Hyvinvointi-infot ikääntyneille, Etelä-Karjalan HVA (RRP, P4, I1)

Hyvinvointi-infon tavoitteena on aktivoida ikääntyneitä oman hyvinvoinnin edistämiseen. Erityisesti halutaan tavoittaa palveluiden ulkopuolella olevia ikääntyneitä, jotka hyötyisivät hyvinvointia, tervettä ja toimintakykyä edistävistä palveluista.

Toimintaympäristö

 

Etelä-Karjala on ikääntyvä maakunta. Vuoteen 2040 mennessä yli 75 -vuotiaiden määrän ennustetaan kasvavan 47 prosenttia. Ikääntyminen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten saatavuushaasteet edellyttävät nykyisten hyvinvointia- ja terveyttä edistävien palvelujen uudelleen muotoilua. 

Tulevaisuudessa ikääntyneen hyvinvoinnin edistävissä palveluissa hyödynnetään uudenlaisia kumppanuusyhteistyöratkaisuja alueen eri toimijoiden kanssa. Palveluissa korostuvat saumaton yhdyspintatyö, digitaaliset ratkaisut sekä asiakkaiden aktivoiminen oman hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Hyvinvointi-info konsepti on kehitetty ja pilotoitu Yhteinen tulevaisuus- Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeessa vuosien 2022-2023 aikana. Tavoitteena oli kehittää ikääntyneiden tarpeita vastaava hyvinvointia ja terveyttä edistävä toimintamalli Etelä-Karjalan alueen kuntiin. Konseptin kehittäminen jatkuu edelleen osana HAPPEE 2- hankkeessa osana Ikäystävällinen HYTE kärkiohjelmaa. 

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen palvelustrategiassa ratkaisuina on tunnistettu saumaton yhdyspintayhteistyö eri toimijoiden välillä, asiakasosallisuuden vahvistaminen sekä kumppanuusyhteistyön tiivistäminen.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Ikääntyneen HYTE kehittämistyötä varten koottiin moniammatillinen kehittäjäjoukko laajasti eri sosiaali- ja terveydenhuollon, vapaaehtoistoiminnan, viestinnän ja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen asiantuntijoista. Hyvinvointi-infon kehittämiseen koottiin laaja yhteistyöverkosto, johon kuuluivat lisäksi laajasti yhdistys toimijoita sekä kirjasto- ja liikuntatoimen edustajat. 

Kehittäjäjoukko kokoontui säännöllisesti TEAMS-palavereissa, joissa ideoitiin ja suunniteltiin hyvinvointi-infojen sisältö. Vastuualueet sovittiin yhteisesti huomioiden eri toimijoiden erityisosaamisen. Vastuiden jakamisen jälkeen jokainen toimija vastasi osaltaan omasta luento-osuudesta sekä esittelypisteestä, jossa ikääntyneiden oli mahdollista tutustua palveluihin ja kysyä asiantuntijoilta heille merkityksellisistä asioista.

Syksyn 2024 hyvinvointi-infossa luentojen teemoina ovat ikääntyneen palvelut, hyvinvointiasemien omahoitajuus, kotona asumisen turvallisuus, vinkit sydän- ja muistiterveyden edistämiseen sekä mielen hyvinvointi. Sisäiset ja ulkoiset yhteistyökumppanit toimintamallin jatkokehittämiseen valikoituivat näiden teemojen pohjalta. Luennoitsijoina ja luentojen sisältöjen suunnittelijoina toimivat Ekhvan, Etelä-Karjalan Sydänalue ry:n, Etelä-Karjalan Muisti ry:n, Mieli Etelä-Karjalan mielenterveys ry:n sekä Etelä-Karjalan Omaishoitajat ry:n asiantuntijat. Näiden toimijoiden lisäksi ikääntyneellä on mahdollisuus kohdata paikallisia toimijoita esittelypisteillä. 

 

Tavoiteltu muutos
  1. Ikääntyneet osallistuvat heille suunnatun tapahtuman suunnitteluun yhdessä hyvinvointialueen toimijoiden ja kumppaneiden kanssa.
  2. Ikääntyneiden tietoisuus heille suunnatuista palveluista lisääntyy, mikä mahdollistaa hakeutumisen ajoissa oikeaan palvelun piiriin ja luo turvallisuuden tunnetta ikääntyneille (Ikääntyneille suunnatut kyselyt) 
  3. Ikääntyneiden tietoisuus ja osallisuus oman hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisestä lisääntyy.
  4. Ikääntyneet saavat tietoa heille suunnatusta ryhmätoiminnasta yksinäisyyden lievittämiseksi
  5. Hyvinvointi-infoon osallistuneiden yhteistyökumppaneiden ymmärrys toistensa tuottamista palveluista ja ryhmätoiminnosta lisääntyy. 

