Hykke -toimintamalli, Satakunnan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Erityistason palveluista ja muista palveluista siirtyville työikäisille mielenterveys- ja päihdekuntoutujille suunnattu palvelu. Toiminta perustuu tavoitteelliseen ryhmätoimintaan sekä yksilötapaamisiin.
Hykken toiminta-alue on Satakunnan hyvinvointialue. Hyvinvointialueen mielenterveys- ja päihdepalveluita vahvistetaan ja palveluiden painopistettä siirretään erityispalveluista perustason palveluihin. Tavoitteena on poistaa päällekkäisiä toimintoja ja vähentää erityistason psykiatrisen hoidon tarvetta.
Asiakkaat tulevat Hykke-toimintaan hyvinvointialueen ammattilaisen ohjaamina erityis- ja perustason palveluista. Tavoitteena on asiakkaille yhtenäiset ja tarkoituksenmukaiset palvelut.
Palveluiden painopiste on liian raskas ja asiakkaille epätarkoituksenmukainen. Toimintamallilla vahvistetaan perustason mielenterveys- ja päihdepalveluita. Asiakkaiden siirtymistä palveluista tulee nopeuttaa sekä yhteistyötä erityis- ja perustason välillä lisätä. Hoito- ja palveluketjuja tulee selkeyttää.
Tavoitteena on toimia toipumisorientaation viitekehyksen mukaisesti, vahvistaa asiakkaiden toimintakykyä sekä löytää asiakkaille yksilöllisiä polkuja, joiden suunnitteluun ja toteuttamiseen asiakkaat osallistuvat aktiivisesti. Asiakas voi sairauksistaan huolimatta elää itselleen mielekästä elämää ja saada tarkoituksenmukaista tukea.
Hykke-toiminta vahvistaa omalta osaltaan perustason mielenterveys- ja päihdepalveluja, niiden kustannusvaikuttavuutta sekä asiakkaiden sujuvaa siirtymää erityistason tai muista palveluista perustason palveluihin.
Onko toiminta vaikuttavaa? Väheneekö asiakkaiden palveluiden tarve? Paraneeko asiakkaiden elämänlaatu? Millaisia jatkopolkuja asiakkailla on? Mitä mieltä asiakkaat ovat toiminnasta? Entä yhteistyökumppanit?
Mittareina ovat asiakkaiden käynnit, erityistason palveluiden tarve, EuroHIS-8 -elämänlaatumittari, asiakkaiden jatkopolut Hykkestä, asiakaspalaute ja henkilöstökokemus.
Toiminnan käynnistämisen suunnittelu vaatii työntekijät, tilat ja aikataulusuunnitelman. Suunnitellaan prosessi, ryhmätoiminnan sisältö, varataan aikaa asiakastyöhön ja yhteistyöhön sekä arviointiin. Viestitään toiminnasta yhteistyötahoille, joita ovat hyvinvointialueella erityisesti psykiatria ja perustason mielenterveys- ja päihdepalvelut.
Pilotoidaan toimintaa mielenterveys- ja päihdepalveluiden toiminnallisessa kuntoutuksessa.
Hykken asiakkaita ovat työikäiset mielenterveys- ja päihdekuntoutujat, jotka ovat siirtymässä erityistason tai muista palveluista perustason mielenterveys- ja päihdepalveluihin.
Hykke-toimintamallin tausta on Porin perusturvassa kehitetyssä toimintamallissa. Toiminta oli tarkoitettu erikoissairaanhoidosta ja muista sosiaali- ja terveyspalveluista pois siirtyville mielenterveys- ja päihdekuntoutujille. Tätä toimintamallia haluttiin jatkokehittää ja laajentaa koko hyvinvointialueen laajuiseksi toimintamalliksi.
Jatkokehittämisessä tärkeänä tavoitteena on tehostaa asiakkaiden sujuvaa siirtymistä palveluun sekä työskentely jatkopolkujen löytämiseksi asiakkaalle. Asiakkaita tuetaan itsenäiseen pärjäämiseen arjessaan sekä työskennellään asiakkaan tavoitteiden mukaisesti kohti jatkopolkuja toipumisorientaation viitekehyksen mukaisesti. Palvelu on määräaikaista.
Toimintamallissa kehitettiin ja yhtenäistettiin koko asiakkaan palveluprosessia. Tähän liittyy toimintamallin eri vaiheiden kuvaus, ohjeet sekä palvelun arvioinnin kehittäminen.
Jatkopolkujen löytämiseen kiinnitetään erityistä huomiota.
Tavoitteena on kehittää sujuva ja selkeä Hykken asiakasprosessi. Prosessiin liittyy ohjeet ammattilaisille, esitietolomakkeiden luominen, vaiheiden kuvaus sekä arvioinnin kehittäminen. Prosessin selkeys ja sen kuvaaminen sujuvoittaa asiakkaiden siirtymää palveluun.
Hykke tarjoaa tukea erityistason palveluista ja muista palveluista siirtyville mielenterveys- ja päihdekuntoutujille. Toiminta sopii asiakkaille, jotka hyötyvät ryhmätoiminnasta, tarvitsevat tukea kuntoutumisen edistämisessä, arjesta selviytymisessä sekä elämänhallinnan vahvistamisessa. Yhdessä asiakkaan kanssa työskennellään kohti asiakkaan tavoitteita ja sopivaa jatkopolkua.
“Ryhmätoiminta on antanut minulle mahdollisuuden jakaa kokemuksiani muiden kanssa, jotka ymmärtävät mitä käyn läpi. Se on auttanut minua tuntemaan, etten ole yksin ongelmieni kanssa.”
“Yksilökeskustelussa olen saanut asiantuntevaa ohjausta ja minua on kuunneltu ja tuettu henkilökohtaisella tasolla. Luottamuksellinen ympäristö on mahdollistanut avautumisen ja olen saanut konkreettisia työkaluja omien haasteiden käsittelemiseen. Yksilökeskustelut ovat toimineet myös suunnannäyttäjänä,
joka on auttanut löytämään selkeyttä ja rohkeutta tehdä tulevaisuuden valintojani.”
Asiakkailta on kerätty palautetta ja sen perusteella sekä ryhmätoiminta että yksilötapaamiset ovat hyödyllisiä. Ryhmätoiminnassa korostuu yhdessä tekeminen ja vertaistuki. Yksilötapaamisissa keskitytään jokaisen henkilökohtaiseen tilanteeseen ja jatkopolun työstämiseen.
Kevään 2024 aikana testattiin prosessia ja erityisesti asiakasohjauksen sujuvuutta Hykkeen. Asiakkaan siirtymisessä palveluun keskeistä oli sopivien yhteistyömuotojen löytäminen sekä tarvittavan tiedon siirtyminen. Ohjeita ja lomakkeita päivitettiin käytännön kokeilujen myötä.