Hyvinvointi-infot ikääntyneille, Etelä-Karjalan HVA (RRP, P4, I1)
Hyvinvointi-infon tavoitteena on aktivoida ikääntyneitä oman hyvinvoinnin edistämiseen. Erityisesti halutaan tavoittaa palveluiden ulkopuolella olevia ikääntyneitä, jotka hyötyisivät hyvinvointia, tervettä ja toimintakykyä edistävistä palveluista.
Etelä-Karjala on ikääntyvä maakunta. Vuoteen 2040 mennessä yli 75 -vuotiaiden määrän ennustetaan kasvavan 47 prosenttia. Ikääntyminen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten saatavuushaasteet edellyttävät nykyisten hyvinvointia- ja terveyttä edistävien palvelujen uudelleen muotoilua.
Tulevaisuudessa ikääntyneen hyvinvoinnin edistävissä palveluissa hyödynnetään uudenlaisia kumppanuusyhteistyöratkaisuja alueen eri toimijoiden kanssa. Palveluissa korostuvat saumaton yhdyspintatyö, digitaaliset ratkaisut sekä asiakkaiden aktivoiminen oman hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen.
Hyvinvointi-info konsepti on kehitetty ja pilotoitu Yhteinen tulevaisuus- Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeessa vuosien 2022-2023 aikana. Tavoitteena oli kehittää ikääntyneiden tarpeita vastaava hyvinvointia ja terveyttä edistävä toimintamalli Etelä-Karjalan alueen kuntiin. Konseptin kehittäminen jatkuu edelleen osana HAPPEE 2- hankkeessa osana Ikäystävällinen HYTE kärkiohjelmaa.
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen palvelustrategiassa ratkaisuina on tunnistettu saumaton yhdyspintayhteistyö eri toimijoiden välillä, asiakasosallisuuden vahvistaminen sekä kumppanuusyhteistyön tiivistäminen.
Ikääntyneen HYTE kehittämistyötä varten koottiin moniammatillinen kehittäjäjoukko laajasti eri sosiaali- ja terveydenhuollon, vapaaehtoistoiminnan, viestinnän ja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen asiantuntijoista. Hyvinvointi-infon kehittämiseen koottiin laaja yhteistyöverkosto, johon kuuluivat lisäksi laajasti yhdistys toimijoita sekä kirjasto- ja liikuntatoimen edustajat.
Kehittäjäjoukko kokoontui säännöllisesti TEAMS-palavereissa, joissa ideoitiin ja suunniteltiin hyvinvointi-infojen sisältö. Vastuualueet sovittiin yhteisesti huomioiden eri toimijoiden erityisosaamisen. Vastuiden jakamisen jälkeen jokainen toimija vastasi osaltaan omasta luento-osuudesta sekä esittelypisteestä, jossa ikääntyneiden oli mahdollista tutustua palveluihin ja kysyä asiantuntijoilta heille merkityksellisistä asioista.
Syksyn 2024 hyvinvointi-infossa luentojen teemoina ovat ikääntyneen palvelut, hyvinvointiasemien omahoitajuus, kotona asumisen turvallisuus, vinkit sydän- ja muistiterveyden edistämiseen sekä mielen hyvinvointi. Sisäiset ja ulkoiset yhteistyökumppanit toimintamallin jatkokehittämiseen valikoituivat näiden teemojen pohjalta. Luennoitsijoina ja luentojen sisältöjen suunnittelijoina toimivat Ekhvan, Etelä-Karjalan Sydänalue ry:n, Etelä-Karjalan Muisti ry:n, Mieli Etelä-Karjalan mielenterveys ry:n sekä Etelä-Karjalan Omaishoitajat ry:n asiantuntijat. Näiden toimijoiden lisäksi ikääntyneellä on mahdollisuus kohdata paikallisia toimijoita esittelypisteillä.
- Ikääntyneet osallistuvat heille suunnatun tapahtuman suunnitteluun yhdessä hyvinvointialueen toimijoiden ja kumppaneiden kanssa.
