jota kautta se on mahdollista jalkauttaa käyttöön koko organisaatioon.
Kohderyhmänä ja aktiivisina toimijoina toimintamallissa on henkilöstö ja esihenkilöt. Asiakkaat eivät ole voineet osallistua kehittämiseen, koska haipro-järjestelmä ei ole asiakkaiden käytössä. Esihenkilöt ovat osallistuneet työpajoissa toimintamallin kehittämiseen ja he ovat testanneet sitä yhdessä henkilöstönsä kanssa työyksiköissään.