Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonsepti / Pohjois-Karjalan HVA
Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelle luotava toimintamalli + digitaalinen palvelutarjotin, joiden avulla kuntien ja kolmannen sektorin hyteä edistävät palvelut ovat sekä asukkaiden, että ammattilaisten helposti löydettävissä.
Oivalla ja ymmärrä
Strategisesti Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella tullaan painottamaan yksilön oman hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä sekä osallisuuden merkitystä. Strategian painopisteiksi on nostettu muun muassa terveyden, hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistäminen, ennaltaehkäisy sekä digitalisaation hyödyntäminen.
Näiden painopisteiden toteutumista voidaan edistää digitaalisella hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjottimella, josta löytyy helposti hyvinvointialueen, kuntien ja kolmannen sektorin hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut. Palvelutarjotin tukee Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen asukkaita sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia jokapäiväisessä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä.
Väestörakenne ja sen kehitys vaikuttavat olennaisesti kehittämistyöhön. Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen väestö ikääntyy, ja juuri julkaistun Kansallisen terveysindeksin (THL) mukaan Pohjois-Karjalassa asuu Suomen sairainta väestöä. Jo nyt nähtävät terveyshaasteet sekä ikääntymisen mukanaan tuoma sairastavuus ja toimintakyvyn muutokset ovat tärkeitä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä huomioitavia tekijöitä, jotka on hyvä huomioida alustan käytettävyyttä, asukasosallisuutta, sisältöjä ja viestintää suunniteltaessa.
Alueelliseen hyte-palvelukonseptin kehittämiseen vaikuttaa voimakkaasti myös kansallinen ohjaus ja kehittämistyö. Kesäkuussa 2023 julkaistava THL:n palvelukonsepti tulee ohjaamaan alueellista kehittämistyötä niin sisällöllisesti kuin myös teknisten vaatimusten osalta.
Tavoitteena on, että sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset osaavat jatkossa hyödyntää paremmin myös kuntien ja kolmannen sektorin palveluja ja toimintoja asiakkaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi. Palvelujen löytyminen yhdestä paikasta mahdollistaa sen, että ammattilaisten työaika kohdentuu palvelujen kartoittamisen sijasta itse asiakastyöhön.
Tavoitteena on lisäksi, että Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen asukkaat löytäisivät itsenäisesti hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjottimen, ja ohjautuisivat sitä kautta nykyistä paremmin omaehtoisiin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluihin ja toimintoihin.
Mittarit:
- Hyte-palvelutarjottimen käyntimäärät.
- Kyselyt ammattilaisille, asukkaille, kunnille ja järjestöille.
- Hyte-palvelutarjottimen käyttöön koulutettujen sosiaali- ja terveysalan-ammattilaisten määrä.
- Kuvattujen palveluiden ja toimintojen määrä alustalla
- Asiakaskokemus
- Kuntien, järjestöjen ja sote-ammattilaisten osallistaminen hyte-palvelutarjottimen kehittämiseen läpi koko kehittämisprosessin.
- Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten, kuntien ja järjestöjen laajamittainen koulutus toimintamalliin sekä digitaalisen palvelutarjottimen käyttöön. Tarjottimen käyttöönoton tuki koulutuksen jälkeen.
- Laaja-alainen viestintä (hyvinvointialue, kunnat, järjestöt) hyvinvointialueen asukkaille palvelutarjottimesta ja sen mahdollisuuksista omaehtoiseen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen.
- Vastuuhenkilöiden/-tahon nimeäminen palvelutarjottimen ylläpitämiseen ja kehittämiseen hankekauden jälkeen
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen monialaisen palvelukonseptin kohderyhmä ovat kaikki hyvinvointialueen asukkaat. Lisäksi ydinkohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset. Muodostettaessa Digitaalisen palvelutarjottimen sisältöjä otetaan alkuvaiheessa erityisesti huomioon Hyvinvointia ja kestäviä palveluja Pohjois-Karjalassa -hankkeen seuraavat kohderyhmät:
- Nuorten mielen hyvinvoinnin tukeminen ja matalan kynnyksen mielenterveyspalvelut ja hoito
- Aikuisten ja ikääntyvien pitkäaikaissairauksien varhainen tunnistaminen, palvelut ja hoito
- Ikääntyvien kotiin annettavat palvelut ja hoito
Hyvinvointialueen asukkaiden osallistaminen:
- työpajatyöskentely
- haastattelut
Järjestöjen ja kuntien osallistaminen:
- sidosryhmäyhteistyö aloitettu