Hykke -toimintamalli, Satakunnan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Erityistason palveluista ja muista palveluista siirtyville työikäisille mielenterveys- ja päihdekuntoutujille suunnattu palvelu. Toiminta perustuu tavoitteelliseen ryhmätoimintaan sekä yksilötapaamisiin. 

Toimintaympäristö

Hykken toiminta-alue on Satakunnan hyvinvointialue. Hyvinvointialueen mielenterveys- ja päihdepalveluita vahvistetaan ja palveluiden painopistettä siirretään erityispalveluista perustason palveluihin. Tavoitteena on poistaa päällekkäisiä toimintoja ja vähentää erityistason psykiatrisen hoidon tarvetta. 

Asiakkaat tulevat Hykke-toimintaan hyvinvointialueen ammattilaisen ohjaamina erityis- ja perustason palveluista. Tavoitteena on asiakkaille yhtenäiset ja tarkoituksenmukaiset palvelut. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Palveluiden painopiste on liian raskas ja asiakkaille epätarkoituksenmukainen. Toimintamallilla vahvistetaan perustason mielenterveys- ja päihdepalveluita. Asiakkaiden siirtymistä palveluista tulee nopeuttaa sekä yhteistyötä erityis- ja perustason välillä lisätä. Hoito- ja palveluketjuja tulee selkeyttää. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Toimintamallilla vastataan asiakkaiden yksilöllisiin tarpeisiin joustavasti perustason palveluilla. Osalla asiakkaista voi olla pitkiä hoitojaksoja erityistasolla, joten siirtymä perustason palveluihin tehdään yhteistyössä aiemman hoitotahon kanssa. Palvelu on asiakkaalle joustavaa ja lähtee asiakkaan tarpeista; ryhmätoiminnan lisäksi on yksilökäyntejä ja tarvittaessa kotikäyntejä. Yhteistyötä tehdään hyvinvointialueen, kolmannen sektorin, työllisyyspalveluiden ja muiden tahojen  kanssa tavoitteena löytää asiakkaalle merkityksellinen jatkopolku.

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on toimia toipumisorientaation viitekehyksen mukaisesti, vahvistaa asiakkaiden toimintakykyä sekä löytää asiakkaille yksilöllisiä polkuja, joiden suunnitteluun ja toteuttamiseen asiakkaat osallistuvat aktiivisesti. Asiakas voi sairauksistaan huolimatta elää itselleen mielekästä elämää ja saada tarkoituksenmukaista tukea. 

Hykke-toiminta vahvistaa omalta osaltaan perustason mielenterveys- ja päihdepalveluja, niiden kustannusvaikuttavuutta sekä asiakkaiden sujuvaa siirtymää erityistason tai muista palveluista perustason palveluihin. 

Muutoksen mittaaminen

Onko toiminta vaikuttavaa? Väheneekö asiakkaiden palveluiden tarve? Paraneeko asiakkaiden elämänlaatu? Millaisia jatkopolkuja asiakkailla on? Mitä mieltä asiakkaat ovat toiminnasta? Entä yhteistyökumppanit?

Mittareina ovat asiakkaiden käynnit, erityistason palveluiden tarve, EuroHIS-8 -elämänlaatumittari, asiakkaiden jatkopolut Hykkestä, asiakaspalaute ja henkilöstökokemus.

Toteutussuunnitelma

Toiminnan käynnistämisen suunnittelu vaatii työntekijät, tilat ja aikataulusuunnitelman. Suunnitellaan prosessi, ryhmätoiminnan sisältö, varataan aikaa asiakastyöhön ja yhteistyöhön sekä arviointiin. Viestitään toiminnasta yhteistyötahoille, joita ovat hyvinvointialueella erityisesti psykiatria ja perustason mielenterveys- ja päihdepalvelut.

Pilotoidaan toimintaa mielenterveys- ja päihdepalveluiden toiminnallisessa kuntoutuksessa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Hykken asiakkaita ovat työikäiset mielenterveys- ja päihdekuntoutujat, jotka ovat siirtymässä erityistason tai muista palveluista perustason mielenterveys- ja päihdepalveluihin.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Hykke-toimintamallin tausta on Porin perusturvassa kehitetyssä toimintamallissa. Toiminta oli tarkoitettu erikoissairaanhoidosta ja muista sosiaali- ja terveyspalveluista pois siirtyville mielenterveys- ja päihdekuntoutujille. Tätä toimintamallia haluttiin jatkokehittää ja laajentaa koko hyvinvointialueen laajuiseksi toimintamalliksi.

