Hyvinvointi-infot ikääntyneille, Etelä-Karjalan HVA (RRP, P4, I1)
Hyvinvointi-infon tavoitteena on aktivoida ikääntyneitä oman hyvinvoinnin edistämiseen. Erityisesti halutaan tavoittaa palveluiden ulkopuolella olevia ikääntyneitä, jotka hyötyisivät hyvinvointia, tervettä ja toimintakykyä edistävistä palveluista.
Perustiedot
Toimintamallin nimi
Hyvinvointi-infon tavoitteena on aktivoida ikääntyneitä oman hyvinvoinnin edistämiseen. Erityisesti halutaan tavoittaa palveluiden ulkopuolella olevia ikääntyneitä, jotka hyötyisivät hyvinvointia, tervettä ja toimintakykyä edistävistä palveluista.
Toimintamallin kuvaus
Hyvinvointi-infojen tavoitteena on tuottaa tietoa hyvinvointialueen palveluista sekä hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisestä ikääntyneenä. Toimintamallin avulla pyritään aktivoimaan ikääntyneitä oman hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen sekä edistämään oikea-aikaista palveluihin ohjautumista. Erityisesti halutaan tavoittaa palveluiden ulkopuolella olevia ikääntyneitä, jotka hyötyisivät hyvinvointia, tervettä ja toimintakykyä edistävistä palveluista. Hyvinvointi-infojen suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnetään uudenlaista kumppanuusyhteistyötä. Hyvinvointi-infot toteutetaan hyödyntäen moniammatista osaamista sekä laajaa verkostoyhteistyötä kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Hyvinvointi-infot voidaan suunnata eri ikä- ja kohderyhmille.
Hyvinvointi-infot pilotoitiin Lappeenrannassa syksyllä 2023 osana Yhteinen tulevaisuus- Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hanketta kahdelle eri kohderyhmälle, jotka olivat juuri eläköityneet sekä yli 75-vuotiaat. Keskeisinä teemoina molemmissa infoissa olivat omahoitajamalli, asiakasohjaus, kodin toimivuus ja turvallisuus. Juuri eläköityneille suunnatussa infossa aiheina olivat muistisairauksien ehkäisy (Finger-toimintamalli), sydän- ja verisuonisairauksien ehkäisy, mielen hyvinvointi ja vapaaehtoistoiminnan mahdollisuudet. Yli 75 vuotiaiden infossa oli yhteisten teemojen lisäksi aiheena kaatumisen ehkäisy. Hyvinvointi-infoissa oli mahdollista esittää kysymyksiä eri palveluntuottajien ständeillä hyvinvointi-infon jälkeen.
Toimintamallia on edelleen kehitetty osana HAPPEE 2 -hanketta. Syksyllä 2024 hyvinvointi-infot toteutetaan kaikissa Etelä-Karjalan kunnissa. Kuntakohtaiset hyvinvointi-infot toteutetaan yhdessä kuntien sekä järjestö- ja yhdistystoimijoiden kanssa kuntakohtaiset tarpeet huomioiden. Kaikissa infoissa on myös yhteiset teemat, jotka toteutuvat kaikissa kunnissa. Hyvinvointi-infossa luentojen teemoina ovat ikääntyneen palvelut, hyvinvointiasemien omahoitajuus, kotona asumisen turvallisuus, vinkit sydän- ja muistiterveyden edistämiseen sekä mielen hyvinvointi. Luentojen lisäksi ikääntyneellä on mahdollisuus kohdata maakunnallisia ja paikallisia toimijoita esittelypisteillä.
Etelä-Karjala on ikääntyvä maakunta. Vuoteen 2040 mennessä yli 75 -vuotiaiden määrän ennustetaan kasvavan 47 prosenttia. Ikääntyminen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten saatavuushaasteet edellyttävät nykyisten hyvinvointia- ja terveyttä edistävien palvelujen uudelleen muotoilua.
Tulevaisuudessa ikääntyneen hyvinvoinnin edistävissä palveluissa hyödynnetään uudenlaisia kumppanuusyhteistyöratkaisuja alueen eri toimijoiden kanssa. Palveluissa korostuvat saumaton yhdyspintatyö, digitaaliset ratkaisut sekä asiakkaiden aktivoiminen oman hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen.
Toimintamallikohderyhmänä ovat yli 65 vuotta täyttäneet etelä-karjalaiset.
Hyvinvointi-infot pilotoitiin Lappeenrannan pääkirjastossa elokuussa 2023 kahdelle eri ikäryhmälle, juuri eläköityneille sekä yli 75 vuotiaille. Kummallekin ikäryhmälle suunniteltiin heidän tarpeitaan vastaavat sisällöt, jotka tunnistettiin asiakasymmärryksen keräämisen vaiheessa. Asiakasymmärrystä kerättiin ikääntyneille suunnatun kyselyn avulla sekä ikäihmisten vaikuttamispäivillä toteutetuin haastatteluin. Asiakasymmärryksen tueksi haastateltiin myös aiemmin HYKO kotikäyntejä tehneitä ammattilaisia.
Vuoden 2024 aikana infot laajenevat kaikkiin Etelä-Karjalan kuntiin osana HAPPEE 2 -hanketta. Kuntakohtaisten infotilaisuuksien suunnittelussa on hyödynnetty asiakaskehittäjiä sekä kuntien vanhus- ja vammaisneuvostoja. Kehittämistyön aikana syntyneitä ideoita ja visuaalisia kuvauksia on testattu kuntien vanhus- ja vammaisneuvostoissa sekä asiakaskehittäjillä. Infojen suunnittelussa on hyödynnetty lisäksi yhdessä ikääntyneille suunnattujen Polis kyselyn ja robottipuheluiden tuloksia, joiden pohjalta on muodostettu kolme osallistujaprofiilia käyttäjäymmärryksen kiteyttämiseksi.
Hyvinvointi-infon suunnittelu, toteutus ja yhteistyöverkoston kokoaminen edellyttävät ymmärrystä ikääntyneiden tarpeista, toimintaympäristöstä ja eri palveluntuottajien tuottamista palveluista sekä kumppanuuksien rakentamista.
Toimiva yhteistyöverkosto tarvitsee koordinointia, rooleista sopimista sekä säännöllisiä tapaamisia verkoston kesken. Yhteiskehittäminen, luova ideointi ovat keskeisiä toimintamallia kehitettäessä ja toteutettaessa. Onnistunut asiakasviestintä on Hyvinvointi-infon onnistumisen edellytys. Hyvinvointi-infojen markkinoinnissa hyödynnettiin viestintäasiantuntijaa. Viestinnässä on hyvä huomioida myös kumppanuustoimijoiden omat asiakas- ja ammattilaisviestinnän kanavat.
Hyvinvointi-info -toimintamallia kehitetään edelleen. Vuosien 2024-2025 hyvinvointi-infot juurrutetaan osaksi kaikissa Etelä-Karjalan kunnissa tehtävää ikääntyneen hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä.
Hyvinvointi-infon kehittämisen prosessi on kuvattu liitetiedostossa.
Osallistujapalaute on ollut hyvää. Ikääntyneet ovat antaneet palautetta erityisesti palveluista tiedottamisesta. Kiinnostus omahoitajamallia kohtaan on lisääntynyt ja uusia asiakkaita on saatu palvelun piiriin. Myös hyvinvointia ja terveyttä edistäviin ryhmiin on saatu uusia osallistujia ja kiinnostus digiohjausta kohtaan on lisääntynyt.