- Ikääntyneiden tietoisuus heille suunnatuista palveluista lisääntyy, mikä mahdollistaa hakeutumisen ajoissa oikeaan palvelun piiriin ja luo turvallisuuden tunnetta ikääntyneille (Ikääntyneille suunnatut kyselyt)
- Ikääntyneiden tietoisuus ja osallisuus oman hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisestä lisääntyy.
- Ikääntyneet saavat tietoa heille suunnatusta ryhmätoiminnasta yksinäisyyden lievittämiseksi
-
Hyvinvointi-infoon osallistuneiden yhteistyökumppaneiden ymmärrys toistensa tuottamista palveluista ja ryhmätoiminnosta lisääntyy.
- Hyvinvointi-infon osallistujamäärää seurataan, jotta saadaan tietoa siitä, miten monta ikääntynyttä toimintamallin avulla tavoitettiin.
- Tapahtuman yhteydessä kerätään osallistujapalautetta osallistujakokemusten kartoittamiseksi lomake/ Webropol- kyselyä hyödyntämällä.
- Osallistujapalautteessa hyödynnetään Net Promoter Score (NPS) mittaria, jonka avulla voidaan mitata sitä kuinka todennäköisesti ikääntynyt suosittelisi Hyvinvointi-infoa samassa elämäntilanteessa olevalle. NPS lukua hyödyntämällä saadaan vertailukelpoista tietoa. Konsepti mahdollistaa eri sisältöisten infojen toteuttamisen kuntakohtaiset toiveet huomioiden. NPS mittarin avulla voidaan arvioida kuntakohtaisten sisältöjen vaikutusta NPS-lukuun.
- Osallistujilta pyydetään avointa palautetta sekä kehittämistoiveista että onnistumisista.
- Lisäksi asteikollisilla kysymyksillä (Likert 1-5) kartoitetaan sitä, miten hyvin hyvinvointi-infon teemat vastasivat heidän tarpeitaan sekä sitä saivatko he uutta tietoa palveluista tai harrastusmahdollisuuksista.
- Infoon osallistuneilta yhteistyökumppaneilta kerätään palaute hyödyntäen Webropol -kyselyä.
- NPS mittarin avulla kartoitetaan sitä, miten todennäköisesti yhteiskumppanit suosittelisivat infoon osallistumista muille toimijoille.
- Palautteen avulla kerätään lisäksi kehittämistoiveita ja onnistumiskokemuksia sekä havaintoja liittyen itse tapahtuman kulkuun.
- Hyvinvointi-infojen jälkeen yhteistyökumppanit kutsutaan yhteiseen palautekeskusteluun toimintamallin edelleen kehittämiseksi. Palautekeskustelussa käydään läpi saadut palautteet.
Toimintamallikohderyhmänä ovat yli 65 vuotta täyttäneet etelä-karjalaiset.
Hyvinvointi-infot pilotoitiin Lappeenrannan pääkirjastossa elokuussa 2023 kahdelle eri ikäryhmälle, juuri eläköityneille sekä yli 75 vuotiaille. Kummallekin ikäryhmälle suunniteltiin heidän tarpeitaan vastaavat sisällöt, jotka tunnistettiin asiakasymmärryksen keräämisen vaiheessa. Asiakasymmärrystä kerättiin ikääntyneille suunnatun kyselyn avulla sekä ikäihmisten vaikuttamispäivillä toteutetuin haastatteluin. Asiakasymmärryksen tueksi haastateltiin myös aiemmin HYKO kotikäyntejä tehneitä ammattilaisia.
Vuoden 2024 aikana infot laajenevat kaikkiin Etelä-Karjalan kuntiin osana HAPPEE 2 -hanketta. Kuntakohtaisten infotilaisuuksien suunnittelussa on hyödynnetty asiakaskehittäjiä sekä kuntien vanhus- ja vammaisneuvostoja. Kehittämistyön aikana syntyneitä ideoita ja visuaalisia kuvauksia on testattu kuntien vanhus- ja vammaisneuvostoissa sekä asiakaskehittäjillä. Infojen suunnittelussa on hyödynnetty lisäksi yhdessä ikääntyneille suunnattujen Polis kyselyn ja robottipuheluiden tuloksia, joiden pohjalta on muodostettu kolme osallistujaprofiilia käyttäjäymmärryksen kiteyttämiseksi.