Hyvinvointi-infot ikääntyneille, Etelä-Karjalan HVA (RRP, P4, I1)
Hyvinvointi-infon tavoitteena on aktivoida ikääntyneitä oman hyvinvoinnin edistämiseen. Erityisesti halutaan tavoittaa palveluiden ulkopuolella olevia ikääntyneitä, jotka hyötyisivät hyvinvointia, tervettä ja toimintakykyä edistävistä palveluista.
Oivalla ja ymmärrä
Etelä-Karjala on ikääntyvä maakunta. Vuoteen 2040 mennessä yli 75 -vuotiaiden määrän ennustetaan kasvavan 47 prosenttia. Ikääntyminen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten saatavuushaasteet edellyttävät nykyisten hyvinvointia- ja terveyttä edistävien palvelujen uudelleen muotoilua.
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen palvelustrategiassa vuosille 2023-2025 on yhdeksi kärjeksi nostettu Ikäystävällinen Etelä-Karjala. Tulevaisuudessa ikääntyneen hyvinvoinnin edistävissä palveluissa hyödynnetään uudenlaisia kumppanuusyhteistyöratkaisuja alueen eri toimijoiden kanssa. Palveluissa korostuvat saumaton yhdyspintatyö, digitaaliset ratkaisut sekä asiakkaiden aktivoiminen oman hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen.
Ikääntyneen HYTE kehittämistyötä varten koottiin moniammatillinen kehittäjäjoukko laajasti eri sosiaali- ja terveydenhuollon, vapaaehtoistoiminnan, viestinnän ja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen asiantuntijoista. Hyvinvointi-infon kehittämiseen koottiin laaja yhteistyö verkosto johon kuuluivat lisäksi laajasti yhdistys toimijoita sekä kirjasto- ja liikuntatoimen edustajat.
Kehittäjäjoukko kokoontui kevään 2023 aikana säännöllisesti TEAMS-palavereissa, joissa ideoitiin ja suunniteltiin hyvinvointi-infojen sisältö. Vastuualueet sovittiin yhteisesti. Jokainen toimija vastasi osaltaan omasta luento-osuudesta sekä omasta ständistä, jossa ikääntyneiden oli mahdollista tutustua palveluihin ja kysyä asiantuntijoilta heille merkityksellisistä asioista.
Hyvinvointi-infoon osallistuneilta kerättiin kirjallinen palaute, jonka avulla toimintamallia kehitetään edelleen.
Toimintamallin kohderyhmänä ovat yli 65 vuotta täyttäneet. Hyvinvointi-infot pilotoitiin kahdelle eri ikäryhmälle, juuri eläköityneille sekä yli 75 vuotiaille. Kummallekin ikäryhmälle suunniteltiin heidän tarpeitaan vastaavat sisällöt. Asiakasymmärrystä kerättiin ikääntyneille suunnatun kyselyn avulla. Lisäksi ikääntyneiden tarpeita kartoitettiin ikäihmisten vaikuttamispäivillä. Asiakasymmärryksen tueksi haastateltiin myös aiemmin HYKO kotikäyntejä tehneitä ammattilaisia.