Ideointi

Jatkokehittämisessä tärkeänä tavoitteena on tehostaa asiakkaiden sujuvaa siirtymistä palveluun sekä työskentely jatkopolkujen löytämiseksi asiakkaalle. Asiakkaita tuetaan itsenäiseen pärjäämiseen arjessaan sekä työskennellään asiakkaan tavoitteiden mukaisesti kohti jatkopolkuja toipumisorientaation viitekehyksen mukaisesti. Palvelu on määräaikaista.

Toimintamallissa kehitettiin ja yhtenäistettiin koko asiakkaan palveluprosessia. Tähän liittyy toimintamallin eri vaiheiden kuvaus,  ohjeet sekä palvelun arvioinnin kehittäminen.  

Idean valinta

Jatkopolkujen löytämiseen kiinnitetään erityistä huomiota.

Tavoitteena on kehittää sujuva ja selkeä Hykken asiakasprosessi. Prosessiin liittyy ohjeet ammattilaisille, esitietolomakkeiden luominen, vaiheiden kuvaus sekä arvioinnin kehittäminen. Prosessin selkeys ja sen kuvaaminen sujuvoittaa asiakkaiden siirtymää palveluun.

Idean konkretisointi ja visualisointi

Hykke tarjoaa tukea erityistason palveluista ja muista palveluista siirtyville mielenterveys- ja päihdekuntoutujille. Toiminta sopii asiakkaille, jotka hyötyvät ryhmätoiminnasta, tarvitsevat tukea kuntoutumisen edistämisessä, arjesta selviytymisessä sekä elämänhallinnan vahvistamisessa. Yhdessä asiakkaan kanssa työskennellään kohti asiakkaan tavoitteita ja sopivaa jatkopolkua.

Idean testaus asiakkaalla

“Ryhmätoiminta on antanut minulle mahdollisuuden jakaa kokemuksiani muiden kanssa, jotka ymmärtävät mitä käyn läpi. Se on auttanut minua tuntemaan, etten ole yksin ongelmieni kanssa.” 

“Yksilökeskustelussa olen saanut asiantuntevaa ohjausta ja minua on kuunneltu ja tuettu henkilökohtaisella tasolla. Luottamuksellinen ympäristö on mahdollistanut avautumisen ja olen saanut konkreettisia työkaluja omien haasteiden käsittelemiseen. Yksilökeskustelut ovat toimineet myös suunnannäyttäjänä,
joka on auttanut löytämään selkeyttä ja rohkeutta tehdä tulevaisuuden valintojani.” 

Asiakkailta on kerätty palautetta ja sen perusteella sekä ryhmätoiminta että yksilötapaamiset ovat hyödyllisiä. Ryhmätoiminnassa korostuu yhdessä tekeminen ja vertaistuki. Yksilötapaamisissa keskitytään jokaisen henkilökohtaiseen tilanteeseen ja jatkopolun työstämiseen.

Ratkaisun testaaminen

Kevään 2024 aikana testattiin prosessia ja erityisesti asiakasohjauksen sujuvuutta Hykkeen. Asiakkaan siirtymisessä palveluun keskeistä oli sopivien yhteistyömuotojen löytäminen sekä tarvittavan tiedon siirtyminen. Ohjeita ja lomakkeita päivitettiin käytännön kokeilujen myötä.

Ratkaisun perusidea

Hykke on erityistasolta ja muista palveluista siirtyville mielenterveys- ja päihdeasiakkaille tarkoitettu perustason palvelu. Toiminta on tavoitteellista ryhmätoimintaa ja tarvittaessa yksilötapaamisia.  Kohderyhmänä ovat työikäiset mielenterveys- ja päihdeasiakkaat, jotka siirtyvät Hykke-toimintaan muista palveluista kuten psykiatrian palveluista tai perustason palveluista. 

