Hyvinvointi-infot ikääntyneille, Etelä-Karjalan HVA (RRP, P4, I1)

Hyvinvointi-infon tavoitteena on aktivoida ikääntyneitä oman hyvinvoinnin edistämiseen. Erityisesti halutaan tavoittaa palveluiden ulkopuolella olevia ikääntyneitä, jotka hyötyisivät hyvinvointia, tervettä ja toimintakykyä edistävistä palveluista.

Toimintaympäristö **

Etelä-Karjala on ikääntyvä maakunta. Vuoteen 2040 mennessä yli 75 -vuotiaiden määrän ennustetaan kasvavan 47 prosenttia. Ikääntyminen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten saatavuushaasteet edellyttävät nykyisten hyvinvointia- ja terveyttä edistävien palvelujen uudelleen muotoilua. 

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen palvelustrategiassa vuosille 2023-2025 on yhdeksi kärjeksi nostettu Ikäystävällinen Etelä-Karjala.  Tulevaisuudessa ikääntyneen hyvinvoinnin edistävissä palveluissa hyödynnetään uudenlaisia kumppanuusyhteistyöratkaisuja alueen eri toimijoiden kanssa. Palveluissa korostuvat saumaton yhdyspintatyö, digitaaliset ratkaisut sekä asiakkaiden aktivoiminen oman hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Ikääntyneen HYTE kehittämistyötä varten koottiin moniammatillinen kehittäjäjoukko laajasti eri sosiaali- ja terveydenhuollon, vapaaehtoistoiminnan, viestinnän ja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen asiantuntijoista. Hyvinvointi-infon kehittämiseen koottiin laaja yhteistyö verkosto johon kuuluivat lisäksi laajasti yhdistys toimijoita sekä kirjasto- ja liikuntatoimen edustajat. 

Kehittäjäjoukko kokoontui kevään 2023 aikana säännöllisesti TEAMS-palavereissa, joissa ideoitiin ja suunniteltiin hyvinvointi-infojen sisältö. Vastuualueet sovittiin yhteisesti. Jokainen toimija vastasi osaltaan omasta luento-osuudesta sekä omasta ständistä, jossa ikääntyneiden oli mahdollista tutustua palveluihin ja kysyä asiantuntijoilta heille merkityksellisistä asioista.

Muutoksen mittaaminen

Hyvinvointi-infoon osallistuneilta kerättiin kirjallinen palaute, jonka avulla toimintamallia kehitetään edelleen. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Toimintamallin kohderyhmänä ovat yli 65 vuotta täyttäneet. Hyvinvointi-infot pilotoitiin kahdelle eri ikäryhmälle, juuri eläköityneille sekä yli 75 vuotiaille.  Kummallekin ikäryhmälle suunniteltiin heidän tarpeitaan vastaavat sisällöt. Asiakasymmärrystä kerättiin ikääntyneille suunnatun kyselyn avulla. Lisäksi ikääntyneiden tarpeita kartoitettiin ikäihmisten vaikuttamispäivillä. Asiakasymmärryksen tueksi haastateltiin myös aiemmin HYKO kotikäyntejä tehneitä ammattilaisia.

Ratkaisun perusidea **

Hyvinvointi-infojen tarkoituksena on tuottaa tietoa ikääntyneille oman hyvinvoinnin edistämisestä sekä eri toimijoiden hyvinvointia ja terveyttä edistävistä palveluista ja ryhmätoiminnoista. Toimintamallin avulla pyritään aktivoimaan ikääntyneitä oman hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen sekä edistämään oikea-aikaista palveluihin ohjautumista. Erityisesti halutaan tavoittaa palveluiden ulkopuolella olevia ikääntyneitä, jotka hyötyisivät hyvinvointia, tervettä ja toimintakykyä edistävistä palveluista. 

Hyvinvointi-infojen suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnetään uudenlaista kumppanuusyhteistyötä. Hyvinvointi-infot toteutetaan hyödyntäen moniammatista osaamista sekä laajaa verkostoyhteistyötä kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa.

Hyvinvointi-infot voidaan suunnata eri ikä- ja kohderyhmille. Hyvinvointi-infot pilotoitiin syksyllä 2023 kahdelle eri kohderyhmälle, jotka olivat juuri eläköityneet sekä yli 75-vuotiaat. Keskeisinä teemoina molemmissa infoissa olivat omahoitajamalli, asiakasohjaus, kodin toimivuus ja turvallisuus. Juuri eläköityneille suunnatussa infossa aiheina olivat muistisairauksien ehkäisy (Finger-toimintamalli), sydän- ja verisuonisairauksien ehkäisy, mielen hyvinvointi ja vapaaehtoistoiminnan mahdollisuudet. Yli 75 vuotiaiden infossa oli yhteisten teemojen lisäksi aiheena kaatumisen ehkäisy. Hyvinvointi-infoissa oli mahdollista esittää kysymyksiä eri palveluntuottajien ständeillä hyvinvointi-infon jälkeen. 

 

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Hyvinvointi-infon suunnittelu, toteutus ja yhteistyöverkoston kokoaminen edellyttävät ymmärrystä ikääntyneiden tarpeista, toimintaympäristöstä ja eri palveluntuottajien tuottamista palveluista sekä kumppanuuksien rakentamista. 

Toimiva yhteistyöverkosto tarvitsee koordinointia, rooleista sopimista sekä säännöllisiä tapaamisia verkoston kesken. Yhteiskehittäminen, luova ideointi ovat keskeisiä toimintamallia kehitettäessä ja toteutettaessa. Onnistunut asiakasviestintä on Hyvinvointi-infon onnistumisen edellytys. Hyvinvointi-infojen markkinoinnissa hyödynnettiin viestintäasiantuntijaa. Viestinnässä on hyvä huomioida myös kumppanuustoimijoiden omat asiakas- ja ammattilaisviestinnän kanavat.

Hyvinvointi-info -toimintamallia kehitetään edelleen. Vuosien 2024-2025  hyvinvointi-infot juurrutetaan osaksi kaikissa Etelä-Karjalan kunnissa tehtävää ikääntyneen hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä.

Hyvinvointi-infon kehittämisen prosessi on kuvattu liitetiedostossa.

Liitteet
Kuva
Kuvassa hyvinvointi-infon kehittämisen polku visualisoituna. Tutki, tunnista sidosryhmät ja luo verkosto, ideointi- ja yhteissuunnittelu, markkinointi sekä  jatkuva arviointi ja kehittäminen
Hyvinvointi-infon kehittämisen polku
Vinkit toimintamallin soveltajille **

Hyvinvointi-infot on mahdollista suunnata eri kohderyhmille ja toimintaympäristöihin. Vastuuta kokonaisuudesta on hyvä jakaa eri toimijoille. Toimintamalli edellyttää koordinointitaitoja sekä hyviä viestintätaitoja. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Osallistujapalaute on ollut hyvää. Ikääntyneet ovat antaneet palautetta erityisesti palveluista tiedottamisesta. Kiinnostus omahoitajamallia kohtaan on lisääntynyt ja uusia asiakkaita on saatu palvelun piiriin. Myös hyvinvointia ja terveyttä edistäviin ryhmiin on saatu uusia osallistujia ja kiinnostus digiohjausta kohtaan on lisääntynyt.