     

Muutoksen mittaaminen
  1. Hyvinvointi-infon osallistujamäärää seurataan, jotta saadaan tietoa siitä, miten monta ikääntynyttä toimintamallin avulla tavoitettiin.
  2. Tapahtuman yhteydessä kerätään osallistujapalautetta osallistujakokemusten kartoittamiseksi lomake/ Webropol- kyselyä hyödyntämällä. 
    • Osallistujapalautteessa hyödynnetään Net Promoter Score (NPS) mittaria, jonka avulla voidaan mitata sitä kuinka todennäköisesti ikääntynyt suosittelisi Hyvinvointi-infoa  samassa elämäntilanteessa olevalle. NPS lukua hyödyntämällä saadaan vertailukelpoista tietoa. Konsepti mahdollistaa eri sisältöisten infojen toteuttamisen kuntakohtaiset toiveet huomioiden. NPS mittarin avulla voidaan arvioida kuntakohtaisten sisältöjen vaikutusta NPS-lukuun. 
    • Osallistujilta pyydetään avointa palautetta sekä kehittämistoiveista että onnistumisista. 
    • Lisäksi asteikollisilla kysymyksillä (Likert 1-5) kartoitetaan sitä, miten hyvin hyvinvointi-infon teemat vastasivat heidän tarpeitaan sekä sitä saivatko he uutta tietoa palveluista tai harrastusmahdollisuuksista. 
  3. Infoon osallistuneilta yhteistyökumppaneilta kerätään palaute hyödyntäen Webropol -kyselyä.
    •  NPS mittarin avulla kartoitetaan sitä, miten todennäköisesti yhteiskumppanit suosittelisivat infoon osallistumista muille toimijoille.
    • Palautteen avulla kerätään lisäksi kehittämistoiveita ja onnistumiskokemuksia sekä havaintoja liittyen itse tapahtuman kulkuun.
  4. Hyvinvointi-infojen jälkeen yhteistyökumppanit kutsutaan yhteiseen palautekeskusteluun toimintamallin edelleen kehittämiseksi. Palautekeskustelussa käydään läpi saadut palautteet.

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallikohderyhmänä ovat yli 65 vuotta täyttäneet etelä-karjalaiset. 

Hyvinvointi-infot pilotoitiin Lappeenrannan pääkirjastossa elokuussa 2023 kahdelle eri ikäryhmälle, juuri eläköityneille sekä yli 75 vuotiaille.  Kummallekin ikäryhmälle suunniteltiin heidän tarpeitaan vastaavat sisällöt, jotka tunnistettiin asiakasymmärryksen keräämisen vaiheessa. Asiakasymmärrystä kerättiin ikääntyneille suunnatun kyselyn avulla sekä ikäihmisten vaikuttamispäivillä toteutetuin haastatteluin. Asiakasymmärryksen tueksi haastateltiin myös aiemmin HYKO kotikäyntejä tehneitä ammattilaisia.

Vuoden 2024 aikana infot laajenevat kaikkiin Etelä-Karjalan kuntiin osana HAPPEE 2 -hanketta. Kuntakohtaisten infotilaisuuksien suunnittelussa on hyödynnetty asiakaskehittäjiä sekä kuntien vanhus- ja vammaisneuvostoja. Kehittämistyön aikana syntyneitä ideoita ja visuaalisia kuvauksia on testattu kuntien vanhus- ja vammaisneuvostoissa sekä asiakaskehittäjillä.  Infojen suunnittelussa on hyödynnetty lisäksi yhdessä  ikääntyneille suunnattujen Polis kyselyn ja robottipuheluiden tuloksia, joiden pohjalta on muodostettu kolme osallistujaprofiilia käyttäjäymmärryksen kiteyttämiseksi. 

Ratkaisun perusidea

Hyvinvointi-infojen tavoitteena on tuottaa tietoa hyvinvointialueen palveluista sekä hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisestä ikääntyneenä. Toimintamallin avulla pyritään aktivoimaan ikääntyneitä oman hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen sekä edistämään oikea-aikaista palveluihin ohjautumista. Erityisesti halutaan tavoittaa palveluiden ulkopuolella olevia ikääntyneitä, jotka hyötyisivät hyvinvointia, tervettä ja toimintakykyä edistävistä palveluista. Hyvinvointi-infojen suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnetään uudenlaista kumppanuusyhteistyötä. Hyvinvointi-infot toteutetaan hyödyntäen moniammatista osaamista sekä laajaa verkostoyhteistyötä kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Hyvinvointi-infot voidaan suunnata eri ikä- ja kohderyhmille. 