Hykke-toiminta perustuu toipumisorientaatioon, jossa asiakas osallistuu aktiivisesti oman elämänsä suunnitteluun. Toiminta on määräaikaista ja asiakkaiden kanssa pohditaan alusta alkaen heille itselleen mielekkäitä polkuja, jotka voivat olla esimerkiksi työelämään suuntautumista, harrastuksia, 3. sektorin toimintaa tai toiminnalliseen kuntoutukseen osallistumista.

Hykken asiakkaaksi tullaan lähettävän ammattilaisen yhteydenoton kautta. Hykkestä lähetetään esitietolomake, jonka lähettävä ammattilainen täyttää yhdessä asiakkaan kanssa. Tämän jälkeen on aloitustapaaminen, jossa ovat asiakas ja tarvittaessa lähettävä ammattilainen. Sovitaan yksilötapaaminen palvelutarpeen arviointia varten. Palvelutarpeen arvioinnin jälkeen aloitetaan työskentely ryhmä- ja yksilökäynteinä (ks. Hykken palvelupolku).

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toiminnan onnistunut käynnistäminen vaatii johdon sitoutumista. Toiminnasta viestimiseen on syytä kiinnittää erityistä huomiota jotta ammattilaiset tietävät palvelusta ja osaavat ohjata siitä hyötyvät asiakkaat palveluun.  Asiakasohjautuvuutta palveluun edesauttaa selkeät toimintaohjeet ja tiedot palvelusta.

Aikaa ja resursseja on hyvä varata ryhmätoiminnan suunnitteluun sekä asiakkaiden sujuvaan siirtymiseen muista palveluista Hykken asiakkaaksi. Ryhmätapaamiset järjestetään viikottain (1,5h), jonka lisäksi tulevat tarvittavat yksilötapaamiset, asiakaskontaktoinnit, suunnittelutyö, kirjaaminen sekä moniammatillinen yhteistyö muiden yhteistyötahojen kanssa.

Liitteet
Kuva
Hykken palvelupolku: 1. Hykkeen tullaan asiakkaaksi, kun soteammattilainen ottaa yhteyttä Hykkeen. 2. Hykkestä lähetetään esitietolomake, jonka lähettävä ammattilainen täyttää yhdessä asiakkaan kanssa. 3.  Aloitustapaamisella Hykkessä ovat soteammattilainen ja asiakas. Käydään läpi asiakkaan tavoitteita ja sovitaan asiakkaan mahdollisesta aloituksesta Hykkessä. 4. Työskentely tavoiteorientoituneesti pääasiassa ryhmäkäynteinä.
Hykken palvelupolku
Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintaa aloitettaessa viestintä, toiminnan tunnettavuuden sekä yhteistyön edistäminen ammattilaisten ja eri palveluiden välillä on ensiarvoisen tärkeää. Toimintamalli on sovellettavissa eri kohderyhmille, jotka hyötyvät ryhmätoiminnasta ja tarvittaessa yksilöllisestä tuesta. Toiminta on tavoitteellista ja määräaikaista, joten asiakkaiden tilannetta on arvioitava säännöllisesti. Asiakkaiden yksilöllisten polkujen suunnittelu ja verkostoyhteistyö muiden toimijoiden kanssa on keskeinen osa työtä. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toiminnalla on vahvistettu perustason mielenterveys- ja päihdepalveluita ja tarjottu muista palveluista siirtyville asiakkaille tarkoituksenmukaisempaa palvelua perustasolla. Näin erityistason resursseja on voitu suunnata tarkoituksenmukaisemmin. 

Toimintamalli on joustava. Ammattilaisilla on mahdollisuus konsultoida asiakkaita lähettävää tahoa, mikä on osaltaan mahdollistanut asiakkaiden sujuvan siirtymän palvelusta toiseen. Palvelun mukautumiskyky näkyy myös yksilötyössä - tarvittaessa yksilötyö voi toteutua kotikäynteinä tai etäyhteyksin asiakkaan tarpeet huomioiden.

Asiakkaiden jatkopolut Hykkestä ovat olleet hyvin erilaisia keskenään - jatkopolkuina on ollut muun muassa järjestötoiminta, vapaaehtoistyö, kuntouttava työtoiminta sekä siirtymät työelämään.