Hyvinvointi-infot pilotoitiin Lappeenrannassa syksyllä 2023 osana Yhteinen tulevaisuus- Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hanketta kahdelle eri kohderyhmälle, jotka olivat juuri eläköityneet sekä yli 75-vuotiaat. Keskeisinä teemoina molemmissa infoissa olivat omahoitajamalli, asiakasohjaus, kodin toimivuus ja turvallisuus. Juuri eläköityneille suunnatussa infossa aiheina olivat muistisairauksien ehkäisy (Finger-toimintamalli), sydän- ja verisuonisairauksien ehkäisy, mielen hyvinvointi ja vapaaehtoistoiminnan mahdollisuudet. Yli 75 vuotiaiden infossa oli yhteisten teemojen lisäksi aiheena kaatumisen ehkäisy. Hyvinvointi-infoissa oli mahdollista esittää kysymyksiä eri palveluntuottajien ständeillä hyvinvointi-infon jälkeen.

Toimintamallia on edelleen kehitetty osana HAPPEE 2 -hanketta. Syksyllä 2024 hyvinvointi-infot toteutetaan kaikissa Etelä-Karjalan kunnissa. Kuntakohtaiset hyvinvointi-infot toteutetaan yhdessä kuntien sekä järjestö- ja yhdistystoimijoiden kanssa kuntakohtaiset tarpeet huomioiden. Kaikissa infoissa on myös yhteiset teemat, jotka toteutuvat kaikissa kunnissa. Hyvinvointi-infossa luentojen teemoina ovat ikääntyneen palvelut, hyvinvointiasemien omahoitajuus, kotona asumisen turvallisuus, vinkit sydän- ja muistiterveyden edistämiseen sekä mielen hyvinvointi. Luentojen lisäksi ikääntyneellä on mahdollisuus kohdata maakunnallisia ja paikallisia toimijoita esittelypisteillä. 

 

 

 

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hyvinvointi-infon suunnittelu, toteutus ja yhteistyöverkoston kokoaminen edellyttävät ymmärrystä ikääntyneiden tarpeista, toimintaympäristöstä ja eri palveluntuottajien tuottamista palveluista sekä kumppanuuksien rakentamista. 

Toimiva yhteistyöverkosto tarvitsee koordinointia, rooleista sopimista sekä säännöllisiä tapaamisia verkoston kesken. Yhteiskehittäminen, luova ideointi ovat keskeisiä toimintamallia kehitettäessä ja toteutettaessa. Onnistunut asiakasviestintä on Hyvinvointi-infon onnistumisen edellytys. Hyvinvointi-infojen markkinoinnissa hyödynnettiin viestintäasiantuntijaa. Viestinnässä on hyvä huomioida myös kumppanuustoimijoiden omat asiakas- ja ammattilaisviestinnän kanavat.

Hyvinvointi-info -toimintamallia kehitetään edelleen. Vuosien 2024-2025  hyvinvointi-infot juurrutetaan osaksi kaikissa Etelä-Karjalan kunnissa tehtävää ikääntyneen hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä.

Hyvinvointi-infon kehittämisen prosessi on kuvattu liitetiedostossa.

Liitteet
Kuva
Kuvassa hyvinvointi-infon kehittämisen polku visualisoituna. Tutki, tunnista sidosryhmät ja luo verkosto, ideointi- ja yhteissuunnittelu, markkinointi sekä  jatkuva arviointi ja kehittäminen
Hyvinvointi-infon kehittämisen polku
Vinkit toimintamallin soveltajille

Hyvinvointi-infot on mahdollista suunnata eri kohderyhmille ja toimintaympäristöihin. Vastuuta kokonaisuudesta on hyvä jakaa eri toimijoille. Toimintamalli edellyttää koordinointitaitoja sekä hyviä viestintätaitoja. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Osallistujapalaute on ollut hyvää. Ikääntyneet ovat antaneet palautetta erityisesti palveluista tiedottamisesta. Kiinnostus omahoitajamallia kohtaan on lisääntynyt ja uusia asiakkaita on saatu palvelun piiriin. Myös hyvinvointia ja terveyttä edistäviin ryhmiin on saatu uusia osallistujia ja kiinnostus digiohjausta kohtaan on lisääntynyt.